BIP
Skrzynka podawcza

Statut Gminy Gierałtowice

Opublikowano: Dziennik Urzędowy Województwa Ślaskiego Nr 122 poz. 3049 z dnia 05.10.2005 r.

 



UCHWAŁA  Nr XXXV/210/05

Rady Gminy Gierałtowice

z dnia 28 lipca 2005r.

w sprawie Statutu Gminy Gierałtowice [1]
 

Na podstawie:

-       art. 18 ust. 2 pkt. 1  ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. z 2001r. Dz.U Nr. 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami)

-       art. 4 ust. 1 oraz art. 13 pkt. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz.U. Nr 62, poz. 718 z późniejszymi zmianami)

RADA GMINY GIERAŁTOWICE UCHWALA

STATUT GMINY GIERAŁTOWICE

 

Rozdział I. Postanowienia ogólne

§ 1

Uchwała określa:

1)       ustrój Gminy Gierałtowice,

2)       zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych Gminy oraz udziału przewodniczących tych jednostek w pracach rady gminy,

3)       organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Gminy Gierałtowice, komisji Rady Gminy Gierałtowice,

4)       tryb pracy Wójta  Gminy Gierałtowice,

5)       zasady: dostępu obywateli do dokumentów Rady, jej komisji i Wójta Gminy oraz korzystania z nich.

§ 2

Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:

1)      Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Gierałtowice,

2)      Radzie – należy przez to rozumieć Radę Gminy Gierałtowice,

3)      Komisji – należy przez to rozumieć komisję Rady Gminy Gierałtowice,

4)      Komisji Rewizyjnej – należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Gminy Gierałtowice,

5)      Wójcie  – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Gierałtowice,

6)      Statucie – należy przez to rozumieć Statut Gminy Gierałtowice,

7)      Sołtysie – należy przez to rozumieć przewodniczącego jednostki pomocniczej gminy.

Rozdział II

Gmina

§ 3

1.       Gmina Gierałtowice jest podstawową jednostką lokalnego samorządu terytorialnego, powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.

2.       Wszystkie osoby, które na stałe zamieszkują na obszarze Gminy z mocy ustawy o samorządzie gminnym, stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum oraz poprzez swe organy.

§ 4

1.       Gmina położona jest w Powiecie Gliwickim, w Województwie Śląskim i obejmuje obszar 39 km2.

2.       Granice terytorialne Gminy określa mapa stanowiąca załącznik nr 1 do Statutu.

3.       W Gminie funkcjonują 4 jednostki pomocnicze – sołectwa: Gierałtowice, Przyszowice, Paniówki i Chudów.

§ 5

1.       W celu wykonywania swoich zadań Gmina tworzy jednostki organizacyjne.

2.       Wójt prowadzi rejestr jednostek organizacyjnych.

§ 6

Herb i barwy gminy oraz zasady ich używania określa odrębna uchwała Rady Gminy.

§ 7

Siedzibą organów Gminy jest miejscowość Gierałtowice

Rozdział III

Jednostki pomocnicze Gminy

§ 8

1.       O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej Gminy, a także zmianie jej granic rozstrzyga Rada w drodze uchwały, z uwzględnieniem następujących zasad:

1)      inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmować albo organy Gminy,

2)      utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określa Rada odrębną uchwałą,

3)      projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Wójt w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki,

4)      przebieg granic jednostek pomocniczych powinien – w miarę możliwości – uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.

2.       Do znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio ust. 1

§ 9

Uchwały, o jakich mowa w § 8 ust. 1 powinny określać w szczególności:

1)       obszar,

2)       granice,

3)       siedzibę władz,

4)       nazwę jednostki pomocniczej.

§ 10

Jednostki pomocnicze gminy prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy.

§ 11

1.       Kontrolę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje Skarbnik Gminy i przedkłada informacje w tym zakresie Wójtowi.

2.       Jednostki pomocnicze podlegają nadzorowi organów Gminy na zasadach określonych w statutach tych jednostek.

§ 12

1.       Sołtys uczestniczy w sesjach Rady.

2.       Przewodniczący Rady obowiązany jest umożliwić uczestnictwo w sesjach Rady Sołtysowi.

3.       Sołtys może zabierać głos na sesjach, nie ma jednak prawa do udziału w głosowaniu.

Rozdział IV.

Organizacja wewnętrzna Rady

§ 13

1.       Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie.

2.       Ustawowy skład Rady wynosi 15 radnych.

§ 14

1.       Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz przez Wójta  w zakresie, w jakim wykonuje on uchwały Rady.

2.       Wójt i komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.

§ 15

Rada wybiera ze swego grona w głosowaniu tajnym Przewodniczącego i jednego Wiceprzewodniczącego.

§ 16

1.       Rada powołuje następujące stałe komisje:

1) Rewizyjną,

2) Budżetu i Planowania,

3) Kultury, Oświaty i Zdrowia,

4) Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Zagospodarowania Przestrzennego,

5) Samorządu, Przestrzegania  Prawa i Utrzymania Porządku,

6) Górnictwa.

2.       W czasie trwania kadencji Rada może powołać doraźne komisje do wykonywania określonych zadań, określając ich skład i zakres działania.

§ 17

1.       Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady.

2.       Wyboru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego dokonuje Rada nowej kadencji na pierwszej sesji.

3.       Czynności związane ze zwołaniem pierwszej sesji obejmują:

1)      określenie daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej rady,

2)      przygotowanie projektu porządku obrad,

3)      dokonanie otwarcia sesji,

4)      powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośród radnych obecnych na sesji.

4.       Projekt porządku obrad, o jakim mowa w ust.3 pkt2 powinien obejmować sprawozdanie Wójta  poprzedniej kadencji o stanie Gminy.

§ 18

Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności Wiceprzewodniczący, w szczególności:

1)       zwołuje sesje Rady,

2)       przewodniczy obradom,

3)       sprawuje policję sesyjną,

4)       kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,

5)       zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,

6)       podpisuje uchwały Rady,

7)       czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu.

§ 19

W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub   Wiceprzewodniczącego Rady przed upływem kadencji, Rada na swej najbliższej sesji dokona wyboru na wakujące stanowisko.

§ 20

1.       Przewodniczący, oprócz uprawnień przewidzianych w § 18 Statutu, jest upoważniony do reprezentowania Rady na zewnątrz.

2.       Rada na wniosek Przewodniczącego, może upoważnić w drodze uchwały inną niż Przewodniczący osobę do reprezentowania jej na zewnątrz.

3.       W zakresie, o jakim mowa w ust. 1, Przewodniczący może działać przez pełnomocnika.

4.       Pełnomocnikiem Przewodniczącego może być wyłącznie radny.

§ 21

Do obowiązków Wiceprzewodniczącego należy wykonywanie zadań zastrzeżonych przez ustawę lub Statut dla Przewodniczącego w razie wakatu na stanowisku Przewodniczącego.

§ 22

Pod nieobecność Przewodniczącego jego zadania wykonuje  Wiceprzewodniczący.

§ 23

1.       Przewodniczący oraz Wiceprzewodniczący Rady koordynują z ramienia Rady prace komisji Rady.

2.       Podziału zadań w zakresie, o jakim mowa w ust. 1 dokonuje Przewodniczący Rady.

§ 24

Obsługę Rady i jej organów zapewnia Biuro Rady, wchodzące w skład Urzędu Gminy.

Rozdział V

Tryb pracy Rady

1. Sesje Rady

§ 25

1.       Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw.

2.       Oprócz uchwał Rada może podejmować:

1)      postanowienia proceduralne,

2)      deklaracje – zawierające samozobowiązanie się do określonego postępowania,

3)      oświadczenia – zawierające stanowisko w określonej sprawie,

4)      apele – zawierające formalnie niewiążące wezwania adresatów zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania,

5)      opinie – zawierające oświadczenia wiedzy oraz oceny.

3.       Do postanowień, deklaracji, oświadczeń, apeli i opinii ma zastosowanie przewidziany w Statucie tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i podejmowania uchwał.

§ 26

1.       Rada odbywa sesje zwyczajne z częstotliwością potrzebną do wykonania zadań Rady, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

2.       Sesjami zwyczajnymi są sesje przewidziane w planie pracy Rady.

3.       Sesjami zwyczajnymi są także sesje nie przewidziane w planie, ale zwołane w zwykłym trybie.

4.       Sesje nadzwyczajne są zwoływane w przypadkach przewidzianych w ustawie.

2. Przygotowanie sesji

§ 27

1.       Sesje przygotowuje Przewodniczący.

2.       Przygotowanie sesji obejmuje:

1)      ustalenie porządku obrad,

2)      ustalenie czasu i miejsca obrad,

3)      zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, w tym projektów uchwał, dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad.

3.       Sesje zwołuje Przewodniczący Rady lub z jego upoważnienia - Wiceprzewodniczący.

4.       O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad sesyjnych Przewodniczący Rady pisemnie zawiadamia członków Rady z odpowiednim wyprzedzeniem, nie później niż 5 dni przed terminem obrad, za pomocą listów lub w inny skuteczny sposób.

5. Powiadomienie wraz z materiałami dotyczącymi sesji poświęconej uchwaleniu budżetu i sprawozdania z wykonania budżetu przesyła się radnym najpóźniej na 14 dni przed sesją.

6.       W razie niedotrzymania terminów, o jakich mowa w ust. 4 i 5 Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad, przed głosowaniem nad ewentualnym wnioskiem o zmianę porządku obrad.

7.       Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady powinno być podane do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.

8.       Terminy o jakich mowa w ust. 4 i 5 rozpoczynają bieg od dnia następnego po doręczeniu powiadomień.

§ 28

1.       Przed każdą sesją Przewodniczący Rady, po zasięgnięciu opinii Wójta  ustala listę osób zaproszonych na sesję.

2.       W sesjach Rady uczestniczą – z głosem doradczym – Wójt oraz Skarbnik Gminy.

3.       Do udziału w sesjach Rady mogą zostać zobowiązani kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych podlegających kontroli Rady.

3. Przebieg sesji

§ 29

Wójt  obowiązany jest udzielić Radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.

§ 30

Publiczność obserwująca przebieg sesji zajmuje wyznaczone dla niej miejsca.

§ 31

Wyłączenie jawności sesji jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych w przepisach powszechnie obowiązującego prawa.

§ 32

1.       Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu.

2.       Na wniosek Przewodniczącego obrad bądź radnego, Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.

3.       O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 1 Rada może postanowić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.

4.       Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy bez uspra­wiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokole.

§ 33

1.       Kolejne sesje Rady zwoływane są w terminach ustalanych w planie pracy Rady lub w terminach określonych przez Przewodniczącego Rady.

2.       Postanowienie ust. 1 nie dotyczy sesji nadzwyczajnych, o jakich mowa w § 26 ust. 4.

§ 34

1.       Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu.

2.       Przewodniczący Rady nie przerywa obrad, gdy liczba radnych obecnych w miejscu odbywania posiedzenia Rady spadnie poniżej połowy składu, jednakże Rada nie może wówczas podejmować uchwał.

§ 35

1.       Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady.

2.       W razie nieobecności Przewodniczącego czynności określone w ust. 1 wykonuje  Wiceprzewodniczący Rady.

3.       Rada na wniosek Przewodniczącego Rady może powołać spośród radnych Sekretarza obrad i powierzyć mu prowadzenie listy mówców, rejestrowanie zgłoszonych wniosków, obliczanie wyników głosowania jawnego, sprawdzanie quorum oraz wykonywanie innych czynności o podobnym charakterze.

§ 36

1.       Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Rady formuły: „Otwieram sesję Rady Gminy Gierałtowice Nr”.

2.       Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad.

§ 37

Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stawia pytanie o ewentualny wniosek w sprawie zmiany porządku obrad.

§ 38

Porządek obrad obejmuje w szczególności:

1)       przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji,

2)       informacje Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie  międzysesyjnym,

3)       sprawozdanie z działalności Wójta  w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady,

4)       rozpatrzenie projektów uchwał lub zajęcie stanowiska,

5)       interpelacje i zapytania radnych,

6)       odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzednich sesjach,

7)       wolne wnioski i informacje

8)       informacje o pracy komisji stałych w okresie międzysesyjnym.

§ 39

1.       Sprawozdanie o jakim mowa w § 38 pkt 3 składa Wójt lub wyznaczony przez niego zastępca.

2.       Informacje o pracy komisji Rady składają przewodniczący komisji lub sprawozdawcy wyznaczeni przez komisje.

§ 40

1.       Interpelacje i zapytania są kierowane do Wójta .

2.       Interpelacje dotyczą spraw gminnej wspólnoty o zasadniczym charakterze.

3.       Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.

4.       Interpelacje składa się w formie pisemnej na ręce Przewodniczącego Rady, Przewodniczący niezwłocznie przekazuje interpelację adresatowi.

5.       Odpowiedź na interpelacje jest udzielana w formie pisemnej, w terminie 21 dni – na ręce Przewodniczącego Rady i radnego składającego interpelację.

6.       Odpowiedzi na interpelację udziela Wójt  lub osoby, upoważnione do tego przez Wójta.

7.       W razie uznania odpowiedzi za niezadowalającą, radny interpelujący może zwrócić się do Przewodniczącego Rady o nakazanie niezwłocznego uzupełnienia odpowiedzi.

8.       Przewodniczący Rady informuje radnych o złożonych interpelacjach i odpowiedziach na nie na najbliższej sesji Rady, w ramach odrębnego punktu porządku obrad.

§ 41

1.       Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów Gminy, także w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.

2.       Zapytania formułowane są pisemnie na ręce Przewodniczącego Rady lub ustnie w trakcie  sesji Rady.

3.       Jeśli bezpośrednia odpowiedź na zapytanie nie jest możliwa, pytany udziela odpowiedzi pisemnej w terminie 14 dni § 40 ust. 5, 6 i 7 stosuje się odpowiednio.

§ 42

1.       Przewodniczący Rady prowadzi obrady według ustalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusje nad każdym z punktów.

2.       Przewodniczący Rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń; w uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością.

3.       Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia Przewodniczącego Rady.

4.       Przewodniczący Rady może zabierać głos w każdym momencie obrad.

5.       Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobie nie będącej radnym.

§ 43

1.       Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.

2.       Przewodniczący Rady może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę „do rzeczy”.

3.       Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący Rady przywołuje radnego „do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.

4.       Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i do publiczności.

5.       Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący Rady może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

§ 44

Na wniosek radnego, Przewodniczący Rady przyjmuje do protokołu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.

§ 45

1.       Przewodniczący Rady udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, w szczególności dotyczących:

-         stwierdzenia  quorum,

-         zmiany porządku obrad,

-         ograniczenia czasu wystąpienia dyskutantów,

-         zamknięcia listy mówców lub kandydatów,

-         zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,

-         zarządzenia przerwy,

-         odesłania projektu uchwały do komisji,

-         przeliczenia głosów,

-         przestrzegania regulaminu obrad.

2.       Wnioski formalne Przewodniczący Rady poddaje pod dyskusję po dopuszczeniu jednego głosu „za” i jednego głosu „przeciwko” wnioskowi, po czym poddaje sprawę pod głosowanie.

§ 46

1.       Sprawy osobowe Rada rozpatruje w obecności zainteresowanego. Rada może jednak postanowić inaczej.

2.       Postanowienie ust. 1 nie dotyczy przypadków nieusprawiedliwionej nieobecności zainteresowanego na sesji.

§ 47

1.       Po wyczerpaniu listy mówców, Przewodniczący Rady zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej Komisji lub Wójtowi ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność – przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.

2.       Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący Rady rozpoczyna procedurę głosowania.

3.       Po rozpoczęciu procedury głosowania, do momentu zarządzenia głosowania, Przewodniczący Rady może udzielić radnym głosu tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.

§ 48

1.       Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady kończy sesję, wypowiadając formułę „ Zamykam sesję Rady  Gminy Gierałtowice Nr”.

2.       Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.

3.       Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.

§ 49

1.       Pracownik Urzędu Gminy, wyznaczony przez Wójta  w uzgodnieniu z Przewodniczącym Rady, sporządza z każdej sesji protokół.

2.       Przebieg sesji nagrywa się za pomocą urządzeń rejestracji dźwięku, a nagranie przechowuje się do czasu podjęcia uchwały o jakiej mowa w § 38 pkt 1.

§ 50

1.       Protokół z sesji powinien wiernie odzwierciedlać jej przebieg.

2.       Protokół z sesji powinien w szczególności zawierać:

1)      numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazywać numery uchwał, imię i nazwisko Przewodniczącego obrad i protokolanta,

2)      stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

3)      imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności,

4)      odnotowanie przyjęcia protokółu z poprzedniej sesji,

5)      ustalony porządek obrad,

6)      przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych, jak również uchwalonych wniosków, a nadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,

7)      przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów: „za”, „przeciw” i „wstrzymujących się” oraz głosów nieważnych,

8)      wskazanie wniesienia przez radnego zdania odrębnego do treści uchwały,

9)      podpis Przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół.

§ 51

1.       W trakcie obrad lub nie później niż na najbliższej sesji radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący Rady po wysłuchaniu protokolanta i przesłuchaniu nagrania z przebiegu sesji.

2.       Jeżeli wniosek wskazany w ust. 1 nie zostanie uwzględniony, wnioskodawca może wnieść sprzeciw do Rady.

3.       Rada może podjąć uchwałę o przyjęciu protokółu z poprzedniej sesji po rozpatrzeniu sprzeciwu o jakim mowa w ust. 2.

§ 52

1.       Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez Radę uchwał, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego Rady.

2.       Uchwały Przewodniczący Rady doręcza Wójtowi  najpóźniej w ciągu 5 dni od dnia zakończenia sesji.

3.       Wyciągi z protokołu z sesji oraz kopie uchwał Wójt doręcza tym jednostkom organizacyjnym, które są zobowiązane do określonych działań, z dokumentów tych wynikających.

§ 53

1.       Obsługę biurową sesji sprawuje pracownik Urzędu Gminy  w uzgodnieniu z Przewodniczącym Rady.

2.       Pracownik, o którym mowa w ust. 1 podlega w sprawach merytorycznych Przewodniczącemu Rady.

4. Uchwały

§ 54

1.       Uchwały, o jakich mowa w § 25 ust. 1, a także deklaracje, oświadczenia apele i opinie, o jakich mowa w § 25 ust. 2 są sporządzone w formie odrębnych dokumentów.

2.       Przepis ust. 1 nie dotyczy postanowień proceduralnych.

§ 55

1.       Inicjatywę uchwałodawczą posiada każdy z radnych oraz Wójt, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.

2.       Projekt uchwały powinien określać w szczególności:

1)      tytuł uchwały,

2)      podstawę prawną,

3)      postanowienia merytoryczne,

4)      w miarę potrzeby określenie źródła sfinansowania realizacji uchwały,

5)      określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały i złożenia sprawozdania po jej wykonaniu,

6)      ustalenie terminu obowiązywania lub wejścia w życie uchwały.

3.       Projekt uchwały powinien zostać przedłożony Radzie wraz z uzasadnieniem, w którym należy wskazać potrzebę podjęcia uchwały oraz informację o skutkach finansowych jej realizacji.

4.       Projekty uchwał są opiniowane co do ich zgodności z prawem przez radcę prawnego.

§ 56

Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób zwięzły, syntetyczny, przy użyciu wyrażeń w ich powszechnym znaczeniu. W projektach uchwał należy unikać posługiwania się wyrażeniami specjalistycznymi, zapożyczonymi z języków obcych i neologizmami.

§ 57

1.       Ilekroć przepisy prawa ustanawiają wymóg działania Rady po zaopiniowaniu jej uchwały, w uzgodnieniu lub w porozumieniu z organami administracji rządowej lub innymi organami, do zaopiniowania lub uzgodnienia przedkładany jest projekt uchwały przyjęty przez Radę.

2.       Postanowienie ust. 1 nie ma zastosowania, gdy z przepisów prawa wynika, że przedłożeniu podlega projekt uchwały Rady, sporządzony przez Wójta.

§ 58

1.       Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący Rady, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

2.       Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do Wiceprzewodniczącego prowadzącego obrady.

§ 59

1.       Wójt ewidencjonuje oryginały uchwał w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji Rady.

2.       Odpisy uchwał przekazuje się właściwym jednostkom do realizacji i do wiadomości zależnie od ich treści.

5. Procedura głosowania

§ 60

W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.

§ 61

1.       Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.

2.       Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza Przewodniczący obrad, przelicza oddane głosy „za”, „przeciw” i „wstrzymujące się”, sumuje je i porównując z listą radnych obecnych na sesji, względnie ze składem lub ustawowym składem rady, nakazuje odnotowanie wyników głosowania w protokole sesji.

3.       Do przeliczenia głosów Przewodniczący obrad może wyznaczyć radnych.

4.       Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący obrad.

§ 62

1.       W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja Skrutacyjna z wyłonionym spośród siebie przewodniczącym.

2.       Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je, wyczytując kolejno radnych z listy obecności.

3.       Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.

4.       Po przeliczeniu głosów Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wynik głosowania.

5.       Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu sesji.

§ 63

1.       Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

2.       W pierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór, co do tego, który z wniosków jest najdalej idący rozstrzyga Przewodniczący obrad.

3.       W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, Przewodniczący obrad przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów, a następnie zarządza wybory.

4.       Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.

§ 64

1.       Jeżeli oprócz wniosku o podjęcie uchwały w danej sprawie zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku w pierwszej kolejności Rada głosuje nad wnioskiem o odrzucenie wniosku o podjęcie uchwały.

2.       Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwały następuje według ich kolejności, z tym, że w pierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.

3.       W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.

4.       W przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku poprawek stosuje się zasadę określoną w ust. 2.

5.       Przewodniczący obrad może zarządzić głosowanie łącznie nad grupą poprawek do projektu uchwały.

6.       Przewodniczący obrad zarządza głosowanie w ostatniej kolejności za przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.

7.       Przewodniczący obrad może odroczyć głosowanie, o jakim mowa w ust. 6 na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały.

§ 65

1.       Głosowanie  zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów „za” niż „przeciw”. Głosów wstrzymujących się  i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących „za” czy „przeciw”.

2.       Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z kilku osób lub możliwości, przechodzi kandydatura lub wniosek, na który oddano liczbę głosów większą od liczby głosów przypadających osobno na każdą alternatywę.

§ 66

1.       Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały co najmniej jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się.

2.       Głosowanie bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą głosów oddanych „za” wnioskiem lub kandydatem, przewyższającą połowę ustawowego składu Rady, a zarazem tej połowie najbliższą.

3.       Przy nieparzystej liczbie głosujących bezwzględną większością głosów jest pierwsza liczba naturalna przewyższająca połowę ważnie oddanych głosów.

6. Komisje Rady

§ 67

1.       Przedmiot działania poszczególnych komisji stałych i zakres zadań komisji doraźnych określa Rada w odrębnych uchwałach.

2.       Postanowienie ust. 1 nie dotyczy Komisji Rewizyjnej Rady.

§ 68

1.       Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy przedłożonym Radzie.

2.       Rada może nakazać komisjom dokonanie w planie pracy stosownych zmian.

§ 69

1.       Podstawowymi formami działania komisji są:

1)      posiedzenia,

2)      posiedzenia wyjazdowe,

3)      wizje lokalne.

2.       Komisje mogą również delegować swoich członków do indywidualnych zadań w terenie lub innych organach z udziałem Gminy.

§ 70

1.       W skład komisji wchodzą radni wybrani przez Radę.

2.       Każdy radny ma prawo uczestniczyć z głosem doradczym w posiedzeniach komisji, do których nie został wybrany.

§ 71

1.       Komisje mogą powołać  podkomisje oraz odbywać  wspólne posiedzenia.

2.       Przewodniczącego Komisji wybiera Rada spośród członków komisji na wniosek Przewodniczącego Rady, za wyjątkiem Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.

3.       Wiceprzewodniczącego komisji wybiera komisja ze swego grona.

4.       Skład komisji zatwierdza się w głosowaniu jawnym, na wniosek Przewodniczącego Rady drogą uchwały. Głosowanie może odbywać się nad całym składem poszczególnych komisji lub osobowo.

5.       Przewodniczący komisji może być odwołany w drodze uchwały, na wniosek Przewodniczącego Rady lub co najmniej połowy składu komisji.

6.       Dokumentacja z pracy komisji jest przechowywana w Biurze Rady Gminy.

7.       Wójt Gminy wskazuje osoby odpowiedzialne za udostępnianie, przygotowywanie materiałów niezbędnych do pracy komisji Rady.

8.       W sprawach nie uregulowanych dla działania komisji Rady stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego statutu dotyczące Rady.

9.       Każda komisja powinna rozpoczynać posiedzenie od zapoznania się z protokołem z poprzedniego posiedzenia komisji.

§ 72

1.       Przewodniczący Komisji organizuje pracę, zwołuje i prowadzi posiedzenia komisji, a w szczególności:

1)      zapewnia członkom komisji przedłożenie stosownych materiałów,

2)      reprezentuje komisję na posiedzeniach Rady.

2.       Komisje mają prawo prosić na swoje posiedzenie Wójta, pracownika odpowiedniego referatu Urzędu Gminy

3.       W sprawach skomplikowanych komisje mogą wnioskować do Rady o zasięgnięcie opinii ekspertów.

4.       Komisja przedkłada Radzie plany pracy oraz okresowe sprawozdania z działalności.

§ 73

Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu komisji.

7. Radni

§ 74

1.       Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.

2.       Radny w ciągu 7 dni od daty odbycia się sesji lub posiedzenia komisji, winien usprawiedliwić swoją nieobecność, składając stosowne wyjaśnienia Przewodniczącemu Rady lub przewodniczącemu komisji.

§ 75

1.       Radni powinni odbywać spotkania ze swoimi wyborcami.

2.       Radni mogą, stosownie do potrzeb, przyjmować Obywateli Gminy w siedzibie Urzędu Gminy  w sprawach dotyczących Gminy i jej mieszkańców.

§ 76

1.       W przypadku wniosku pracodawcy zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy, Rada może powołać komisję doraźną do szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.

2.       Komisja przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie Przewodniczącemu Rady.

3.       Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1 Rada powinna umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień.

§ 77

1.       Wójt  wystawia radnym dokument podpisany przez Przewodniczącego Rady, w którym stwierdza się pełnienie funkcji radnego.

2.       Radni mogą zwracać się bezpośrednio do Rady we wszystkich sprawach związanych z pełnieniem przez nich funkcji radnego.

8. Wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego

§ 78

1.       Rada może odbywać wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.

2.       Wspólne sesje organizują przewodniczący rad zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.

3.       Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie przewodniczący lub upoważnieni wiceprzewodniczący zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.

§ 79

1.       Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie zainteresowane jednostki samorządu terytorialnego, chyba że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.

2.       Przebieg wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad.

Rozdział VI

 Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej

1. Organizacja Komisji Rewizyjnej

§ 80

1.       Komisja Rewizyjna składa się z Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego, Sekretarza oraz pozostałych członków w liczbie ustalonej przez Radę.

2.       Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Rada.

3.       Wiceprzewodniczącego i Sekretarza Komisji Rewizyjnej wybiera Komisja Rewizyjna na wniosek Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.

§ 81

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej organizuje pracę Komisji Rewizyjnej i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego lub niemożności działania, jego zadania wykonuje Wiceprzewodniczący.

§ 82

1.       Członkowie Komisji Rewizyjnej podlegają wyłączeniu od udziału w jej działaniach w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.

2.       W sprawie wyłączenia Wiceprzewodniczącego Komisji Rewizyjnej oraz poszczególnych członków decyduje pisemnie Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.

3.       O wyłączeniu Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej decyduje Rada.

4.       Wyłączony członek Komisji Rewizyjnej może odwołać się na piśmie od decyzji o wyłączeniu do Rady – w terminie 7 dni od daty powzięcia wiadomości o treści tej decyzji.

2. Zasady kontroli

§ 83

1.       Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych Gminy pod względem:

-         legalności,

-         gospodarności,

-         rzetelności,

-         celowości,

-         zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.

2.       Komisja Rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych podmiotów, w tym wykonanie budżetu Gminy.

§ 84

Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady w zakresie i w formach wskazanch w uchwałach Rady.

§ 85

Komisja Rewizyjna przeprowadza następujące rodzaje kontroli:

1)       kompleksowe – obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,

2)       problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności,

3)       sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania danego podmiotu.

§ 86

1.       Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w jej planie pracy, zatwierdzonym przez Radę.

2.       Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nie objętej planem, o jakim mowa w ust. 1.

§ 87

1.       Rada może nakazać Komisji Rewizyjnej zaniechanie, a także przerwanie kontroli lub odstąpienie od poszczególnych czynności kontrolnych.

2.       Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.

3.       Uchwały Rady, o których mowa w ust. 1-2 wykonywane są niezwłocznie.

4.       Komisja Rewizyjna jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym  przypadku podjęcia takiej decyzji przez Radę. Dotyczy to zarówno kontroli kompleksowych, jak i  kontroli problemowych oraz sprawdzających.

§ 88

1.       Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów ustalonych w § 83 ust. 1.

2.       Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.

3.       Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.

3.Tryb kontroli

§ 89

1.       Kontroli kompleksowych dokonują w imieniu Komisji Rewizyjnej zespoły kontrolne składające się co najmniej z dwóch członków Komisji.

2.       Przewodniczący Komisji Rewizyjnej wyznacza na piśmie kierownika zespołu kontrolnego, który dokonuje podziału czynności pomiędzy kontrolujących.

3.       Kontrole problemowe i sprawdzające mogą być przeprowadzane przez jednego członka Komisji Rewizyjnej.

4.       Kontrole przeprowadzane są na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby wydelegowane do przeprowadzenia kontroli.

5.       Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienia, o których mowa w ust. 4 oraz dowody osobiste.

6.       W przypadkach nie cierpiących zwłoki, każdy z członków Komisji Rewizyjnej może przystąpić do kontroli problemowej bez wcześniejszej uchwały Komisji Rewizyjnej oraz upoważnienia, o którym mowa w ust. 5. Za przypadki nie cierpiące zwłoki uważa się w szczególności sytuacje, w których członek Komisji Rewizyjnej poweźmie uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa lub gdy zachodzą przesłanki pozwalające przypuszczać, iż niezwłoczne przeprowadzenie kontroli pozwoli uniknąć niebezpieczeństwa dla zdrowia lub życia ludzkiego lub też zapobiec powstaniu znacznych strat materialnych w mieniu komunalnym.

7.       W przypadku podjęcia działań kontrolnych, o których mowa w ust. 6, kontrolujący jest obowiązany zwrócić się – w najkrótszym możliwym terminie – do Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, o wyrażenie zgody na ich kontynuowanie.

8.       W przypadku nie zwrócenia się o wyrażenie zgody, lub też odmowy wyrażenia zgody, o której mowa w ust. 7, kontrolujący niezwłocznie przerywa kontrolę, sporządzając notatkę z podjętych działań, która podlega włączeniu do akt Komisji Rewizyjnej.

§ 90

1.       W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i Wójta, wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.

2.       Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby Wójta, kontrolujący zawiadamia o tym Przewodniczącego Rady.

§ 91

1.       Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.

2.       Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.

3.       Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, zobowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.

4.       Na żądanie kontrolujących, kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, także w przypadkach innych, niż określone w ust. 3

§ 92

Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.

4. Protokoły kontroli

§ 93

1.       Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli – w terminie 7 dni od daty jej zakończenia – protokół pokontrolny, obejmujący:

1)      nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,

2)      imię i nazwisko kontrolującego

3)      daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,

4)      określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,

5)      imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,

6)      przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli wskazujące na stwierdzenie nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole,

7)      datę i miejsce podpisania protokołu,

8)      podpisy kontrolującego i kierownika kontrolowanego podmiotu, lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy.

2.       Protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli.

§ 94

1.       W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu, jest on obowiązany do złożenia – w terminie 3 dni od daty odmowy – pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.

2.       Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1 składa się na ręce Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.

§ 95

1.       Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce Przewodniczącego Rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.

2.       Uwagi, o których mowa w ust. 1 składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.

§ 96

Protokół pokontrolny sporządza się w trzech egzemplarzach, które -  w terminie 3 dni od daty podpisania protokołu – otrzymują: Przewodniczący Rady, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej i kierownik kontrolowanego podmiotu.

5. Plany pracy i sprawozdania Komisji Rewizyjnej

§ 97

1.       Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy .

2.       Rada może zatwierdzić jedynie część planu pracy Komisji Rewizyjnej; przystąpienie do wykonywania kontroli kompleksowych może nastąpić po zatwierdzeniu planu pracy lub jego części.

§ 98

Komisja Rewizyjna składa Radzie sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.

6. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej

§ 99

1.       Komisja Rewizyjna obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej Przewodniczącego,  zgodnie z zatwierdzonym planem pracy oraz w miarę potrzeb.

2.       Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zwołuje jej posiedzenia, które nie są objęte zatwierdzonym planem pracy Komisji, w formie pisemnej.

3.       Posiedzenia, o jakich mowa w ust 2, mogą być zwoływane z własnej inicjatywy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, a także na pisemny umotywowany wniosek:

1)      Przewodniczącego Rady,

2)      nie mniej niż 5  radnych,

3)      nie mniej niż 3 członków Komisji Rewizyjnej.

4.       Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zaprosić na jej posiedzenia:

1)      radnych nie będących członkami Komisji Rewizyjnej,

2)      osoby zaangażowane na wniosek Komisji Rewizyjnej w charakterze biegłych lub ekspertów.

5.       W posiedzeniach Komisji Rewizyjnej mogą brać udział tylko jej członkowie oraz zaproszone osoby.

6.       Z posiedzenia Komisji Rewizyjnej należy sporządzać protokół, który winien być podpisany przez wszystkich członków komisji uczestniczących w posiedzeniu.

§ 100

Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Komisji w głosowaniu jawnym.

§ 101

Obsługę biurową Komisji Rewizyjnej zapewnia Wójt .

§ 102

1.       Komisja Rewizyjna może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem jej działania.

2.       W przypadku, gdy skorzystanie z wyżej wskazanych środków wymaga zawarcia odrębnej umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia ze środków komunalnych, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawia sprawę na posiedzeniu Rady, celem podjęcia uchwały zobowiązującej osoby zarządzające mieniem komunalnym do zawarcia stosownej umowy w imieniu Gminy.

§ 103

1.       Komisja Rewizyjna może na zlecenie Rady lub po powzięciu stosownych uchwał przez wszystkie zainteresowane komisje, współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami Rady, w zakresie ich właściwości rzeczowej.

2.       Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji i doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej oraz na przeprowadzeniu wspólnych kontroli.

3.       Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zwracać się do przewodniczących innych komisji Rady o oddelegowanie w skład zespołu kontrolnego radnych mających kwalifikacje w zakresie tematyki objętej kontrolą.

4.       Do członków innych komisji uczestniczących w kontroli, prowadzonej przez Komisję Rewizyjną stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego rozdziału.

5.       Przewodniczący Rady zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych komisji w celu właściwego ich ukierunkowania, zapewnienia skuteczności działania oraz unikania zbędnych kontroli.

§ 104

Komisja Rewizyjna może występować do Rady Gminy z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inne organy kontroli.

Rozdział VIII

 Tryb pracy Wójta

§ 105

Wójt  wykonuje:

1)       uchwały Rady,

2)       jemu przypisane zadania i kompetencje,

3)       zadania powierzone, o ile ich wykonywanie – na mocy przepisów obowiązującego prawa - należy do niego,

4)       inne zadania określone ustawami i niniejszym Statutem.

§ 106

Wójt  uczestniczy w sesjach Rady.

§ 107

Komisje Rady mogą wnioskować o przybycie Wójta na ich posiedzenie.

§ 108

Zastępca Wójta przejmuje wykonywanie zadań i kompetencji określonych w § 105 - § 107 w przypadku uzyskania upoważnienia od Wójta .

Rozdział IX

 Zasady dostępu i korzystania przez obywateli
 z dokumentów Rady, Komisji i Wójta .

§ 109

Obywatelom udostępnia się dokumenty określone w ustawach.

§ 110

Protokoły z posiedzeń Rady i Komisji oraz innych kolegialnych gremiów Gminy podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz Statutem.

§ 111

1.       Dokumenty z zakresu działania Rady i Komisji udostępnia się w Biurze Rady Gminy, w dniach pracy Urzędu Gminy, w godzinach przyjmowania interesantów. 

2.       Dokumenty z zakresu działania Wójta  oraz Urzędu udostępniane są w Referacie Organizacyjnym Kadr i Spraw Obywatelskich Urzędu, w dniach i godzinach przyjmowania interesantów.

3.       Ponadto dokumenty, o jakich mowa w ust. 1 i 2 są również dostępne w wewnętrznej sieci informatycznej Urzędu Gminy oraz powszechnie dostępnych zbiorach danych.

§ 112

Realizacja uprawnień określonych w § 110 i § 111 ust. 1 i 2 może się odbywać wyłącznie w Urzędzie Gminy.

§ 113

Uprawnienia określone w § 110 i § 111 ust. 1 i 2 nie znajdują zastosowania:

1)       w przypadku wyłączenia – na podstawie ustaw – jawności,

2)       gdy informacje publiczne stanowią prawem chronione tajemnice, 

3)       w odniesieniu do spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o ile ustawa nie stanowi inaczej, niż art. 73 Kodeksu postępowania administracyjnego.

Rozdział X

 Pracownicy samorządowi

§ 114

W Urzędzie Gminy na podstawie mianowania zatrudnia się pracowników na  stanowiskach kierowników referatów.

Rozdział XI

Postanowienia końcowe

§ 115

Tracą moc uchwały Rady Gminy Gierałtowice:

1)       Nr XXXVI/189/2001 z dnia 27.09. 2001r. (Dz.Urz.Woj.Śląskiego Nr 85. poz. 2171 z dnia 6.11.2001r.),

2)       XXXVIII/206/2001 z dnia 22.11.2001r. (Dz.Urz.Woj.Śląskiego Nr 103. poz. 3373 z dnia 18.12.2001r.),

3)       uchwała LI/263/02 z dnia 9.10.2002r. (Dz.Urz.Woj.Śląskiego Nr 80. poz. 2873 z dnia 28.11.2002r.).

§ 116

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.

 

 

 

Załącznik do Statutu Gminy Gierałtowice

Uchwała Nr XXXV / 210 / 05

Rady Gminy Gierałtowice

z dnia 28.07.2005 r.

 

 mapa3.jpeg



[1] Opublikowano: Dziennik Urzędowy Województwa Śląskiego Nr 122 poz. 3049 z dnia 5 października 2005r.

 

 

 

 

Zmiana Statutu Gminy - Uchwała Nr XLVI/350/10 Rady Gminy Gierałtowice z dnia 30.09.2010 r. w sprawie zmian w Statutcie Gminy Gierałtowice

 

 

 


Urząd Gminy Gierałtowice: ul. Ks. Roboty 48, 44-186 Gierałtowice | tel.: +48 32 30 11 300 | fax: +48 32 30 11 306 | e-mail:
Liczba wizyt: 5902078, w tym miesiącu: 180121, wizyt dzisiaj: 4919