Uchwała Nr XI/69/2024 Rady Gminy Gierałtowice z dnia 18-12-2024 w sprawie budżetu Gminy Gierałtowice na 2025 rok
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 4, pkt 9 lit. „d”, lit. „i”, art. 58 ust. 1, art. 61 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 z późn. zm.), art. 89, art. 94, art. 211, art. 212, art. 214, art. 239, art. 258 ust.1, art. 264 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 z późn. zm.), na wniosek Wójta Gminy Gierałtowice
§ 1. Ustala się plan dochodów budżetu gminy na 2025 rok w łącznej kwocie 112.134.224,85 zł,
w tym: 1) dochody bieżące 108.167.022,80 zł,
2) dochody majątkowe 3.967.202,05 zł,
zgodnie z tabelą nr1.
§ 2. Ustala się plan wydatków budżetu gminy na 2025 rok w łącznej kwocie 118.082.365,86 zł,
w tym: 1) wydatki bieżące 95.068.290,71 zł, z tego:
a) wydatki jednostek budżetowych 76.575.683,19 zł:
1 wydatki na wynagrodzenia i składki od nich naliczane 48.365.807,00 zł,
2 wydatki związane z realizacją zadań statutowych jednostek budżetowych 28.209.876,19 zł,
b) dotacje na zadania bieżące 8.259.604,00 zł,
c) świadczenia na rzecz osób fizycznych 4.932.971,00 zł,
d) wydatki na programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych w części związanej z realizacją zadań gminy 207.289,12 zł,
e) wypłaty z tytułu udzielonych poręczeń i gwarancji 5.092.743,40 zł,
2) wydatki majątkowe 23.014.075,15 zł, z tego:
a) wydatki na inwestycje i zakupy inwestycyjne 15.014.075,15 zł:
1 na programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych w części związanej z realizacją zadań gminy 692.163,82 zł,
2 dotacje na zadania inwestycyjne 688.185,73 zł,
b) wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego 8.000.000,00 zł,
zgodnie z tabelą nr 2.
§ 3. Planowany deficyt budżetu gminy jako różnica między dochodami i wydatkami w kwocie 5.948.141,01 zł, który zostanie sfinansowany przychodami pochodzącymi z:
1) wolnych środków, w kwocie 519.636,40 zł,
2) nadwyżki budżetu gminy z lat ubiegłych pomniejszonej o środki określone w art. 217 ust. 2 pkt 8 ustawy o finansach publicznych, w kwocie 5.428.504,61 zł.
§ 4. Ustala się planowane przychody budżetu gminy w łącznej kwocie 5.948.141,01 zł oraz planowane rozchody budżetu gminy w łącznej kwocie 0,00 zł,
zgodnie z tabelą nr 3.
§ 5. 1. Ustala się limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek w kwocie 17.000.000,00 zł na pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu gminy.
2. Ustala się limit zobowiązań zaliczanych do tytułu dłużnego, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finasach publicznych, innych niż określone w art. 212 ust. 1 pkt 6 tej ustawy, w wysokości 6.000.000,00 zł.
3. Upoważnia się Wójta Gminy do zaciągania zobowiązń o których mowa w ust. 1 i 2.
§ 6. 1. Tworzy się rezerwę ogólną budżetu, w kwocie 920.000,00 zł. 2. Tworzy się rezerwę celową budżetu na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzsowego, w kwocie 350.000,00 zł.
3. Tworzy sie rezerwę celową budżetu na wydatki na wynagrodzenia, składki od nich naliczane oraz wpłaty na Pracownicze Plany Kapitałowe, w kwocie 980.000,00 zł.
§ 7. Plan dochodów i wydatków budżetu gminy obejmuje:
1) Dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych ustawami, w kwotach:
a) dochody 2.987.587,00 zł,
b) wydatki 2.987.587,00 zł,
zgodnie z tabelą nr 4,
2) Dochody i wydatki związane z realizacją zadań wykonywanych na mocy porozumieńz organami administracji rządowej, w kwotach:
a) dochody 3.500,00 zł,
b) wydatki 3.500,00 zł,
zgodnie z tabelą nr 5,
3) Dochody i wydatki związane z realizacją zadań wykonywanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego, w kwotach:
a) dochody 240.800,00 zł,
b) wydatki 527.785,73 zł,
zgodnie z tabelą nr 6,
4) Dochody z tytułu opłat za wydawanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatki na realizację: zadań ujętych w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz gminnym programie przeciwdziałania narkomanii; zadań realizowanych przez placówkę wsparcia dziennego, o której mowa w przepisach o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, w ramach gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz gminnego programu przeciwdziałania narkomanii, w kwotach:
a) dochody 265.000,00 zł,
b) wydatki 296.108,00 zł,
5) Dochody należne gminie zgodnie z ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska oraz wydatki na realizację zadań własnych związanych z ochroną środowiska, w kwotach:
a) dochody 21.000,00 zł,
b) wydatki 527.000,00 zł,
6) Dochody z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz wydatki na pokrycie kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, w kwotach:
a) dochody 5.965.856,00 zł,
b) wydatki 6.560.352,59 zł,
7) Dochody z opłat za korzystanie z przystanków komunikacyjnych przez przewoźników i operatorów oraz wydatki na utrzymanie tych przystanków i realizację zadań określonych w art. 18 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym, w kwotach:
a) dochody 6.000,00 zł,
b) wydatki 8.000,00 zł.
§ 8. Ustala się wysokość środków finansowych na wpłaty na fundusz celowy, z przeznaczeniem dla Komendy Miejskiej Policji w Gliwicach, w kwocie 24.000,00 zł, w tym:
1) na nagrody dla funkcjonariuszy 4.000,00 zł,
2) na dofinansowanie zakupu radiowozu 20.000,00 zł.
§ 9. Ustala się wysokość środków finansowych na wpłaty na fundusz celowy, z przeznaczeniem dla Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej Państwowej Straży Pożarnej w Knurowie na nagrody dla funkcjonariuszy, w kwocie 4.000,00 zł.
§ 10. Ustala się dochody związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych ustawami, które podlegają przekazaniu do budżetu państwa, w kwocie 77.166,00 zł,
zgodnie z tabelą nr 7.
§ 11. Ustala się wykaz zadań realizowanych w ramach planu wydatków majątkowych,
zgodnie z tabelą nr 8.
§ 12. Ustala się plan wydatków na przedsięwzięcia realizowane w ramach funduszu sołeckiego,
zgodnie z tabelą nr 9.
§ 13. Plan wydatków budżetu gminy obejmuje planowane kwoty dotacji udzielanych z budżetu gminy w 2025 roku,
zgodnie z załącznikiem nr 1.
§ 14. Ustala się plan dochodów rachunku dochodów jednostek budżetowych prowadzących działalność określoną w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe oraz wydatków nimi finansowanych, w kwotach:
1) dochody 198.010,00 zł,
2) wydatki 198.010,00 zł,
zgodnie z załącznikiem nr 2.
§ 15. 1. Upoważnia się Wójta Gminy do dokonywania zmian w planie wydatków poprzez przeniesienia wydatków, innych niż określone w art. 257 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, z wyłączeniem przeniesień wydatków między działami. 2. Upoważnia się Wójta Gminy do dokonywania zmian w planie dochodów i wydatków związanych ze:
a) zmianą kwot lub uzyskaniem płatności przekazywanych z budżetu środków europejskich, o ile zmiany te nie pogorszą wyniku budżetu,
b) zmianami w realizacji przedsięwzięcia finansowanego z udziałem środków europejskich albo środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o finansach publicznych, o ile zmiany te nie pogorszą wyniku budżetu,
c) zwrotem płatności otrzymanych z budżetu środków europejskich.
§ 16. Upoważnia się Wójta Gminy do lokowania wolnych środków budżetowych w ciągu roku na rachunkach w innych bankach niż bank prowadzący obsługę budżetu.
§ 17. 1. Ustala się maksymalną wysokość pożyczek i poręczeń udzielanych przez Wójta Gminy w roku budżetowym do kwoty 48.000.000,00 zł. 2. Upoważnia się Wójta Gminy do udzielania w roku budżetowym pożyczek i poręczeń, o których mowa w ust. 1.
§ 18. Inne postanowienia dotyczące wykonywania budżetu gminy:
1) uzyskane przez jednostki budżetowe zwroty wydatków dokonanych w tym samym roku budżetowym zmniejszają wykonanie wydatków w tym roku budżetowym,
2) uzyskane przez jednostki budżetowe zwroty wydatków dokonanych w poprzednich latach budżetowych stanowią dochody budżetu gminy roku bieżącego.
§ 19. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 20. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2025 r. i podlega opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.
Zalacznik1 XI692024.pdf (155,06KB)
Zalacznik2 XI692024.pdf (215,55KB)
Zalacznik3 XI692024.pdf (152,19KB)
Zalacznik4 XI692024.pdf (108,59KB)
Zalacznik5 XI692024.pdf (67,68KB)
Zalacznik6 XI692024.pdf (90,04KB)
Zalacznik7 XI692024.pdf (69,36KB)
Zalacznik8 XI692024.pdf (99,81KB)
Zalacznik9 XI692024.pdf (78,92KB)
Zalacznik10 XI692024.pdf (85,84KB)
Zalacznik11 XI692024.pdf (103,89KB)
Zalacznik12 XI692024.pdf (522,74KB)
Opublikowano Dz. Urz. Woj. Ślask.: 69_BUDŻET 2025 Dz.Urz.Woj. Ślask.pdf (2,23MB)