Programu współpracy Gminy Gierałtowice z organizacjami pozarządowymi na 2025 rok.
UCHWAŁA Nr IX/57/2024
RADY GMINY GIERAŁTOWICE
z dnia 30 października 2024 roku
w sprawie Programu współpracy Gminy Gierałtowice z organizacjami pozarządowymi na 2025 rok.
Działając na podstawie:
- art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz.U. z 2024 r. poz.609 ze zm.),
- art. 5a ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jednolity Dz. U. z 2023 r. poz. 571 ze zm.),
Rada Gminy Gierałtowice
uchwala
§ 1
Przyjąć „Program współpracy Gminy Gierałtowice z organizacjami pozarządowymi na 2025 rok”, w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Gierałtowice.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.
UZASADNIENIE
Uchwalenie przez organ stanowiący gminy rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi jest obowiązkiem wynikającym z art. 5a ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Konsultacje Programu zostały przeprowadzone w sposób określony w uchwale Nr XL/351/10 Rady Gminy Gierałtowice z dnia 30 września 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu konsultowania z organizacjami pozarządowymi i podmiotami, o których mowa w art. 3 ust.3 ustawy, projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji, zmienionej Uchwałą Nr XIV/111/2019 Rady Gminy Gierałtowice z dnia 30 października 2019 r.
Program współpracy Gminy Gierałtowice
z organizacjami pozarządowymi na 2025 rok
Rozdział I
Postanowienia ogólne
- Podstawą opracowania „Programu współpracy Gminy Gierałtowice z organizacjami pozarządowymi na 2024 rok”, zwanego dalej „Programem”, jest art. 5a ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
- Ilekroć w Programie jest mowa o:
- „Ustawie” – rozumie się przez to ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
- „Gminie” – rozumie się przez to Gminę Gierałtowice,
- „Wójcie Gminy” – rozumie się przez to Wójta Gminy Gierałtowice,
- „Radzie Gminy” – rozumie się przez to Radę Gminy Gierałtowice,
- „organizacjach” – rozumie się przez to organizacje pozarządowe, osoby prawne oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ustawy o działalność pożytku publicznego i o wolontariacie.
Rozdział II
Cel główny i cele szczegółowe programu
Za cel główny współpracy gminy z organizacjami przyjmuje się poprawę jakości życia oraz pełniejsze zaspokajanie potrzeb społecznych mieszkańców Gminy poprzez tworzenie możliwości i warunków uczestniczenia w życiu publicznym.
Cel główny realizuje się poprzez następujące cele szczegółowe:
- pobudzenie aktywności organizacji pozarządowych działających na terenie gminy,
- integrację podmiotów prowadzących działalność, obejmującą swym zakresem sferę zdań publicznych wymienionych w art. 4 ustawy,
- promowanie społeczeństwa obywatelskiego poprzez wspieranie aktywności mieszkańców gminy, coraz lepsze poznawanie i diagnozowanie środowisk organizacji działających na terenie gminy,
- zapewnienie jeszcze efektywniejszego wykonywania zadań publicznych gminy przez włącznie do ich realizacji organizacji,
- współpracę sektora pozarządowego i społeczności lokalnych w kreowaniu polityki społecznej w gminie,
- wspieranie organizacji oraz powierzanie im realizacji zadań publicznych.
Rozdział III
Zasady współpracy
Współpraca Gminy z organizacjami odbywa się na zasadach:
- pomocniczości, polegającej na wspieraniu działalności organizacji oraz umożliwianiu im realizacji zadań publicznych,
- suwerenności stron, co oznacza, że zarówno Gmina, jak i organizacje podejmujące współpracę zachowują wzajemną autonomię i niezależność względem siebie,
- partnerstwa, co oznacza, że organizacje uczestniczą w identyfikowaniu i definiowaniu problemów społecznych, wypracowaniu sposobów ich rozwiązania oraz wykonywaniu zadań publicznych,
- efektywności, co oznacza, że zarówno Gmina, jak i organizacje współpracując ze sobą w wykonywaniu zadań będą dbać, aby zadania te były wykonane z jak najlepszym rezultatem dla dobra społeczności lokalnej,
- uczciwej konkurencji, rzetelności i jawności, polegającej na obowiązku wzajemnego udostępniania przez Gminę oraz organizacje niezbędnych informacji służących realizacji określonych zadań oraz realnego szacowania kosztów przedstawionych w ofertach i harmonogramach.
Rozdział IV
Zakres przedmiotowy
Przedmiotem współpracy Gminy z organizacjami jest:
- realizacja zadań Gminy określonych w ustawach,
- podwyższenie efektywności działań kierowanych do mieszkańców Gminy,
- określenie potrzeb społecznych i sposobu ich zaspokajania,
- konsultowanie projektów uchwał Rady Gminy na etapie ich tworzenia.
Rozdział V
Formy współpracy
Współpraca Gminy w sferze zadań publicznych może mieć charakter finansowy oraz pozafinansowy.
Współpraca o charakterze finansowym odbywa się w następujących formach:
- zlecania realizacji zadań publicznych w trybie otwartego konkursu ofert, zgodnie z przepisami określonymi w art.11 ustawy poprzez:
- powierzanie wykonania zadań publicznych wraz z udzielaniem dotacji na sfinansowanie ich realizacji,
- wspieranie takich zadań wraz z udzielaniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji.
- zlecania realizacji zadań publicznych z pominięciem otwartego konkursu ofert, tzw. tryb uproszczony, zgodnie z przepisami określonymi w art. 19a ustawy.
Współpraca pozafinansowa obejmuje:
- publikowanie istotnych informacji o działalności organizacji na stronach internetowych Urzędu Gminy, w mediach społecznościowych oraz w „Wieściach Gminy Gierałtowice”,
- nieodpłatne udostępnianie sprzętu i środków technicznych oraz wsparcia logistycznego,
- użyczanie bądź wynajmowanie na preferencyjnych warunkach lokali i budynków komunalnych,
- obejmowanie patronatem przez władze gminy projektów i inicjatyw realizowanych przez organizacje pozarządowe m.in. o charakterze edukacyjnym, kulturalnym, sportowym oraz społecznym, realizowanych przez organizacje pozarządowe, w tym fundowanie pucharów, medali, nagród,
- przekazywanie organizacjom, w miarę możliwości, materiałów informacyjnych i promocyjnych,
- włączanie organizacji pozarządowych w działania promocyjne Gminy, poprzez zapraszanie do udziału w targach i innych imprezach promocyjnych,
- udzielanie pomocy przy organizowaniu spotkań otwartych, których tematyka wiąże się z Programem, np. poprzez możliwość nieodpłatnego udostępnienia lokalu w Urzędzie Gminy oraz innych budynkach gminnych,
- rekomendowanie organizacji współpracujących z Gminą w przypadku ubiegania się o środki ze źródeł zewnętrznych, poszukiwania partnerów, sponsorów, itp.,
- udzielanie pomocy w pozyskiwaniu środków finansowych na realizację zadań publicznych z innych źródeł niż dotacja z budżetu Gminy,
- konsultowanie z organizacjami projektów aktów prawa miejscowego, stanowionych przez Radę Gminy, w dziedzinach dotyczących działalności statutowej organizacji.
Rozdział VI
Priorytetowe zadania publiczne
Ustala się następujące zadania, jako priorytetowe, które mogą być zlecane do realizacji organizacją prowadzącym działalność statutową w danej dziedzinie:
- W zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego:
- organizowanie konkursów, wystaw, koncertów, prelekcji na terenie Gminy,
- udział w festiwalach, przeglądach i konkursach oraz innych przedsięwzięciach kulturalnych,
- organizowanie przedsięwzięć prezentujących i pielęgnujących dorobek kulturowy Gminy i regionu,
- wspieranie edukacji kulturalnej i działań artystycznych dorosłych, dzieci i młodzieży.
- W zakresie wspierania i upowszechniania kultury fizycznej:
- szkolenie sportowe dzieci i młodzieży - organizacja zajęć treningowych, obozów, zgrupowań, uczestnictwo w rozgrywkach ligowych.
- organizacja imprez sportowych i rekreacyjnych posiadających walory promocyjne dla Gminy.
- W zakresie przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społeczny:
- profilaktyka i rozwiązywanie problemów alkoholowych, uzależnień behawioralnych, przeciwdziałanie narkomanii oraz przemocy w rodzinie.
- W zakresie pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównania szans tych rodzin i osób:
- pomoc żywnościowa osobom w trudnej sytuacji życiowej.
Rozdział VII
Okres i sposób realizacji Programu oraz wysokość środków finansowych planowanych na jego realizacje
- Niniejszy Program realizowany będzie w okresie od 1 stycznia 2025 r. do 31 grudnia 2025 r., z zastrzeżeniem ust.2.
- Termin realizacji poszczególnych zadań określony będzie w warunkach otwartego konkursu ofert na wspieranie realizacji zadań Gminy w 2025 r.
- Zlecanie realizacji zadań organizacjom odbywać się będzie po przeprowadzeniu otwartego konkursu ofert, chyba, że przepisy odrębne przewidują inny tryb zlecania lub dane zadanie można realizować efektywniej w inny sposób określony w przepisach odrębnych.
- Otwarty konkurs ofert ogłasza Wójt Gminy i przeprowadzany jest w oparciu o przepisy Ustawy.
- Do oceny ofert złożonych przez organizacje powołana zostanie Komisja Konkursowa.
- Decyzję o wyborze ofert i o udzieleniu dotacji podejmie Wójt Gminy w drodze zarządzenia, po zasięgnięciu opinii Komisji Konkursowej.
- Wyniki konkursu będą publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy, na stronie internetowej Urzędu Gminy oraz na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu.
- Szczegółowe zasady przekazywania, wykorzystania i rozliczania dotacji określi umowa oraz odrębne przepisy.
- Na wniosek organizacji Wójt Gminy może zlecić tej organizacji, z pominięciem otwartego konkursu ofert, realizację zadania publicznego zgodnie z art.19a Ustawy.
- Na realizacje zadań publicznych objętych niniejszym Programem przeznacza się kwotę nie mniejszą niż 200 000,00 złotych.
- Szczegółowe określenie wysokości środków przeznaczonych na realizacje Programu zwierać będzie uchwała budżetowa Gminy na 2025 r.
Rozdział VIII
Sposób oceny realizacji Programu
Ustala się następujące wskaźniki niezbędne do oceny realizacji Programu:
- liczba ofert złożonych w trybie konkursowym, pozakonkursowym, w tym liczba organizacji składających ofertę,
- liczba zawartych umów na realizację zadania,
- liczba umów, które nie zostały zrealizowane,
- wysokość kwot udzielonych dotacji w poszczególnych obszarach,
- liczba dotacji przyznanych w trybie „małych dotacji”,
- liczba prowadzonych wspólnych przedsięwzięć, imprez, na które przekazano materiały informacyjno-promocyjne lub objęto patronatem,
- liczba konsultowanych z organizacjami projektów aktów normatywnych.
Rozdział IX
Sposób tworzenia Programu oraz przebieg konsultacji
- Do sporządzenia projektu Programu przystąpiono po dokonaniu analizy sprawozdań z realizacji programów współpracy z lat ubiegłych.
- Projekt Programu powstał na bazie programu współpracy z roku 2024, z uwzględnieniem zainteresowania organizacji pozarządowych poszczególnymi priorytetami, a także zmian wynikających z bieżących potrzeb organizacji pozarządowych.
- Projekt Programu został skonsultowany z organizacjami pozarządowymi działającymi na terenie Gminy.
- Konsultacje, o których mowa w ust. 3, zostały przeprowadzone zgodnie ze sposobem konsultacji przyjętym uchwałą Nr XL/351/10 Rady Gminy Gierałtowice z dnia 30 września 2010r. w sprawie szczegółowego sposobu konsultowania z organizacjami pozarządowymi i podmiotami, o których mowa w art. 3 ust.3 Ustawy, projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji, zmienionej Uchwałą Nr XIV/111/2019 Rady Gminy Gierałtowice z dnia 30 października 2019 r.
- Ogłoszenie informujące o konsultacjach zamieszczone zostało na stronie internetowej Gminy, w BIP oraz na tablicach ogłoszeń w siedzibie Urzędu.
- Celem konsultacji było poznanie stanowiska, uwag, opinii i wniosków organizacji pozarządowych i podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy o wolontariacie na temat projektu uchwały.
- Konsultacje zostały przeprowadzone w dniach od 01.10.2024 r. do 09.10.2024 r. w formie umieszczenia projektu Programu w BIP, na stronie internetowej Gminy oraz na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu.
- W wyznaczonym terminie żadna organizacja pozarządowa nie wniosła uwag do treści Programu.
- Z przebiegu konsultacji został sporządzony protokół, który umieszczono na stronie internetowej Gminy oraz na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu.
Rozdział X
Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowej do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert
- Komisje Konkursowe do opiniowania ofert złożonych przez organizacje pozarządowe powołuje odrębnym zarządzeniem Wójt Gminy, określając ich imienny skład osobowy.
- Wójt ogłasza na stronie internetowej Gminy informację o naborze kandydatów na członków Komisji Konkursowych zgłoszonych przez organizacje, określając termin, miejsce i formę składania zgłoszeń.
- Pracami Komisji Konkursowej kieruje Przewodniczący Komisji, który wyznacza termin posiedzeń oraz je prowadzi.
- Komisja Konkursowa dokonuje opiniowania ofert na posiedzeniu komisji, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy składu członków Komisji.
- Opiniowanie ofert odbywa się na podstawie kryteriów oceny zawartych w warunkach konkursowych.
- Z prac Komisji Konkursowej sporządza się protokół, który dla swojej ważności powinien być podpisany przez wszystkich obecnych członków Komisji Konkursowej.
- Opinię Komisja Konkursowa przedstawia Wójtowi Gminy, który podejmuje decyzję w tym zakresie.
Rozdział XI
Postanowienia końcowe
- Zmiany niniejszego Programu wymagają formy przyjętej dla jego uchwalenia.
- W sprawach nieuregulowanych w Programie mają zastosowanie obowiązujące przepisy prawa, w tym Ustawy oraz aktów wykonawczych wydanych na podstawie ww. ustawy.