Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:

Protokół z sesji Rady Gminy Gierałtowice Nr XXXVI/05 która odbyła się w dniu 8 września 2005r.

Strona archiwalna

 

 

Protokół Nr   XXXVI / 05

z sesji Rady Gminy Gierałtowice

która odbyła się  w dniu 8 września 2005r.

 

Porządek sesji :

1.       

Otwarcie sesji i stwierdzenie kworum.

 

2.       

Przyjęcie porządku obrad.

 

3.       

Przyjęcie protokołu z sesji z dnia 28.07.2005r.

 

4.       

Zgłaszanie interpelacji i wniosków radnych.

 

5.       

Informacja o przebiegu wykonania budżetu Gminy Gierałtowice

 za I półrocze 2005r.

 

6.       

Rozpatrzenie i podjęcie uchwał:

 

 

a) w sprawie zmiany nazwy ulicy w sołectwie Chudów

XXXVI/220/05

 

b) w sprawie nadania nazwy ulicy w sołectwie Paniówki

wycofano z porządku obrad

 

c) w sprawie nadania imienia Szkole Podstawowej w Paniówkach

XXXVI/221/05

 

d) w sprawie ustalenia wynagrodzenia dla Wójta Gminy Gierałtowice

XXXVI/222/05

 

e) w sprawie skargi Pana Lecha Sztuba

XXXVI/223/05

 

f) w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Bielsku-Białej w sprawie likwidacji Poradni Okulistycznej funkcjonującej w Szpitalu Pediatrycznym w Bielsku-Białej.

XXXVI/224/05

 

g) zaopiniowania projektu uchwały Rady Miejskiej w Rudzie Śląskiej w sprawie likwidacji Poradni Ortodontycznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Rudzie Śląskiej z siedzibą przy ul. Wawelskiej 7

XXXVI/225/05

7.       

Informacja na temat działalności Gminnego Centrum Kryzysowego i współpracy z OSP na terenie gminy.

 

9.

Informacja na temat stanu urządzeń melioracyjnych przeciwpowodziowych na terenie gminy

 

10.

Sprawy sołectw – informacje sołtysów.

 

11.

Informacja z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym.

 

12.

Odpowiedzi na interpelacje, wolne głosy i wnioski.

 

13.

Zamknięcie sesji.

 

 

Ad. 1

Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności.

Sesja miała miejsce w sali Urzędu Gminy w Gierałtowicach w godz. 1600 – 1930. Sesję otworzył i przewodniczył obradom Przewodniczący Rady Gminy Roman Włodarz.

Przewodniczący oświadczył, że otwiera obrady XXXVI sesji Rady Gminy Gierałtowice, stwierdził, że sesja jest prawomocna, uczestniczy w niej 10 radnych (4 radnych przybyło po otwarciu sesji). Ustawowy skład Rady Gminy wynosi 15 radnych.

W sesji uczestniczyły osoby zaproszone: Wójt Gminy dr inż. Joachim Bargiel, z-ca Wójta Janusz Korus, skarbnik gminy Krystyna Karwat, dyrektor Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej sp. z o.o. Tadeusz Wranik, kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej Henryka Górka, kierownicy referatów i pracownicy Urzędu Gminy, radca prawny Józef Maślanka, sołtysi: Józef Posiłek, Małgorzata Domin, Gerda Czapelka, Zygmunt Szołtysek, Prezes Oddziału Gminnego Związku OSP RP Alfred Kubicki.

Listy obecności, radnych i zaproszonych gości stanowią załączniki nr 1 i 2 do protokołu.

 

Ad. 2

Przyjęcie porządku obrad.

Pierwotny porządek obrad został uzupełniony o pkt. 6 f i 6 g – podjęcie uchwał w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Bielsku-Białej w sprawie likwidacji Poradni Okulistycznej funkcjonującej w Szpitalu Pediatrycznym w Bielsku-Białej oraz zaopiniowania projektu uchwały Rady Miejskiej w Rudzie Śląskiej w sprawie likwidacji Poradni Ortodontycznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Rudzie Śląskiej z siedzibą przy ul. Wawelskiej 7.

Radny Marek Błaszczyk  zgłosił  wniosek o wykreślenie z porządku obrad pkt. 5 Informacja o działalności komisji stałych w okresie międzysesyjnym. Wniosek został przyjęty.

Porządek obrad, w brzmieniu jak na wstępie, został przyjęty w jednogłośnie – 15 głosów „za”, 0 głosów „przeciwnych”, 0 głosów „wstrzymujących się”.

 

Ad. 3

Przyjęcie protokołu z sesji Rady Gminy z dnia 28 lipca 2005r.

Do protokołu z sesji, która odbyła się w dniu 28 lipca 2005r. zgłoszona została jedna poprawka. Radny Eugeniusz Kurpas wniósł o uzupełnienie pkt. 6j o zapis „Radny E.Kurpas zwrócił uwagę, że w tekście uchwały w sprawie przyjęcia strategii rozwiązywania problemów społecznych na lata 2005-2015 występuje niezgodność formalna powierzchni gminy ze wcześniejszą uchwałą przyjęciu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy.” Poprawka została przyjęta.

Protokół został przyjęty w głosowaniu: 13 głosów „za”, 0 głosów „przeciwnych”, 1 głos „wstrzymujący się”.

 

Ad. 4

Zgłaszanie interpelacji i wniosków radnych

Nie zgłoszono żadnej interpelacji.

Radny Wiesław Paszek wyraził swoje zdanie w sprawie książki „Chudów – monografia historyczna” poruszanej na sesji Rady Gminy w dniu 28 lipca 2005r. Odniósł się do wypowiedzi Przewodniczącego RG Romana Włodarz następująco: „Mimo tego, że na okładce podana jest tylko jedna osoba, książkę pisała cała wieś. Wiele osób przedkładało swoje osobiste relacje, swoje wspomnienia, aby książka ta była takiej a nie innej treści. Traktuje ona o siedmiuset latach Chudowa, a nie jest to zapis ostatniego dwudziestolecia. Osobiście, na prośbę autorki, czytałem tą książkę, z tą myślą, aby zapobiec temu, aby nie było w niej ani jednego zdania raniącego uczucia ludzi, w szczególności ludzi mieszkających w sołectwie Paniówki. Oświadczam, że nie ma tam ani jednego zdania traktującego o tym że ktoś komuś cokolwiek zabrał, albo ktoś został skrzywdzony prze mieszkańców Paniówek. To, że mapa która jest do wglądu w Starostwie Powiatowym, została opublikowana, to jest zrozumiałe. W odniesieniu do uwagi, że książka nie była zatwierdzana, musze powiedzieć, że dwadzieścia lat temu zniesiono cenzurę, dlatego jest to wydawnictwo wydane w kraju demokratycznym. Wydaje mi się, że ta książka nikogo nie krzywdzi. Chcę powiedzieć, że moją intencją nie było robienie reklamy, dlatego zabiegałem o to żeby książka została sfinansowana z budżetu gminy. Chudów, tak jak i inne sołectwa ma prawo posiadać własną monografię. Na zakończenie motto: „Niech zamek Mordo (czytaj Chudów) znów rośnie w siłę, niech smok zamku Mordo znów rośnie w siłę”.

R.Włodarz: Moje wystąpienie nie dotyczyło treści, które wnieśli mieszkańcy Chudowa, dotyczyło życia mieszkańców i działalności. Jedyne zarzuty, jakie padły z moich ust dotyczyły sposobu wyeksponowania problemu granicy. Powiedziałem wyraźnie, że uwagi nie dotyczą treści książki o życiu mieszkańców Chudowa. Krytykowałem tylko i wyłącznie to, co wyraża okładka książki i sposób przedstawienia granic.

E.Kurpas: Pan Przewodniczący w swojej wypowiedzi powoływał się na opracowanie Pana Szołtyska, autora monografii Paniówek. W tej książce jest mapa z 1900 roku. Na mapie tej po wschodniej stronie rzeki Kłodnicy jest dokładna linia kreskowana, pokrywająca się z mapą Chudowa. Dziwnym trafem na tej mapie nie zaznaczono legendy, mówiącej o tym co poszczególne linie oznaczają.

Radny M.Błaszczyk stwierdził, że temat nie mieści się w porządku sesji, powinien być omówiony na posiedzeniu komisji i zawnioskował o zamknięcie dyskusji.

 

Ad. 5

Informacja o przebiegu wykonania budżetu Gminy Gierałtowice za I półrocze 2005r.

W I półroczu 2005r. dochody budżetu były wyższe o 2.252.905 zł niż wydatki. Dochody ukształtowały się na poziomie 53%, na planowaną kwotę, 27.461.586 zł zrealizowano 14.645.912 zł. Plan wydatków został wykonany w Plan wydatków został wykonany w 35% tj. na planowaną kwotę 35.049.106 zł wydatkowano 12.393.007 zł.

Przewodniczący RG stwierdził że Rada Gminy została zapoznana ze sprawozdaniem, ponieważ wszystkie komisje zajmowały się tym tematem.

Wójt J.Bargiel wyjaśnił co następuje: Wykonanie planu dochodów jest bardzo dobre, wynosi 53%, wykonanie planu wydatków wyniosło 35%, słabsze wykonanie jest po stronie majątkowej, wynosi 25%. Jest to poziom średniej gmin o charakterze wiejskim w kraju. Jest to związane z procedurami przetargowymi, procedurami dokumentacyjnymi i przebiegiem realizacji poszczególnych zadań. W trzecim i czwartym kwartale co roku obserwowane jest nasilenie realizacji zadań, w tym roku również gro najważniejszych zadań będzie w tym okresie realizowanych i wykonanie planu wydatków zdecydowanie się poprawi.

 

Ad. 6

Rozpatrzenie i podjęcie uchwał.

Przed przystąpieniem do podejmowania uchwał Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że na sali jest obecnych 14 radnych.

 

ppkt. 6 a) Uchwała w sprawie w sprawie zmiany nazwy ulicy w sołectwie Chudów.

Projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany przez Komisję Samorządu, Przestrzegania Prawa i Utrzymania Porządku. Opinię Komisji  przedstawił przewodniczący Piotr Szołtysek.

W projekcie uchwały przewidziano zmienić nazwę części ulicy Topolowej w Chudowie na odcinku od skrzyżowania z ulicami Kąty i Na Kąty w kierunku granicy z miastem Mikołów i nadać tej części drogi nową nazwę ulica „Jesionowa”. Droga położona jest w Chudowie na działce nr 1760/290, karta mapy 18 obręb Chudów, o powierzchni 0.73060 ha, zapisanej w Księdze Wieczystej Nr 43977 Sądu Rejonowego w Gliwicach, sklasyfikowanej geodezyjnie jako droga, i stanowi własność Gminy Gierałtowice.

Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały, zawnioskowała o wniesienie poprawek gramatycznych.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał treść uchwały, po czym poddał ją pod głosowanie.

Wyniki głosowania:

głosów „za”

13

 

głosów „przeciw”

0

 

głosów „wstrzymujących się”

1

W głosowaniu brało udział 14 radnych, ustawowy skład Rady Gminy wynosi 15 radnych. Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że uchwała w sprawie zmiany nazwy ulicy w sołectwie Chudów została podjęta większością głosów. Uchwała została oznaczona numerem XXXVI/220/05, stanowi załącznik do protokołu.

 

ppkt. 6 b) Uchwała w sprawie w sprawie nadania nazwy ulicy w sołectwie Paniówki.

Projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany przez Komisję Samorządu, Przestrzegania Prawa i Utrzymania Porządku. Opinię Komisji  przedstawił przewodniczący Piotr Szołtysek.

W projekcie uchwały przewidziano nadać drodze położonej w sołectwie Paniówki, działka Nr 315/15, karta mapy 5 obręb Paniówki, sklasyfikowanej geodezyjnie jako droga, o powierzchni 0.8793 ha zapisanej w Księdze Wieczystej Nr 42754 Sądu Rejonowego w Gliwicach, stanowiącej własność Gminy Gierałtowice, nazwę ulicy „Karola Darwina”.

Radny E.Kurpas stwierdził, że jest to droga powiatowa a nie gminna. Zapytał, czy została przejęta na własność gminy?

Przewodniczący RG zapytał, czy nadanie nazwy koliduje z faktem że jest to droga powiatowa?

Nie przedstawiono odpowiedzi na to pytanie.

Wobec kontrowersji powstałych w związku z zapytaniem radnego E .Kurpasa Kurpasa Wójt Gminy postawił wniosek o wycofanie projektu uchwały z porządku obrad. Wniosek został przyjęty.

 

ppkt. 6 c) Uchwała w  w sprawie nadania imienia Szkole Podstawowej w Paniówkach.

Zgodnie z treścią § 1 ust. 4 załącznika nr 2 do 5ozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001r. imię szkole nadaje organ prowadzący na wniosek rady szkoły lub wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego. Właściwe wnioski w sprawie nadania imienia złożyli Rada Pedagogiczna, Rada Rodziców i Samorząd Uczniowski Szkoły Podstawowej w Paniówkach.

Projekt uchwały został zaopiniowany pozytywnie przez Komisję Kultury, Oświaty i Zdrowia.

Przewodniczący odczytał treść uchwały, po czym poddał ją pod głosowanie.

Wyniki głosowania:

głosów „za”

14

 

głosów „przeciw”

0

 

głosów „wstrzymujących się”

1

W głosowaniu brało udział 14 radnych, ustawowy skład Rady Gminy wynosi 15 radnych. Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że uchwała w sprawie nadania imienia Szkole Podstawowej w Paniówkach została podjęta jednogłośnie. Uchwała została oznaczona numerem XXXVI/221/05, stanowi załącznik do protokołu.

 

ppkt. 6 d) Uchwaław  w sprawie ustalenia wynagrodzenia dla Wójta Gminy Gierałtowice.

Ukazało się rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych marszałkowskich urzędach marszałkowskich (Dz.U. Nr 146 poz. 1223).

Składniki wynagrodzenia jakie otrzymuje obecnie Wójt Gminy zostały ustalone uchwałą Rady Gminy Gierałtowice Nr I/3/02 z dnia 18 listopada 2002r. w sprawie ustalenia wynagrodzenia dla Wójta Gminy Gierałtowice oraz Nr XIII/87/03 z dnia 23 października 2003r. w sprawie dodatku specjalnego dla Wójta Gminy Gierałtowice.

W 2004 roku weszła w życie ustawa o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym pracowników jednostek sfery budżetowej, która stanowi, że wójt, z-ca wójta, sekretarz i skarbnik zostali pozbawieni tzw. trzynastej pensji. Proponowana w projekcie uchwały podwyżka obejmuje 4 składniki wynagrodzenia i wynosi 473 zł brutto.

Projekt uchwały został zaopiniowany pozytywnie przez Komisję Budżetu i Planowania.

Przewodniczący odczytał treść uchwały, po czym poddał ją pod głosowanie.

Wyniki głosowania:

głosów „za”

14

 

głosów „przeciw”

0

 

głosów „wstrzymujących się”

1

W głosowaniu brało udział 14 radnych, ustawowy skład Rady Gminy wynosi 15 radnych. Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że uchwała w sprawie ustalenia wynagrodzenia dla Wójta Gminy Gierałtowice została podjęta jednogłośnie. Uchwała została oznaczona numerem XXXVI/222/05, stanowi załącznik do protokołu.

 

ppkt. 6 d) Uchwaław  w sprawie skargi Pana Lecha Sztuba.

Sprawę przedstawił Przewodniczący Komisji Samorządu, Przestrzegania Prawa i Utrzymania Porządku Piotr Szołtysek.

Pan Lech Sztuba pismem z dnia 11sierpnia 2005r. skierował do Rady Gminy skargę, w której podnosi, że na sali  OSP w Paniówkach w dniu 29 lipca 2005r. Odbyła się impreza młodzieżowa, a w dniach 6-8 sierpnia odbyło się wesele. W czasie tych imprez uczestniczy zachowywali się głośno i korzystali z głównych drzwi wejściowych. Skarga była przedmiotem obrad Komisji Samorządu, Przestrzegania Prawa i Utrzymania Porządku na posiedzeniu w dniu 5 września br. Komisja uznała, że z treści skargi wynika, że podnoszone w niej zarzuty nie dotyczą zaniedbań ze strony Wójta Gminy lecz wykonywania obowiązków przez gospodarza obiektu, dlatego Rada Gminy powinna  uznać się za niewłaściwą i przekazać skargę do rozpatrzenia organowi właściwemu, którym jest Wójt Gminy Gierałtowice.

Przewodniczący odczytał treść uchwały, po czym poddał ją pod głosowanie.

Wyniki głosowania:

głosów „za”

14

 

głosów „przeciw”

0

 

głosów „wstrzymujących się”

1

W głosowaniu brało udział 14 radnych, ustawowy skład Rady Gminy wynosi 15 radnych. Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że uchwała w sprawie skargi Pana Lecha Sztuba została podjęta jednogłośnie. Uchwała została oznaczona numerem XXXVI/223/05, stanowi załącznik do protokołu.

 

ppkt. 6 c) Uchwała w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Bielsku-Białej w sprawie likwidacji Poradni Okulistycznej funkcjonującej w Szpitalu Pediatrycznym w Bielsku-Białej.

Starosta Powiatu w Bielsku-Białej wystąpił z wnioskiem o zaopiniowanie projektu uchwały projektu uchwały Rady Powiatu w Bielsku-Białej w sprawie likwidacji Poradni Okulistycznej funkcjonującej w Szpitalu Pediatrycznym w Bielsku-Białej.

Projekt uchwały omówiła i zaopiniowała pozytywnie Komisja Samorządu, Przestrzegania Prawa i Utrzymania Porządku.

Do treści uchwały nie wniesiono uwag ani poprawek.

Przewodniczący odczytał treść uchwały po czym odczytał treść uchwały i poddał ją pod głosowanie.

Wyniki głosowania:

głosów „za”

12

 

głosów „przeciw”

0

 

głosów „wstrzymujących się”

1

W głosowaniu brało udział 13 radnych, ustawowy skład Rady Gminy wynosi 15 radnych. Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że uchwała w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Bielsku-Białej w sprawie likwidacji Poradni Okulistycznej funkcjonującej w Szpitalu Pediatrycznym w Bielsku-Białej została podjęta większością głosów. Uchwała została oznaczona numerem XXXVI/224/05, stanowi załącznik do protokołu.

 

ppkt. 6 d) Uchwała w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Bielsku-Białej w sprawie likwidacji Poradni Okulistycznej funkcjonującej w Szpitalu Pediatrycznym w Bielsku-Białej.

Zastępca Prezydenta Miasta Ruda Śląska wystąpił z wnioskiem o zaopiniowanie projektu uchwały Rady Miejskiej w Rudzie Śląskiej w sprawie likwidacji Poradni Ortodontycznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Rudzie Śląskiej z siedzibą przy ul. Wawelskiej 7.

Projekt uchwały omówiła i zaopiniowała pozytywnie Komisja Samorządu, Przestrzegania Prawa i Utrzymania Porządku.

Do treści uchwały nie wniesiono uwag ani poprawek.

Przewodniczący odczytał treść uchwały po czym odczytał treść uchwały i poddał ją pod głosowanie.

Wyniki głosowania:

głosów „za”

14

 

głosów „przeciw”

0

 

głosów „wstrzymujących się”

0

W głosowaniu brało udział 14 radnych, ustawowy skład Rady Gminy wynosi 15 radnych. Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że uchwała w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Powiatu w Bielsku-Białej w sprawie likwidacji Poradni Okulistycznej funkcjonującej w Szpitalu Pediatrycznym w Bielsku-Białej została podjęta jednogłośnie. Uchwała została oznaczona numerem XXXVI/225/05, stanowi załącznik do protokołu.

 

Ad. 7

Informacja na temat działalności Gminnego Zespołu Reagowania Kryzysowego i współpracy z OSP na terenie gminy.

Informacja na temat działalności Gminnego Zespołu Reagowania Kryzysowego przedstawił Ryszard Skwirut – jak w załączniku nr 5 do protokołu.

Przewodniczący Komisji Samorządu, Przestrzegania Prawa i Utrzymania Porządku Piotr Szołtysek poinformował, że sprawa była przedmiotem obrad ostatniego posiedzenia Komisji. Współpraca pomiędzy Gminnym Centrum Zarządzania Kryzysowego a jednostkami Ochotniczych Straży Pożarnych układa się dobrze. Przedstawiciele straży narzekali jedynie na współpracę z dowództwem straży zawodowej. Komisji została przedstawiona informacja na temat rozwoju Gminnego Zespołu Reagowania  Kryzysowego, zgodnie z przepisami prawa do końca tego roku organizacja zespołu powinna być zakończone. Stanowiska w gminie powinny być wyposażone w urządzenia łączności, system teleinformatyczny, specjalistyczne oprzyrządowanie, system rejestracji treści rozmów radiowych oraz awaryjne zasilanie prądem. Na dzień dzisiejszy gmina posiada system alarmowania. Prowadzone są rozmowy z Jednostką Ratowniczo-Gaśniczą w Knurowie w celu nawiązania współpracy, zasad zorganizowania wspólnego systemu i ustalenia jakie urządzenia gmina musi posiadać.

Obecnie w tej dziedzinie funkcjonują trzy ustawy – o obronie cywilnej, o zarządzaniu kryzysowym oraz o klęskach żywiołowych. Ustawy te nie są spójne w części dotyczącej obowiązków gminy. Dopiero jednolita ustawa rozwiąże sytuację.

Przewodniczący RG poprosił o przedstawienie informacji jaki będzie koszt wyposażenia Gminnym Centrum Zarządzania Kryzysowego oraz jakie są zależności karne i administracyjne jeżeli wystąpiła by klęska żywiołowa w czasie, gdy Gminne Centrum Zarządzania Kryzysowego jest niegotowe? Czy w takim przypadku mogą wystąpić roszczenia zwrotne w stosunku do nieprzygotowanej gminy?

Wójt wyjaśnił, że przepisy ustawy nie regulują tej kwestii. Dotychczas zostało uruchomione centrum powiadamiania, zainstalowana została aparatura pozwalającą nadawać komunikaty słowne, które są słyszalne na 80% obszaru gminy. Jednostka OSP w Gierałtowicach pozostaje poza systemem ratownictwa krajowego, co zapewnia osłonę gminy w przypadku, gdy pozostałe jednostki będą brały udział w akcji poza terenem gminy. Jednostka ta musi być dobrze wyposażona, dlatego m.in. zaplanowano zakup nowego samochodu bojowego dla Gierałtowic. Planowane jest też zakupienie namiotu, który będzie mógł służyć jako miejsce chwilowej ewakuacji oraz agregatu prądotwórczego. Zabezpieczeniem będą tez agregaty prądotwórcze jakie zakupi górnictwo dla przepompowni.

 

Ad. 8

Informacja na temat stanu urządzeń melioracyjnych przeciwpowodziowych na terenie gminy

Kierownik Referatu Gospodarki terenowej Józef Długaj przedstawił informacje o wykonanych i planowanych do wykonania robotach melioracyjnych.

W sołectwie Paniówki wyczyszczono rów przy ul. Podzamcze, ul.27Stycznia, rów boczny od ul. Kłodnickiej, rów równoległy do ul. Zamkowej, rów w rejonie ul. Słonecznej, ul. Leśnej i przy ul. Zabrskiej, na polu obok posesji p.Matula. Razem w sołectwie Paniówki wyczyszczonych zostało 2.754 mb rowów.

W Przyszowicach wyczyszczony został dopływ przy ul. Brzeg, rów od ul. Gliwickiej do ul. Polnej, rów CH1 od zbiornika przy skrzyżowaniu, rowy w parku. Razem w sołectwie Przyszowice wyczyszczonych zostało 3.360 mb rowów.

W Chudowie wyczyszczony został rów O3 od potoku Ornontowickiego do ul. Dworcowej, potok Bujakowski. Razem w sołectwie Chudów wyczyszczonych zostało 2.953 mb rowów.

Wykonano również oprysk skarp całego potoku Paniówka, wyczyszczony został przepust na rowie O25 (pod torami kolejowymi) w Gierałtowicach, mostki na potoku Cienka.

W roku bieżącym wykonane zostanie jeszcze czyszczenie potoku CH10 oraz potoku od ul. Jasnej do ul. Floriana .

Łącznie w całej gminie w roku bieżącym wyczyszczono 9.267 mb rowów, planuje się jeszcze wyczyszczenie 3.466 mb rowów. We współpracy z kopalnią planuje się także wyczyszczenie rowu O7C. Rozpoczęto już czyszczenie potoku Beksza w Gierałtowicach, w zakresie prac przewidziana jest również wycinka drzew.

Roboty konieczne do wykonania w sołectwie Przyszowice:

-         podwyższenie skarpy rowu CH10,

-         końcówka rowu A aż do granicy,

-         rów CH9,

-         ujście drenów na polach pomiędzy Paniówkami i Przyszowicacmi,

-         przełożenie płyt na rowie CH2A wzdłuż torów kolejowych,

-         obniżenie mostków tak aby został udrożniony spływ wód  i nie były podtapiane budynki,

-         zorganizowanie zastawki na cieku CH2 na ujściu do rowu A i zastawki na rowie E do parku,

-         po przejściu eksploatacji pokładu 408/4 wyprofilowanie zbiornika tak aby miał ujście do nowego kolektora rowu A.

-         zorganizowanie zbiornika „Sośnica I” wraz z przepompownią,

-         budowa wału zabezpieczającego na rowie A, wzdłuż ulicy Brzozowej po stronie północnej torów.

W sołectwie Paniówki:

-         brak połączenia pomiędzy starym i nowym korytem potoku Promna.

-         Zostały rozpoczęte roboty przy budowie wału na rzece Kłodnicy, do chwili zakończenia robót istnieje zagrożenie powodziowe,

-         Odtworzenie dodatkowych rowów równolegle do ul. Gliwickiej (na południe od Kłodnicy) - na skutek osiadań na granicy sołectwa (w lesie) bieg potoku został odwrócony, wody powinien być skierowane w kierunku potoku Promna,

-         pogłębienie rowu w miejscu około 200 metrów na zachód od cmentarza,

-         występują lokalne podtopienia terenu na północ od ul. Gliwickiej, należy wyczyścić i pogłębić rowy – rów boczny od K10,

-         teren w dolinie potoku Paniówka w okolicy ul. Brzeg silnie osiada, ciągle występują nowe podtopienia,

-         tworzą się lokalne zalewiska pomiędzy ul. Dębową a ul. Działkową i ul. 27 Stycznia

W sołectwie Gierałtowice:

-         zakończenie czyszczenia potoku Beksza,

wzdłuż ulicy Korfantego w rejonie skrzyżowania z ul. Stachury na odcinku około 100 m utrzymuje się stojąca woda. Powodem są zbyt wysoko posadowione kratki ściekowe

Komisja Rolnictwa, Planowania Przestrzennego i Ochrony Środowiska na posiedzeniu w dniu 30 sierpnia br. zawnioskowała o podjęcie działań zmierzających do systematycznego konserwowania rowów i innych urządzeń odwadniających i zaplanowanie w budżecie na rok 2006 środków na pokrycie kosztów wykaszania skarp rowów co najmniej 2 razy w ciągu roku.

Streszczenie dyskusji:

Radny E.Kurpas: W wypowiedzi brakowało informacji na temat stanu urządzeń przeciwpowodziowych.

Radny T.Nocoń: Wiele zadań wykonuje górnictwo, a gmina nie posiada dokumentacji tych urządzeń.

Radny M.Błaszczyk: Komisja Rolnictwa, Planowania Przestrzennego i Ochrony Środowiska na posiedzeniu w dniu 30 sierpnia br. zawnioskowała o podjęcie działań zmierzających do systematycznego konserwowania rowów i innych urządzeń odwadniających i zaplanowanie w budżecie na rok 2006 środków na pokrycie kosztów wykaszania skarp rowów co najmniej 2 razy w ciągu roku.

Gmina powinna zacząć przejmować na własność rowy i inne urządzenia melioracyjne, które pełna rolę urządzeń przeciwpowodziowych.

Radny R.Włodarz: Należy nazwać wszystkie urządzenia melioracyjne i przeciwpowodziowe, ponieważ większość rowów melioracyjnych w naszej gminie ma znaczenie przeciwpowodziowe. Czy gmina posiada informacje pozwalające stwierdzić, że rowy mają właściwe przekroje, właściwe spadki, właściwe rzędne, czy jest potrzeba ich przebudowy z punktu widzenia zagrożenia powodziowego. Czy roboty wykonane na potoku Chudowskim są wystarczające z punktu widzenia zagrożenia powodziowego? Czy urządzeń przeciwpowodziowych mamy wystarczającą ilość, czy mają właściwe parametry techniczne, czy nie ma potrzeby budowy nowych?

Czy w związku z przynależnością do Unii Europejskiej finansowanie czyszczenia rowów melioracyjnych, będących w świetle prawa wodnego własnością właściciela gruntu może zostać  uznane za pomoc publiczną?

Radny E.Kurpas: W planie zagospodarowania przestrzennego został wyznaczony teren potencjalnego zagrożenia powodziowego, czy wiemy ile ludzi mieszka na tym terenie, ile zwierząt?

Sołtys J.Posiłek: Przyczyną niedrożności urządzeń melioracyjnych jest przede wszystkim to, że rolnicy nie czyszczą rowów. Należy rolnikom nakazać wykonywanie właściwych prac pielęgnacyjnych i kontrolować czy są wykonywane lub wykonać te czynności i wprowadzić opłaty.

R.Włodarz: W naszej gminie utrzymanie drożności rowów melioracyjnych jest istotnym elementem ochrony przeciwpowodziowej, dlatego gmina powinna angażować się w to, co z punktu widzenia przepisów prawa należy do właściciela gruntu. Nadal brakuje tego, co miało zrobić górnictwo, czyli planu odwodnienia gminy, w którym miały być zawarte wszystkie elementy zabezpieczenia przeciwpowodziowego. Osiągnięciem ostatnich lat jest podwyższenie wskaźnika czyszczenia rowów,  natomiast nie potrafimy określić czy dotychczas podejmowane działania poprawiły bezpieczeństwo przeciwpowodziowe na tych urządzeniach na które gmina ma wpływ. Należy powiedzieć co trzeba zrobić, żeby odcinku newralgiczne były całkowicie w dyspozycji Wójta. 

 

Ad.  9

Sprawy sołectw, informacje sołtysów.

Sołtys sołectwa Przyszowice Zygmunt Szołtysek i Sołtys sołectwa Chudów Józef Posiłek nie zgłosili żadnych problemów.

Sołtys sołectwa Paniówki Małgorzata Domin zaprosiła wszystkich na dożynki, które odbędą się w dniu 9 września w Paniówkach.

Sołtys sołectwa Gierałtowice Gerda Czapelka: W roku przyszłym zatrudnić na sezon letni więcej robotników gospodarczych.

Przy ul. Korfantego usunąć samosiejki, które ograniczają widoczność przy wyjeździe z pól od strony mostu.  

 

Ad.  9

Informacja z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym

Informację przedstawił Wójt J.Bargiel.

30 lipca dokonano odbioru oświetlenia ulicznego jakie zostało zainstalowane w okolicy wiaduktu na ul. Gliwickiej w Przyszowicach. W miejscu tym wydarzyło się wiele wypadków, oświetlenie spowoduje, że miejsce to stanie się bezpieczniejsze dla użytkowników drogi. 31 lipca odbyły się rozgrywki piłkarskie „O pucharu Lata”. W dniu 1 sierpnia przeprowadzano rozmowy z Kierownikiem Urzędu Pracy w sprawie zorganizowania w gminie kursu docieplarza. 4 sierpnia gościła w gminie delegacja Urzędu Marszałkowskiego, odwiedziła obiekty zgłoszone do konkursu „Piękna zagroda” posesję państwa Czech w Gierałtowicach i „Izbę od Starki” w Chudowie. 5 sierpnia dokonano zgłoszenia zadania zagospodarowania centrum Gierałtowic do konkursu „Piękna Wieś”, zadanie otrzymało dotację w wysokości 2.000 zł. 9 sierpnia odebrano mapy gminy wykonane według stanu na 2005r. Do października zostanie wykonana aktualizacja stanów wysokościowych. 11 sierpnia Wójt Gminy uczestniczył w obchodach „Dnia Wojska Polskiego”. Na terenie zamku w Chudowie w dniach 13-15 sierpnia odbywał się „Jarmark średniowieczny”. 16 sierpnia przeprowadzono rozmowy z przedstawicielami energetyki na temat realizacji zadań w gminie. 18 sierpnia otrzymano wyniki egzaminów gimnazjalnych. Gmina uplasowała się wysoko zarówno w powiecie jak i w województwie. Wyniki egzaminów są powyżej średniej wojewódzkiej. 15 sierpnia została podpisana przez samorządy gmin Ornontowice, Mikołów, Łaziska Górne, Wyry, Czerwionka-Leszczyny i Gierałtowice deklaracja współpracy w akcji „Sprzątanie świata”, która odbędzie się w dniach 15-16 września br. Tradycyjnie odbywają się w każdą środę narady z wykonawcami zadań inwestycyjnych, na których omawiany jest przebieg realizacji zadań. 23 sierpnia przeprowadzono rozmowy w PKM Gliwice na temat usprawnienia komunikacji na terenie gminy. 25 sierpnia odbyło się spotkanie na temat przebiegu trasy gazociągu do krytej pływalni. W tym dniu Rada Powiatu Gliwickiego odbyła się na terenie gminy sesja Rady Powiatu Gliwickiego.  26 sierpnia przedstawiciele gminy uczestniczyli w obchodach 700-lecia Pilchowic. 27 sierpnia odbyły się zawody strażackie na boisku LKS Gierałtowice. Zwyciężyła OSP Przyszowice, a w konkurencji młodzieżowej drużyna z Paniówek. 1 września przedstawiciele gminy złożyli wizytę w gminie Kleszczów, najbogatszej gminie w Polsce. Omawiano projekt zawarcia porozumienia o współpracy gmin Kleszczów, Gierałtowice i Zagórz (w Bieszczadach). 2 września przeprowadzono rozmowy w Urzędzie Marszałkowskim na temat najnowszych konkursów i możliwości zgłoszenia do tych konkursów ważnych zadań gminy. 3-4 września odbywały się uroczystości dożynkowe w Pyskowicach. 6 września przedstawiciel Agencji Nieruchomości Rolnej w Opolu Administracja Mienia Niezagspdoarowanego z Paczyny złożył wizytę w gminie w sprawie dzierżawy gruntów rolnych przez rolników. Agencja zamierza ogłosić przetarg na dzierżawę gruntów a także wystawić niektóre grunty na sprzedaż.

Sprawa pana Lecha Sztuba jest rozpatrywana przez Starostwo Powiatowe. Starostwo wystąpiło o uzupełnienie danych m.in. o przedstawienie regulaminów używania podobnych obiektów w gminie, a także zarządziło wizje lokalną, która odbędzie się w dniu 12 września br. 8 września Wójt Gminy uczestniczył w szkoleniu zorganizowanym przez Regionalną Izbę Obrachunkową na temat odpowiedzialności karnej kierownictwa jednostek samorządu terytorialnego. Uwag do przedstawionej informacji nie zgłoszono.

 

Ad. 10

Odpowiedzi na interpelacje, wolne głosy i wnioski

Przewodniczący RG przedstawił informację o pismach, jakie wpłynęły do RG:

Komendant Komisariatu Policji w Knurowie prosi o przeznaczenie w budżecie gminy na rok 2006 środków finansowych na pomoc dla policji.

Ministerstwo Infrastruktury informuje, że pismo ...radnego Kurpasa zostało skierowane do Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego.

Następna sesja odbędzie się w dniu 29 września br. będzie poświęcona tematowi szkód górniczych.

Radna G.Pawlas: Na wyjeździe z ul. Gliwickiej w Paniówkach pod znakiem „Zakaz wjazdu pojazdami powyżej 2,5T’ umieścić tabliczkę „Za wyjątkiem dojazdu do posesji”

 

Ad. 12

Zamknięcie sesji.

Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że porządek obrad został wyczerpany i ogłosił zamknięcie obrad.

Protokołowała: Stefania Swoboda

Załączniki:

  1. Lista obecności radnych
  2. Lista obecności zaproszonych gości
  3. Porządek sesji
  4. Uchwały podjęte na sesji Nr XXXVI/220/05 - Nr XXXV/224/05
  5. Informacja na temat działalności Gminnego Centrum Kryzysowego



informację wytworzył(a): Stefania Swoboda
za treść odpowiada: Stefania Swoboda
data wytworzenia: 2006-01-05