Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:

Protokół z sesji Rady Gminy Gierałtowice Nr XLI/05 z dnia 29 grudnia 2005r.

Strona archiwalna

 

Protokół Nr   XLI / 05

z sesji Rady Gminy Gierałtowice

która odbyła się  w dniu 29 grudnia 2005r.

 

Porządek sesji :

1.           

Otwarcie sesji i stwierdzenie kworum.

 

2.

Przyjęcie porządku obrad.

 

3.

Przyjęcie protokołu z sesji z dnia 8.12.2005r.

 

4.

Zgłaszanie interpelacji i wniosków radnych.

 

5.

Informacja o działalności komisji stałych RG w okresie międzysesyjnym.

6.

Podjęcie uchwały w sprawie budżetu Gminy Gierałtowice na rok 2006.

 

 

a)      przedstawienie projektu budżetu i opinii RIO

 

 

b)     wnioski komisji stałych RG do projektu budżetu

 

 

c)      stanowisko Wójta Gminy

 

 

d)     dyskusja

 

 

e)      podjecie uchwały

XLI/252/05

7.

Rozpatrzenie i podjęcie uchwał:

 

 

a)      w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2005

XLI/253/05

 

b)     w sprawie przyjęcia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na rok 2006

XLI/254/05

 

c)      w sprawie przyjęcia „Regulaminu określającego wysokości oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy, wysługę lat, szczegółowy sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw, nagród i innych składników wynagrodzenia, a także wysokość nauczycielskiego dodatku mieszkaniowego oraz szczegółowe zasady jego przyznawania i wypłacania”.

XLI/255/05

 

d)     w sprawie odwołania Skarbnika Gminy

XLI/256/05

 

e)      w sprawie powołania Skarbnika Gminy

XLI/257/05

8.

Sprawy sołectw – informacje sołtysów.

 

9.

Informacja z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym.

 

10.

Odpowiedzi na interpelacje, wolne głosy i wnioski.

 

11.

Zamknięcie sesji.

 

 

Ad. 1

Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności.

Sesja miała miejsce w sali Urzędu Gminy w Gierałtowicach w godz. 1600 – 1930. Sesję otworzył i przewodniczył obradom Przewodniczący Rady Gminy Roman Włodarz.

Przewodniczący oświadczył, że otwiera obrady XLI sesji Rady Gminy Gierałtowice, stwierdził, że sesja jest prawomocna, uczestniczy w niej 14 radnych. Nieobecna: Grażyna Malec. Ustawowy skład Rady Gminy wynosi 15 radnych.

W sesji uczestniczyły osoby zaproszone: Wójt Gminy dr inż. Joachim Bargiel, skarbnik gminy Krystyna Karwat, dyrektor Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej sp. z o.o. Tadeusz Wranik, kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej Henryka Górka, Pełnomocnik ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Henryk Kłosek, kierownicy referatów i pracownicy Urzędu Gminy, radca prawny Józef Maślanka. Sołtysi: Małgorzata Domin, Gerda Czapelka, Zygmunt Szołtysek, Józef Posiłek.

Listy obecności, radnych i zaproszonych gości stanowią załączniki nr 1 i 2 do protokołu.

 

Ad. 2

Przyjęcie porządku obrad.

Porządek obrad, w brzmieniu jak na wstępie, został przyjęty w głosowaniu – 14 głosów „za”, 0 głosów „przeciwnych”, 0 głosów „wstrzymujących się”.

 

Ad. 3

Przyjęcie protokołu z sesji z dnia 8.12.2005r.

Do protokołu z sesji w dniu 8 grudnia wniesiono następujące poprawki:

Radny E.Kurpas: W interpelacji na str. 8 winno być „zażądałem informacji o powierzchni gruntów w Chudowie” a nie „zarządzałem informacji o powierzchni gruntu z Chudowa”. Zamieścić w protokole wzmiankę, że stwierdziłem niezgodność w podstawie prawnej w projekcie uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Ośrodka Pomocy Społecznej w Gierałtowicach. W odniesieniu do tej samej ustawy w preambule powołano inny Dziennik Ustaw niż w treści uchwały.

Radny A.Madeja: Na str. 6 i 7 pomylona został treść uchwał w pkt. 3i oraz 3j.

Poprawki zostały przyjęte.

Protokół, z uwzględnieniem powyższych poprawek, został przyjęty w głosowaniu: 14 głosów „za”, 0 głosów „przeciwnych”, 0 głosów „wstrzymujących się”.

 

Ad. 4

Zgłaszanie interpelacji i wniosków radnych.

Radny Eugeniusz Kurpas:

1)      Otrzymałem odpowiedź na interpelację w sprawie niezgodności powierzchni gruntów z danymi podanymi w informacji o mieniu komunalnym z danymi otrzymanymi z geodezji „ powierzchnia gruntów w gminie zawarta w informacji o stanie mienia komunalnego około 320 ha była podawana nie tylko za rok 2005, ale także za lata poprzednie i nie była nigdy kwestionowana”. Z tym się nie mogę zgodzić, bo w ubiegłym roku stwierdzałem pewne nieprawidłowości w tej kwestii. W dalszej części odpowiedzi „informacja, jaka otrzymał Pan została sporządzona na podstawie programu zainstalowanego w czerwcu 2005r. Obecnie trwają prace zmierzające do wyjaśnienia stanu gruntu komunalnego” Od czerwca do grudnia minęło pół roku, ja w geodezji w Gliwicach w ciągu kilku minut otrzymałem informację o niezgodności. Chciałbym mieć pełna informację, jakie mienie posiada gmina.

2)      Od roku nie mogę się doprosić w księgowości, na jakie podstawy prawne ordynacji podatkowej upoważniają bądź nakazują Wójtowi wydawanie decyzji niezgodnej ze stanem faktycznym na dzień wydania. Moje córki dostały decyzję podatkową w czerwcu, kiedy nie były jeszcze właścicielkami nieruchomości.

3)      W biuletynie informacji publicznej zamieszczone są uchwały Rady Gminy zawierające błędy. W odniesieniu do uchwały 243 zgłosiłem uwagę, że Dz.U. nr 9 z 200... roku, co nie znalazło odzwierciedlenia w BIP, a w § 5 jest powiedziane, że traci moc uchwała z dnia 25 listopada 2004, a w BIP jest zapis 26 listopada 2004. W uchwale 245 w § 3 było, że uchwała wchodzi w życie z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2005r. W uchwale 246 uchwalaliśmy, że uchwała jest podejmowana na podstawie ar. 8 ust. 2 ar. 18 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca o samorządzie gminnym, art. 46, 48 ustawy o dochodach jednostek samorządu, ten akapit został wykreślony, został wprowadzony inny artykuł 111 ust. 2 ustawy o finansach publicznych.

4)      Czy w gminie są zatrudnieni jacyś pracownicy na ruchomy czas pracy, jeżeli są proszę o informację, jacy pracownicy są zatrudnieni na ruchomy czas pracy w gminie?

5)      Na posiedzeniu Komisji Budżetu i Planowania zadałem pytanie czy gmina komuś pokrywała koszty studiów, otrzymałem odpowiedź, że nie. Posiadam informację, że gmina jednak pokrywała takie koszty. Proszę o informację ilu pracowników zostało skierowanych na studia podyplomowe, czy działa jakaś komisja. kto kieruje na studia, czy studia podyplomowe są zgodne z kierunkiem pracy?

6)      Czy jest prawdą, że oczyszczalnia przy ul. Nowej w Chudowie nie jest przystosowana do podłączenia agregatu prądotwórczego?

Radny Wiesław Paszek:

1)      Wystosować pismo do Zarządy Dróg Powiatowych w sprawie odśnieżania. Chodzi przede wszystkim o posypywanie drogi, jeżeli już nie całej to przynajmniej najbardziej niebezpiecznych skrzyżowań.

2)      Dalej nie działa część oświetlenia ulicznego ul. Na Kąty i ul.Topolowej w Chudowie.

3)      Działania Zespołu Zarządzania Kryzysowego w związku z burzą śnieżną i usuwaniem uszkodzeń na liniach energetycznych.  Wnioski są jednoznaczne – brak ludzi w terenie, brak koordynacji naszych służb z biurem powiatowym, brak koordynacji biura powiatowego z energetyką, brak jakiejkolwiek informacji w naszym zarządzaniu kryzysowym. Odniosłem wrażenie, że tą samą drogą jest pozyskiwana informacja przez zwykłego obywatela jak i przez szefa naszej komórki zarządzania kryzysowego. Zadaję pytanie, co by było gdyby doszło do awarii na przepompowniach a tak działałaby komórka zarządzania kryzysowego? Jeżeli członkowie zespołu zarządzania kryzysowego chcą pracować w domu, chcą pracować w godzinach pracy, to może zabierzmy im komórki, a może trzeba zatrudnić młodych, którzy będą działać w terenie i będą mieć informację o tym, co się dzieje w terenie.

Radny Herbert Lomania:

Czy Starostwo Powiatowe jest informowane o poruszaniu się pojazdów przewożących środki niebezpieczne po drogach powiatowych na terenie gminy Gierałtowice? W nocy po ul. Powstańców w Przyszowicach przejeżdżają transporty beczkowozów koloru żółtego.

 

Ad. 5

Informacja o działalności komisji stałych RG w okresie międzysesyjnym.

Przewodniczący Komisji Samorządu, Przestrzegania Prawa i Utrzymania Porządku Piotr Szołtysek: Komisja nie miała posiedzenia w okresie międzysesyjnym. Na posiedzeniu w dniu 30 listopada Komisja zaopiniowała pozytywnie projekt budżetu gminy na rok 2006. Zgłosiła do projektu budżetu następujące wnioski:

1)       Zmienić tytuł zadania „Remont dachów budynków przy ul. Dwór 4 w Chudowie” na „Częściowy remont budynków przy ul. Dwór 4 w Chudowie”.

2)       Rozpatrzyć możliwość umieszczenia w budżecie zadania „PT ścieżki rowerowej i chodnika od kościoła do dworu w Chudowie.

3)       Poszerzyć zakres zadania remont skrzyżowania ul. Zgrzebnioka z ul. Ogrodową w Gierałtowicach o remont skrzyżowania ul. Zgrzebnioka z ul. Paderewskiego.

4)       Poszerzyć zadanie PT ul. Wodnej w Gierałtowicach o wykup działek zajętych przez tą drogę.

5)       Chór „Skowronek” zdobył. Zaplanować na rok 2006 środki na zorganizowanie koncertu chórów „O puchar przechodni Prezesa PZChiO Okręgu Rybnickiego”.

 

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Planowania Przestrzennego i Ochrony Środowiska Marek Błaszczyk: Komisja nie miała posiedzenia w okresie międzysesyjnym. Na posiedzeniu w dniu 2 grudnia Komisja wniosła do projektu budżetu następujące wnioski:

1)       W dziale 600 dla zadanie „Przebudowa ul. Wodnej w Gierałtowicach” plan wydatków podwyższyć do 100.000 zł, aby zapewnić środki na wykup gruntu oraz projekt i wykonanie remontu drogi.

2)       Przyjąć do budżetu zadanie „Zarurowanie rowu o03 w Chudowie (skrzyżowanie ulic Dworcowej i Leśnej).

3)       W dziele 010 Rolnictwo i leśnictwo zaplanować środki na wykaszanie rowów wszystkich rowów w Przyszowicach, co najmniej jeden raz w roku.

4)       W dziale 010 Rolnictwo i leśnictwo zadanie „PT + wykonanie wodociągu w ulicy Floriana w Przyszowicach wraz z przyłączami” poszerzyć o „PT i wykonanie budowy spinki wodociągowej ul. Jasnej z ul. Polną”

5)       Zadanie „PT wodociągu na ul. Parkowej w Przyszowicach” poszerzyć o wykonanie zadania.

6)       W dziele 600  „PT przebudowy ulic Spółdzielczej, Pogrzeby, Parkowej i Floriana w Przyszowicach” uzupełnić o: „wraz z kanalizacją deszczową”.

7)       Przyjąć do budżetu zadanie „Inwentaryzacja sieci wodociągowej i kanalizacji deszczowej – 250.000 zł.

8)       Przyjąć do budżetu zadanie „PT i wykonanie przebudowy skrzyżowania ulic Zgrzebnioka i Paderewskiego w Gierałtowicach”.

9)       W dziale 900 na dopisać „PT i budowa oczyszczalni ścieków wraz z siecią kanalizacyjną”

 

Przewodniczący Komisji Górnictwa Eugeniusz Kurpas:

Komisja w okresie międzysesyjnym odbyła dwa posiedzenia.

Na posiedzeniu w dniu 16 grudnia omówiony został temat odwodnienia sołectwa Gierałtowice – zakres i terminy robót. Komisja wnioskuje, aby Wójt Gminy wystąpił do Kompanii Węglowej z wnioskiem o zlecenie opracowania koncepcji dla całego ciągu obejmującego potoki Chudowski, Gierałtowicki i Bojkowski, która odpowie na pytania: Jaka jest możliwość grawitacyjnego odprowadzenia wód? Jakie rzędne można uzyskać? Jak maksymalnie można obniżyć dna istniejących potoków? Komisja wnioskuje, aby Wójt Gminy Zorganizował  spotkanie przedstawicieli Kompanii Węglowej S.A., kopalni „Sośnica-Makoszowy” i kopalni „Budryk”, którego tematem będzie omówienie całokształtu sprawy odwodnienia oraz ustalenie zakresu i terminu robót oraz jednostki odpowiedzialne za dane zadanie. Uwzględnić należy potoki Bojkowski, Chudowski, Ornontowicki i Gierałtowicki.

W sprawach związanych z potokiem, Gierłałtowickim M.Błaszczyk zaproponował, aby przewidzieć maksymalne powiększenie zbiornika, ponieważ nie są wliczone wody autostradowe. Należy też rozważyć zwiększenie wydajności pomp lub też przewidzieć rezerwę na przekroju rur, aby można było w każdej chwili zwiększyć ilość pomp. Należy też przewidzieć docelowe osiadania i zaplanować usytuowanie zasilania energetycznego w takim miejscu, aby stacja nie uległa nigdy zalaniu. Należy też przewidzieć drenowanie terenu. Komisja poprosiła o przedłożenie harmonogramu realizacji zadań związanych z budową przepompowni. Komisja wnioskuje, aby Wójt Gminy zorganizował  spotkanie w sprawie koncepcji odwodnienia całych Gierałtowic, z uwzględnieniem razem zagadnień potoku Bojkowskiego i Chudowskiego.

W dniu 27 grudnia Komisja odbyła nadzwyczajne posiedzenie, którego przedmiotem było zaopiniowanie dodatku kopalni „Budryk” i omówienie spraw związanych z odprowadzeniem wód z autostrady. Komisja pozytywnie zaopiniowała dodatek kopalni „Budryk”.

W sprawie przepustu pod potokiem Cienka w dniu 22 grudnia odbyło się w Urzędzie Wojewódzkim posiedzenie w sprawie udzielenia pozwolenia wodno-prawnego na budowę przepustu pod autostradą. Przepusty pod potokiem Cienka obliczone są na zlewnię potoku Bojkowskiego z tego nasuwa się wniosek, że przy rozpatrywaniu wniosku o pozwolenie na rowy wielkość przepustów będzie ważącym argumentem. Część wód z potoku Bojkowskiego będzie skierowana do potoku Cienka. Kopalnia zakwestionowała te zamierzenia i uzyskała od Wojewody termin do dnia 30 grudnia na zgłoszenie uwag. Proszę, aby gmina również wniosła uwagi, żeby w tych uwagach przytoczyć argument, że budowa przepustów naruszy istniejące stosunku wodne.

Kolejnym tematem był projekt spuszczenia wód z autostrady do potoku Cienka i do zbiornika „Sośnica I”. W tej sprawie również trzeba wystosować rygorystyczny sprzeciw. Potok Cienka wpływa do zbiornika „Sośnica I”, gdzie przepompownia nie jest obliczona na tak wielki wzrost ilości wody. Komisja wnioskuje o wystosowanie ze strony gminy protestu... wylot wód z autostrady do rowu A, w proteście tym podnieść argument, że sołectwo Przyszowice położone jest depresyjnie.  W pierwszej połowie stycznia zostanie zwołane wspólne posiedzenie Komisji Górnictwa i Komisji Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Planowania Przestrzennego, na którym należy przedłożyć opracowanie, jakie dostały kopalnie, mapy przedstawiające aktualne spływy wód, jakie autostrada planuje przepusty i zaburzenia, jakie zagrożenia spowodują proponowane rozwiązania.

Do projektu budżetu Komisja wnosi następujące wnioski:

1)       Włączyć do budżetu zadanie „Wodociąg ul. Zabrskiej od ul. Topolowej do ul. Zamkowej w Paniówkach.

2)       Podzielić zadanie „Budowa budynku sportowo-socjalnego na boisku LKS w Przyszowicach wraz z remontem boiska” na dwa zadania: „Remont boiska głównego – 120.000 zł” i „PT sali widowiskowo-sportowej z pomieszczeniami dla organizacji społecznych – 80.000 zł”.

3)       W dziele 600 zadanie „Projekt techniczny przebudowy ulic Spółdzielczej, Pogrzeby i Parkowej” poszerzyć o ul. Floriana.

4)       W dziale 010 zadanie „Projekt techniczny wymiany wodociągu w ul. Parkowej” poszerzyć o wykonanie.

5)       W dziale 600 dla zadanie „Przebudowa ul. Wodnej projekt i wykonanie” zapisać 30.000 + 70.000 zł, aby zapewnić środki na wykup gruntu i wykonanie remontu drogi.

6)       Zmienić tytuł zadania „Zmiany fragmentów plan zagospodarowania przestrzennego w sołectwie Chudów” na „Miejscowe zmiany fragmentów plan zagospodarowania przestrzennego”.

7)       Włączyć zadanie PT chodnika i ścieżki rowerowej na ul. Szkolnej w Chudowie na odcinku od kościoła do budynków we dworze. W zależności od tego, z której strony ścieżka będzie budowana uzupełnić o projekt wymiany wodociągów.

 

Przewodnicząca Komisji Kultury, Oświaty i Zdrowia Gertruda Pawlas:

Komisja miała posiedzenie w dniu 19 grudnia br. Na posiedzeniu tym Komisja omówiła i pozytywnie zaopiniowała projekty uchwał w sprawie przyjęcia „Regulaminu określającego wysokości oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy, wysługę lat, szczegółowy sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw, nagród i innych składników wynagrodzenia, a także wysokość nauczycielskiego dodatku mieszkaniowego oraz szczegółowe zasady jego przyznawania i wypłacania oraz w sprawie przyjęcia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na rok 2006.

Wnioski do projektu budżetu gminy na rok 2006 Komisja sformułowała na posiedzeniu w dniu 5 grudnia br. Wnioski te są następujące:

1)       Na str. 29 w dziale 926 Kultura fizyczna i sport, zadanie „Remont nawierzchni boisk sportowych LKS w sołectwach w Chudów i w Gierałtowice – 40.000 zł” podzielić na dwa zadania: Remont nawierzchni boiska sportowego LKS w sołectwie Chudów - 20.000 zł PT remontu nawierzchni boiska sportowego oraz trybun na obiekcie LKS w sołectwie Gierałtowice – 20.000 zł

2)       Na str. 33 w dziale 926 Kultura fizyczna i sport, zadanie „Wykonanie instalacji boiska sportowego treningowego LKS „35” Gierałtowice – 60.000 zł” poszerzyć o modernizację trybun i zwiększyć plan wydatków do kwoty 100.000 zł.

 

Przewodniczący Komisji Budżetu i Planowania Tadeusz Nocoń:

Komisja miała posiedzenie w dniu 15 grudnia br. Komisja ustosunkowała się do wniosków komisji stałych RG do projektu budżetu gminy na rok 2006 oraz wydała opinię do projektu budżetu gminy na rok 2006.

Ponadto Komisja zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2005. W projekcie tym przewidziano zwiększenie dochodów i wydatków  budżetu o kwotę 30.000 zł oraz przeniesienie wydatków budżetowych pomiędzy działami i rozdziałami.

Zwiększenie planu dochodów obejmuje dotację otrzymaną z WNOŚ i GW  na realizację zadania „Studium wykonalności przedsięwzięcia kanalizacja sanitarna wraz z oczyszczalnią ścieków”. Środki zostaną przeznaczone na opracowanie „Studium wykonalności przedsięwzięcia kanalizacja sanitarna wraz z oczyszczalnią ścieków”. W ramach przeniesienia środków zaplanowano zmniejszenie w dziale 010 Rolnictwo i łowiectwo - budowa wodociągu przesyłowego łączącego sieć GPW przez Gminę Ornontowice do sołectwa Chudów o kwotę 13.000 zł i przeznaczenie tych środków na dopłatę do m3 wody.

 

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Henryk Kubicki przedstawił sprawozdanie z posiedzeń w dniach 8 listopada i 29 listopada 2005r. Na obu posiedzeniach Komisja dokonała oceny realizacji przedstawionego przez Wójta Gminy sprawozdania o sposobie realizacji zaleceń pokontrolnych zawartych w wystąpieniu pokontrolnym Regionalnej Izby Obrachunkowej (Nr OKO 0911/1/2005 z dnia 7.07.2005r.). Przedstawiono opracowany plan kontroli finansowej jednostek organizacyjnych gminy – Zarządzenie Wójta Gminy Nr OKO-0151/56/2005 z dnia 1.07.2005r. Od 1.09.2005r. został powołany Kontroler Wewnętrzny Gminy Gierałtowice (pracownik gminy) posiadający wymagane kwalifikacje. Osoba powołana na to stanowisko przebywa w chwili obecnej na zwolnieniu L-4. Rada Gminy Gierałtowice podjęła uchwałę Nr XXXV/209/2005 w sprawie wyboru banku do obsługi bankowej Gminy Gierałtowice. Wybrany został Orzesko–Knurowski Bank Spółdzielczy w Knurowie. W dniu 1.07.2005r. Wójt Gminy wprowadził zmiany do Zarządzenia Nr OKO 0152/4/2002 z dnia 27.06.2002r. w sprawie zasad prowadzenia rachunkowości w gminie. Zmiany wprowadzono w postaci załącznika Nr 1 do Zarządzenia. W załączniku tym ustalono procedury wydatków ponoszonych na wypłatę diet należnych sołtysom i radnym za udział w posiedzeniach komisji i sesji Rady Gminy. Wyegzekwowano zwrot bezpodstawnie wypłaconych diet za czerwiec 2003 od sołtysa sołectwa Chudów – p. Józefa Posiłka w wysokości 270 zł. Osoba odpowiedzialna za prowadzenie gospodarki kasowej (inspektor ds. ogólno finansowych) została pisemnie zobowiązana do prawidłowego ewidencjonowania operacji gotówkowych w raportach kasowych i przedkładania tych raportów do zatwierdzenia Skarbnikowi Gminy. W dniu 23.11.2005r. Wójt Gminy wydał zarządzenie Nr OKO/015/94/2005 w sprawie ustalenia procedury kontroli wewnętrznej Gminy Gierałtowice (art. 35a, ust. 3 ustawy z dnia 26.11.1998r. o finansach publicznych) w zakresie dokumentowania rejestrowania zdarzeń gospodarczych, rozliczenia wyników inwentaryzacji oraz przepływu informacji pomiędzy komórkami Urzędu Gminy. W lipcu bieżącego roku zostało zrealizowane rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości oraz planów kontroli. Opracowany został plan kont – Zarządzenie Wójta Gminy Nr OKO-0151/71/2005 z dnia 26.09.2005r. w sprawie zasad prowadzenia rachunkowości w Urzędzie Gminy Gierałtowice, w którym uzupełniono plan kont o zasady klasyfikacji zdarzeń gospodarczych oraz zasady prowadzenia kont ksiąg pomocniczych i ich powiązania  z kontami księgi głównej. W dniu 29.06.2005r. zawarto umowy o lokaty terminowe środków będących depozytami z tytułu wpłaconego wadium oraz zabezpieczeń należytego wykonania umowy przez firmy. Zlikwidowano rachunek środków specjalnych z tytułu zajęcia pasa drogowego. Doprowadzono do zgodności ksiąg rachunkowych ze stanem rzeczywistym poprzez przenoszenie po upływie okresu umownego lokat terminowych należności głównej wraz z odsetkami na rachunek budżetu. Ustalono salda kont rozrachunkowych depozytów z podziałem na zobowiązania wobec poszczególnych kontrahentów. Na koniec każdego kwartału odsetki od należności i zobowiązania ujmowane są w księgach rozrachunkowych.  Księgi inwentarzowe (ewidencja analityczna) uzupełniono o zakupione środki trwałe (zgodność ewidencji analitycznej z ewidencją syntetyczną). Pracownicy Referatu Planowania i Finansów zobowiązani zostali za podpisem, pismem z dnia 30.06.2005r. Skarbnika Gminy Gierałtowice do rzetelnego wykonywania swoich obowiązków. Do zakresu czynności w/w pracowników został wprowadzony zapis „na podstawie dowodów PK (dowód wewnętrzny) na koniec każdego miesiąca przekazywane są do księgi głównej zestawienia wynikające z dzienników obrotów i sald”. Zostały uzupełnione zakresy czynności inspektorów księgowości budżetowej o obowiązki ewidencjonowania na koncie należności z tytułu dochodów budżetowych. Ośrodek Pomocy Społecznej od 1.09.2005r. został wydzielony jako odrębna jednostka. Planuje się do końca bieżącego roku wydzielić jako odrębne jednostki wszystkie placówki oświatowe. Został już ogłoszony konkurs na księgowych w poszczególnych placówkach oświatowych. Zakończono ewidencję zdarzeń gospodarczych za okres ostatnich3 lat w przedszkolach, z podziałem na poszczególne jednostki. Trwają prace związane z ewidencją w/w zdarzeń w szkołach podstawowych i gimnazjach. Sprawozdania budżetowe i finansowe za poszczególne okresy w jednostkach organizacyjnych gminy sporządzane są przez Referat Księgowości Budżetowej Gminy (pracownik gminy). Z dniem 1.01.2006r. nastąpi zmiana na stanowisku Skarbnika Gminy Gierałtowice.

 

Ad. 6

Podjęcie uchwały w sprawie budżetu Gminy Gierałtowice na rok 2006

Skarbnik Gminy Krystyna Karwat omówiła poprawki wniesione do projektu budżetu. Wójt uwzględnił wszystkie wnioski Komisji stałych Rady Gminy za wyjątkiem wniosku  o wykonanie projektu technicznego i budowy spinki wodociągowej prowadzącej ul. Zabrską od ul. Topolowej w Chudowie do ul. Powstańców w Paniówkach.

Ponadto wprowadzono następujące poprawki:

Zwiększenie prognozowanych dochodów budżetu gminy o kwotę 147.635 zł w dziale 756 dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej, z tytułu podatku od nieruchomości oraz w dziale 754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa - zadania z zakresu obrony cywilnej o kwotę 435 zł.

Plan dochodów budżetu gminy na rok 2006 z uwzględnieniem poprawek wynosi 31.623.652 zł.

Limit wydatków budżetu gminy zwiększono o kwotę 147.635 zł, z tego: na lokalny transport zbiorowy 72.200 zł oraz wydatki na drogi publiczne gminne 75.000 zł.

Plan wydatków na zadania pozostałe bieżące realizowane przez gminę na podstawie porozumień z organami j.s.t. w dziale 754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa zwiększono o 485 zł, z tego na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń 435 zł i pozostałe bieżące 50 zł.

Plan wydatków budżetu gminy na rok 2006 z uwzględnieniem poprawek wynosi 36.840.440 zł

W załączniku pn. Plan budżetu gminy Gierałtowice na rok 2006 w zakresie inwestycji w  dziale 600 Transport i Łączność wprowadzono zadanie: budowa chodnika przy ulicy Gierałtowickiej od skrzyżowania z ul. Gliwicką do ul. Parkowej  w Przyszowicach - 75.000 zł. Po zmianach wydatki przeznaczone na realizację inwestycji wyniosą 13.801.000 zł.

Uzasadnienie: Z uwagi, iż zadanie „Budowa chodnika w ciągu DW 921 w miejscowości Przyszowice” będące przedmiotem Porozumienia Nr 61/KT/2005 zawartego w dniu 14.07.2005 pomiędzy Województwem Śląskim a Gminą Gierałtowice, gdzie Gmina nie została powiadomiona o wyniku przeprowadzonej procedury przetargowej. W związku z tym, że zadanie ma istotne znaczenie dla zapewnienia bezpiecznych warunków poruszania się pieszych na tym odcinku dojścia i dojazdu do skrzyżowania z drogą krajową DK 44 wnosi się o zabezpieczenie w budżecie gminy na rok 2006 kwoty 75.000 zł. Środki te jako współfinansowanie w wysokości 50% kosztu zadania pozwala na zawarcie nowego Porozumienia z Województwem Śląskim umożliwiającego realizację „Budowy chodnika w ciągu DW 921 w miejscowości Przyszowice”. W przesłanej przez KZK GOP Katowice informacji dotyczącej wpłat na rzecz KZK GOP na dofinansowanie komunikacji w 2006 roku. Zgodnie z uchwałą zgromadzenie KZK GOP Nr LXXIV/20/2005 z dnia 15.12.2005 należna kwota na rzecz KZK GOP w 2006 roku z Gminy Gierałtowice wynosi 1.072.189 zł. W projekcie budżetu Wojewódzkiego na 2006 rok zaplanowano dotację celową na realizację zadań obrony cywilnej w powiecie gliwickim, z czego dla Gminy Gierałtowice kwotę w wysokości 10.635 zł. z przeznaczeniem na: konserwację i utrzymanie systemów alarmowych – 750 zł, wynagrodzenia – 9.885 zł. (liczba etatów kalkulacyjnych 0.65)

Skarbnik K.Karwat poinformowała, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Katowicach wydała pozytywną opinię o przedłożonym przez Wójta Gminy Gierałtowice projekcie budżetu gminy na rok 2006 wraz z informacja o stanie mienia komunalnego. Przedłożony projekt budżetu odpowiada wymogom formalnym określonym w przepisach. Przy opracowaniu projektu uchwały budżetowej spełnione zostały zasadnicze wymogi określone art. 124 ustawy o finansach publicznych. Projekt budżetu opracowano z zachowaniem zasady równowagi budżetowej.

Wnioski komisji stałych RG do projektu budżetu zostały przedstawione w pkt. 5 porządku obrad. Przewodniczący Komisji Budżetu i Planowania Tadeusz Nocoń przedstawił stanowisko, jakie zajęła komisja wobec tych wniosków.

Komisja na posiedzeniu w dniu 15 grudnia br. zapoznała się z wnioskami do projektu budżetu pozostałych komisji stałych Rady Gminy i ustosunkowała się do tych wniosków następująco:

1)      Zadanie „Projekt techniczny wymiany wodociągu w ul. Parkowej” poszerzyć o wykonanie.

Stanowisko Komisji: Zachowuje się pierwotne brzmienie zadania z uwagi na realizacje wykonania wodociągu przy tej ulicy. W realizacji zadania „kanalizacja sanitarna” i w środkach finansowych zaplanowano wykonanie wodociągu oraz odtworzenie nawierzchni.

2)      Zadanie „PT + wykonanie wodociągu w ulicy Floriana w Przyszowicach wraz z przyłączami” poszerzyć o „PT budowy spinki wodociągowej ul. Jasnej z ul. Polną”.

Zadanie zostało przyjęte do projektu budżetu. Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Planowania Przestrzennego i Ochrony Środowiska Marek Błaszczyk poinformował, że Komisja wnioskowała o wykonanie spinki wodociągowej pomiędzy ulicami Jasną i Polną.

Stanowisko Komisji: Na wniosek Komisji zadanie otrzymało nazwę „PT + wykonanie wodociągu w ulicy Floriana w Przyszowicach wraz z przyłączami i budowa spinki wodociągowej ul. Jasnej z ul. Polną”. Plan środków dla tego zadania zwiększony został o 25.000 zł do kwoty 200.000 zł.

3)      Włączyć do budżetu zadanie „Wodociąg w ul. Zabrskiej na odcinku od ul. Topolowej w Chudowie do ul. Zamkowej w Paniówkach oraz od ul. Zamkowej do ul. Powstańców w Paniówkach.

Stanowisko Wójta: Zadanie nie zostało przyjęte do projektu budżetu. Uzasadnienie: Z uwagi na małą awaryjność w tym rejonie proponuje się przesuniecie zadania na rok 2007, z uwzględnieniem zapisów w porozumieniu z KWK „Budryk”

Stanowisko Komisji: Komisja ustosunkowała się negatywnie do wniosku o wprowadzenie zadania do projektu budżetu w głosowaniu: 2 głosy „za” przyjęciem zadania, 3 głosy „przeciwne”, 5 głosów „wstrzymujących się”.

4)      Zaplanować środki na wykaszanie rowów wszystkich rowów w Przyszowicach, co najmniej jeden raz w roku.

Stanowisko Wójta: W projekcie budżetu przewidziano na realizację tego zadania 10.000 zł, środki te wystarczą na jednokrotne wykoszenie rowów. Wykaszanie powinno być przeprowadzone w całej gminie, dlatego z tytułu zadania należy wykreślić słowa „w Przyszowicach”.

Stanowisko Komisji: Komisja pozytywnie opiniuje zmianę nazwy zadania. Głosowanie wniosku: 10 głosów „za”, 0 głosów „przeciwnych”, 0 głosów „wstrzymujących się”.

5)      Zadanie „Projekt techniczny przebudowy ulic Spółdzielczej, Pogrzeby i Parkowej” poszerzyć o ul. Floriana oraz uzupełnić o kanalizację deszczową.

Stanowisko Wójta: Zadanie zostanie przyjęte do projektu budżetu. Nazwa będzie „Projekt techniczny przebudowy ulic Spółdzielczej, Pogrzeby i Parkowej wraz z kanalizacją deszczową”.

6)      Dla zadanie „Przebudowa ul.Wodnej projekt i wykonanie” zapisać 30.000 + 70.000 zł, aby zapewnić środki na wykup gruntu i wykonanie remontu dróg.

Stanowisko Komisji: Komisja pozytywnie opiniuje zmianę nazwy zadania. Głosowanie wniosku: 8 głosów „za”, 0 głosów „przeciwnych”, 1 głos „wstrzymujący się”.

7)      Poszerzyć zakres zadania remont skrzyżowania ul.Zgrzebnioka z ul.Ogrodową w Gierałtowicach o remont skrzyżowania ul. Zgrzebnioka z ul. Paderewskiego

Stanowisko Wójta: Zmienić nazwę zadania na „Remont skrzyżowania ul.Zgrzebnioka z ul.Paderewskiego” bez zwiększania planu wydatków. Komisja pozytywnie opiniuje zmianę nazwy zadania.

8)      Zmienić tytuł zadania „Remont dachów budynków przy ul. Dwór 4 w Chudowie” na „Częściowy remont budynków przy ul. Dwór 4 w Chudowie”.

Stanowisko Wójta: Poprawka zostanie naniesiona do projektu budżetu. Pozytywna opinia Komisji Budżetu i Planowania.

9)      Zmienić tytuł zadania „Zmiany fragmentów plan zagospodarowania przestrzennego w sołectwie Chudów” na „Miejscowe zmiany fragmentów plan zagospodarowania przestrzennego.

Stanowisko Wójta: Poprawka zostanie naniesiona do projektu budżetu. Pozytywna opinia Komisji Budżetu i Planowania.

10)  Rozpatrzyć możliwość umieszczenia w budżecie zadania „PT remontu budynku remizy OSP w Chudowie”.

Stanowisko Wójta: Zadanie zostanie wprowadzone do projektu budżetu,  planowana kwota wydatków 20.000 zł. Pozytywna opinia Komisji Budżetu i Planowania.

11)  Dopisać do budżetu „PT i budowa oczyszczalni ścieków wraz z siecią kanalizacyjną”.

Stanowisko Wójta: Zadanie zostanie wprowadzone do projektu budżetu. Pozytywna opinia Komisji Budżetu i Planowania.

12)  Przyjąć do budżetu zadanie „Zarurowanie rowu 03 w Chudowie (skrzyżowanie ulic Dworcowej i Wodnej)

Stanowisko Wójta: Przyjąć do projektu budżetu zadanie „Aktualizacja projektu technicznego zarurowania rowu na skrzyżowaniu ulic Dworcowej i Wodnej w Chudowie” – 10.000 zł.

Stanowisko Komisji: Komisja popiera stanowisko Wójta. Głosowanie wniosku: 9 głosów „za”, 0 głosów „przeciwnych”, 1 głos „wstrzymujący się”.

13)  Przyjąć zadanie PT chodnika i ścieżki rowerowej na ul. Szkolnej w Chudowie na odcinku od kościoła do budynków we dworze. W zależności od tego z której strony ścieżka będzie budowana uzupełnić o projekt wymiany wodociągów.

Stanowisko Wójta: Zadanie do realizacji w roku 2007.

Stanowisko Komisji: Komisja opowiedziała się za przyjęciem zadania do realizacji. Głosowanie wniosku: 4 głosów „za”, 3 głosy „przeciwne”, 2 głosy „wstrzymujące się”.

14)  Przyjąć do budżetu zadanie „Inwentaryzacja sieci wodociągowej i kanalizacji deszczowej – 250.000 zł”

Stanowisko Wójta: Przyjąć zadanie do realizacji. Planowane wydatki 200.000 zł.

Stanowisko Komisji: Komisja pozytywnie opiniuje przyjęcie zadania do budżetu na rok 2006. Głosowanie wniosku: 9 głosów „za”, 0 głosów „przeciwnych”, 1 głos „wstrzymujący się”.

15)  Zaplanować na rok 2006 środki na zorganizowanie koncertu chórów „O puchar przechodni Prezesa PZChiO Okręgu Rybnickiego”.

Negatywna opinia Komisji Budżetu i Planowania. W budżecie są zaplanowane środki na pokrycie wydatków związanych z organizowaniem koncertów chórów, nie zachodzi potrzeba wyodrębniania środków na pokrycie wydatków związanych z koncertem o puchar przechodni Prezesa PZChiO.

16)  Zadanie „Remont nawierzchni boisk sportowych LKS w sołectwach w Chudów i w Gierałtowice – 40.000 zł” podzielić na dwa zadania: Remont nawierzchni boiska sportowego LKS w sołectwie Chudów - 20.000 zł oraz PT remontu nawierzchni boiska sportowego oraz trybun na obiekcie LKS w sołectwie Gierałtowice – 20.000 zł

Stanowisko Wójta: Poprawka zostanie naniesiona do projektu budżetu. Stanowisko Komisji: Komisja pozytywnie opiniuje wnioskowaną zmianę. Głosowanie wniosku: 10 głosów „za”, 0 głosów „przeciwnych”, 0 głosów „wstrzymujących się”.

17)  Zadanie „Wykonanie instalacji oświetleniowej boiska sportowego treningowego LKS „35” Gierałtowice – 60.000 zł” poszerzyć o modernizację trybun i zwiększyć plan wydatków do kwoty 100.000 zł.

Stanowisko Wójta: Zadanie przyjąć do realizacji. Stanowisko Komisji: Komisja pozytywnie opiniuje wnioskowaną zmianę, słowo „modernizacja” zastąpić słowem „przebudowa”. Głosowanie wniosku: 10 głosów „za”, 0 głosów „przeciwnych”, 0 głosów „wstrzymujących się”.

18)  Podzielić zadanie „Budowa budynku sportowo-socjalnego na boisku LKS w Przyszowicach wraz z remontem boiska” na dwa zadania: „Remont boiska głównego – 120.000 zł” i „PT sali widowiskowo-sportowej z pomieszczeniami dla organizacji społecznych – 80.000 zł”.

Stanowisko Wójta: Poprawka zostanie przyjęta, przy czym zadania będą miały nawę: „Remont boiska głównego – 120.000 zł” i „Projekt budowlano wykonawczy sali sportowej – 80.000 zł”. Stanowisko Komisji: Komisja opiniuje pozytywnie wniosek oraz proponowaną zmianę nazwy zadania.

Komisja zaopiniowała pozytywnie projekt budżetu gminy na rok 2006. Głosowanie wniosku: 7 głosów „za”, 2 głosy „przeciwne”, 1 głos „wstrzymujący się”.

Stanowisko Wójta Gminy: Budżet na rok 2006 jest jednym z najwyższych. W historii gminy po stronie przychodów przekracza 31 mln zł, co jest związane ze znacznie lepszymi możliwościami pozyskiwania przychodów z tytułu odsetek oraz zaległej opłaty eksploatacyjnej oraz zwiększonego podatku od osób fizycznych. Po stronie wydatków budżet jest również najwyższy sięga prawie 37 mln zł. różnica zostanie pokryta z tegorocznej nadwyżki budżetowej. Budżet na rok 2006 jest budżetem dynamicznego rozwoju gminy Gierałtowice. Na rozwój infrastruktury przekazano 10 mln zł, dominujący jest również kierunek oświatowy, na inwestycje i wydatki bieżące w oświacie skierowano 12 mln zł, z czego subwencja pokrywa tylko 6 mln zł. Budżet ukierunkowany jest również na szeroko rozumiane bezpieczeństwo, szeroko rozumiane bezpieczeństwo: ogólne, bezpieczeństwo zdrowotne, pomoc społeczną, bezpieczeństwo energetyczne. Na te cele skierowana została kwota 5 mln zł. Na perspektywiczny rozwój rolnictwa skierowano kwotę około 2 mln zł. Na kulturę i sport zaplanowano wydatki rzędu 5 mln zł. Budżet jest zrównoważony, stabilny i dający możliwości szerokiego rozwoju wszystkim sołectwom gminy. Realizacja budżetu jest typowym zagadnieniem z teorii gier. W pierwszej fazie graczami są Rada Gminy i Wójt tj. w fazie projektu. Po zatwierdzeniu budżetu graczami staja się również jednostki zewnętrzne tj.: wszyscy projektanci, wykonawcy, budżet państwa i budżety zewnętrzne, w tym Unii Europejskiej. Wnoszę do Wysokiej Rady o przyjęcie tych założeń i uchwalenie budżetu na rok 2006.

Streszczenie dyskusji:

Radny Marek Błaszczyk:

-         W dziele 900 Gospodarka Komunalna (str. 20) nanieść zapis dot. wykonania wodociągu w ul. Parkowej – wyszczególnić w miejscu, gdzie jest zapisana kwota 2.500.000 zł na budowę kanalizacji.

-         W dziele 600 miało być zadanie PT przebudowa nawierzchni wraz z kanalizacją deszczową ul. Floriana, ul.Spółdzielczej i ul.Parkowej  w Przyszowicach

-         Tytuł zadania „Projekt budowlano wykonawczy budynku sportowego na boisku LKS w Przyszowicach” zamienić na „Projekt budowlano wykonawczy sali sportowej wraz z pomieszczeniami socjalnymi dla LKS w Przyszowicach”.

-         Czy zadania, które zostały rozpoczęte w roku 2005 przejdą do budżetu na rok 2006 w drodze uchwały w sprawie zmian w budżecie, w styczniu 2006r.?

Skarbnik K.Karwat wyjaśniła, że zadania rozpoczęte będą kontynuowane. Zadanie PT przebudowy nawierzchni ul. Floriana nie zostało umieszczone w budżecie ponieważ jest już gotowa dokumentacja dla ulicy Floriana. Nawierzchnia ta będzie odtwarzana po przejściu kanalizacji sanitarnej.

Radny Wiesław Paszek: Umieszczenie w tym budżecie zadania dotyczącego budowy sali gimnastycznej w miejscowości Przyszowice powoduje, że jedna z ostatnich kurtyn, która przesłania prawdzie cele budowy basenu opada. To znaczy, że za 2-3 lata nie będzie już argumentu, że brakuje powierzchni do zajęć WF. W tym momencie chciałbym się kupić na montażu finansowym. O przesłankach dotyczących ważności kultury fizycznej nie warto dyskutować, bo są oczywiste. Na początku przeznaczamy na budowę basenu bagatelną sumę 2,5 mln zł, ale równocześnie uruchamiamy zapadkę mechanizmu, którego już zatrzymać nie będziemy mogli. Sumy jakie będziemy musieli na basen wydać będą znacząco wpływać na dynamikę naszych inwestycji. Jeżeli nie uda nam się pozyskać środków finansowych to będą wpływać na tą dynamikę ujemnie, będą ją po prostu spowalniać. Doskonale wiemy, że montaże finansowe związane z pozyskiwaniem środków mamy tylko na papierze, a sami tego basenu nie sfinansujemy. Tutaj kłania się brak funduszy pomocowych. Basen musi być nowoczesny i tani, bo nie ma co liczyć na to, że będą patrioci lokalni i pój na basen choć będzie droższy ale w naszej gminie. Może warto czasami prześledzić forum internetowe, na którym wypowiadają się też ci ludzie, którzy mają chodzić na ten basen. Pamiętać musi o tym wykonawca budżetu i ci którzy nad nim głosują, nie będzie potem można zrzucać winy na drugiego, że Wójt był tylko wykonawcą, że nie mógł bo Rada głosowała. Radni też nie będą mogli powiedzieć, ze głosowali za, ale liczyli na to że Wójt znajdzie pieniądze z zewnątrz. Wszyscy tego musimy być świadomi. Dzisiaj gratuluję skuteczności politycznej tym, którzy powodują, że budowa basenu ruszy i życzę wielu zwycięstw, bo wiadomo, że zwycięstwo ma wielu ojców a porażka jest sierota. Życzę wszystkim, żeby ojców tego zwycięstwa było jak najwięcej.

Radny Herbert Lomania: Wnoszę, aby zadanie nosiło nazwę „Budowa gminnej krytej pływalni w Paniówkach”.

Wójt J.Bargiel poinformował, że trwają prace nad powołaniem Gminnego Ośrodka Kultury. Jednostka ta będzie zarządzać środkami, które mogą wykorzystać organizacje niebędące stowarzyszeniami. Uwagi które zgłosił Radny M.Błaszczyk zostały zaakceptowane, część wykonawcza jest ściśle związana z budowa kanalizacji ściekowej. Projekt budowy kanalizacji obejmuje kompleksowo wszystkie elementy drogi, w tym również odtworzenie nawierzchni i budowę kanalizacji ściekowej.

Sołtys J.Posiłek: Na zadanie „Zabudowa odcinka rowu 03 od ulicy Dworcowej do ulicy Wodnej” zaplanowano stanowczo za małą kwotę 10 tys. zł. Te środki na pewno nie wystarczą na realizację zadania.

Wójt J.Bargiel wyjaśnił, że gmina posiada projekt techniczny dla tego zadania, ale projekt ten stracił już ważność, dlatego na rok 2006 zaplanowano aktualizację projektu. Ponadto projekt musi też być skoordynowany z trasami kanalizacji.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały. Poinformował, że w trybie autopoprawki wprowadza się zmiany w podstawie prawnej polegające na wykreśleniu w wierszu pierwszym art. 58 i ust. 1 w art. 61 oraz dopisaniu w § 1 w pkt. 1 po słowach „ustala się dochody budżetu gminy” wyrażenie „na rok 2006” i w pkt. 2 po słowach „ustala się wydatki budżetu gminy” wyrażenie „na rok 2006”. W § 9 pkt 2 w miejsce wyrażenia „Bank Spółdzielczy w Knurowie” wpisać „Orzesko-Knurowski Bank Spółdzielczy z siedzibą w Knurowie”.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał treść uchwały po czym poddał ją pod głosowanie. Przed przystąpieniem do głosowania stwierdził, że na sali jest obecnych 14 radnych.

Wyniki głosowania:

głosów „za”

12

 

głosów „przeciw”

2

 

głosów „wstrzymujących się”

0

W głosowaniu brało udział 14 radnych. Ustawowy skład Rady Gminy wynosi 15 radnych. Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że uchwała w sprawie budżetu gminy Gierałtowice na rok 2006 została podjęta większością głosów. Uchwała została oznaczona numerem XLI/252/05, stanowi załącznik do protokołu.

 

Ad. 7

Rozpatrzenie i podjęcie uchwał.

Przed przystąpieniem do podejmowania uchwał Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że na sali jest obecnych 14 radnych.

ppkt. 3 a) Uchwała w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2005.

Projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany przez Komisję Budżetu i Planowania.

Projekt uchwały przedstawiła skarbnik gminy Krystyna Karwat.

W projekcie uchwały przewiduje się zwiększyć dochody i wydatki budżetu o kwotę 30.000 zł

Zwiększenie planu dochodów to dotacja otrzymana z WNOŚ i GW  na realizację zadania „Studium wykonalności przedsięwzięcia kanalizacja sanitarna wraz z oczyszczalnią ścieków. Środki zostaną przeznaczone na pokrycie kosztów opracowania „Studium wykonalności przedsięwzięcia kanalizacja sanitarna wraz z oczyszczalnią ścieków”.

Ponadto przewidziano przeniesienie środków pomiędzy działami polegające na zmniejszeniu planu wydatków zadania „Budowa wodociągu przesyłowego łączącego sieć GPW przez Gminę Ornontowice do sołectwa Chudów” o kwotę 13.000 zł i przeznaczenie tych środków na dopłatę do m3 wody.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał treść uchwały po czym poddał ją pod głosowanie.

Wyniki głosowania:

głosów „za”

14

 

głosów „przeciw”

0

 

głosów „wstrzymujących się”

0

W głosowaniu brało udział 14 radnych. Ustawowy skład Rady Gminy wynosi 15 radnych. Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że uchwała w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2005 została podjęta jednogłośnie. Uchwała została oznaczona numerem XLI/253/05, stanowi załącznik do protokołu.

 

ppkt. 3 b) Uchwała w sprawie przyjęcia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na rok 2006.

Projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany przez Komisje Kultury, Oświaty i Zdrowia.

Streszczenie dyskusji:

Radny E.Kurpas: Na str. 3 jest zapis „w czterech szkołach uczyło się 743 uczniów”. Przed chwilą podjęliśmy uchwałę budżetową w której stwierdzamy, że w roku szkolnym 2005/2006 „w czterech szkołach uczyło się 752 uczniów”, dlaczego jest taka różnica?

Przewodniczący RG wyjaśnił, że dla określenia liczebności uczniów obowiązuje jedna data, przypadająca na dzień sprawozdania GUS.

Do projektu uchwały wniesiona została poprawka polegająca na dopisaniu słów „w miesiącu listopadzie 2005r.”

Przewodniczący Rady Gminy odczytał treść uchwały, po czym poddał ją pod głosowanie.

Wyniki głosowania:

głosów „za”

14

 

głosów „przeciw”

0

 

głosów „wstrzymujących się”

0

W głosowaniu brało udział 14 radnych. Ustawowy skład Rady Gminy wynosi 15 radnych. Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, uchwała w przyjęcia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na rok 2006 została podjęta jednogłośnie. Uchwała została oznaczona numerem XLI/254/05, stanowi załącznik do protokołu.

 

ppkt. 3 c) Uchwała ww  sprawie przyjęcia „Regulaminu określającego wysokości oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy, wysługę lat, szczegółowy sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw, nagród i innych składników wynagrodzenia, a także wysokość nauczycielskiego dodatku mieszkaniowego oraz szczegółowe zasady jego przyznawania i wypłacania.

Projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany przez Komisję Kultury, Oświaty i Zdrowia. Przewodnicząca Komisji G.Pawlas przedstawiła opinię Związku Nauczycielstwa Polskiego.

Wobec wątpliwości zgłoszonych na posiedzeniu Komisji Kultury, Oświaty i Zdrowia w dniu 5 grudnia dotyczących sformułowania treści uzgodnienia regulaminy Zarząd Oddziału ZNP w Gierałtowicach upoważnił prezesa oddziału do podjęcia natychmiastowych rozmów z Wójtem Gminy Gierałtowice w celu wyjaśnienia zaistniałych nieporozumień. Na spotkaniu z Wójtem w dniu 6 grudnia 2005r. uzgodniono treść regulaminu.

Przewodniczący odczytał treść uchwały, po czym poddał ją pod głosowanie.

Wyniki głosowania:

głosów „za”

14

 

głosów „przeciw”

0

 

głosów „wstrzymujących się”

0

W głosowaniu brało udział 14 radnych, ustawowy skład Rady Gminy wynosi 15 radnych. Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że uchwała ww  sprawie przyjęcia „Regulaminu określającego wysokości oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy, wysługę lat, szczegółowy sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw, nagród i innych składników wynagrodzenia, a także wysokość nauczycielskiego dodatku mieszkaniowego oraz szczegółowe zasady jego przyznawania i wypłacania została podjęta większością głosów została podjęta jednogłośnie. Uchwała została oznaczona numerem XLI/255/05, stanowi załącznik do protokołu.

 

ppkt. 3 d) Uchwała ww  sprawie odwołania skarbnika Gminy Gierałtowice.

Wójt J.Bargiel poinformował, że Skarbnik Gminy Krystyna Karwat złożyła wniosek o odwołanie jej z funkcji, w związku z przejściem na emeryturę.

W tej sytuacji przystąpiono do procedury powołania nowego skarbnika. Przeprowadzono konkurs, przystąpiło do niego 20 kandydatów, z czego do drugiej tury zakwalifikowało się 6 kandydatów. W wyniku tego postępowania wyłoniono kandydata, który dziś jest rekomendowany na stanowisko Skarbnika Gminy. W celu zapewnienia czasu na przekazanie stanowiska proponuje się datę wejścia w życie uchwały w dniu 31 stycznia 2006r., zaś uchwała w sprawie powołania w skarbnika wchodzi w życie z mocą od dnia 1 lutego 2005 roku.

Przewodniczący odczytał treść uchwały, po czym poddał ją pod głosowanie.

Wyniki głosowania:

głosów „za”

12

 

głosów „przeciw”

2

 

głosów „wstrzymujących się”

0

W głosowaniu brało udział 14 radnych, ustawowy skład Rady Gminy wynosi 15 radnych. Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że uchwała ww  sprawie odwołania skarbnika Gminy Gierałtowice została podjęta większością głosów. Uchwała została oznaczona numerem XLI/256/05, stanowi załącznik do protokołu.

 

ppkt. 3 e) Uchwała ww  sprawie powołania skarbnika Gminy Gierałtowice.

Na stanowisko Skarbnika Gminy Wójt Gminy Joachim Bargiel rekomendował Pana Michała Kafanke.

Kandydat przedstawił się następująco: Urodziłem się w dniu 24 stycznia 1975 roku. W roku 1989 ukończyłem dzienne studia magisterskie na wydziale ekonomii ale Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Doświadczenie zawodowe zacząłem zbierać już w trakcie studiów biorąc udział w procesie badań sprawozdań finansowych prowadzonych przez Kancelarię Porad Finansowo-ksiegowych w Katowicach. Po zakończeniu studiów, od roku 1990  jestem zatrudniony na stanowisku Głównego księgowego w Zarządzie Dróg Powiatowych w Gliwicach. Jest to jednostka budżetowa powołana uchwałą Rady Powiatu do realizacji zadań związanych z utrzymaniem dróg i obiektów mostowych. Od roku 2003 jednostka ta prowadzi również bieżące utrzymanie dróg wojewódzkich przebiegających w granicach administracyjnych powiatu. Do zakresu moich obowiązków należy nadzór nad całością spraw finansowo-księgowych, projektów współfinansowanych z budżetu UE (fundusze strukturalne, fundusze przedakcesyjne). Od sierpnia 2004 roku jestem również zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy  na stanowisku głównego księgowego w Powiatowym Inspektoracie Nadzoru Budowlanego dla miasta Gliwice. Jest to jednostka budżetowa realizująca zadania z zakresu administracji rządowej zlecone jednostkom samorządu terytorialnego. Tutaj również do zakresu moich obowiązków należy nadzór nad całością spraw finansowo-księgowych, w tym również przygotowywanie projektu ustawy budżetu państwa. Posiadam również biegła znajomość obsługi systemów finansowo księgowych oraz znajomość języka angielskiego w stopniu średnim.

Przewodniczący odczytał treść uchwały, po czym poddał ją pod głosowanie.

Wyniki głosowania:

głosów „za”

13

 

głosów „przeciw”

0

 

głosów „wstrzymujących się”

1

W głosowaniu brało udział 14 radnych, ustawowy skład Rady Gminy wynosi 15 radnych. Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że uchwała ww  sprawie powołania skarbnika Gminy Gierałtowice została podjęta większością głosów. Uchwała została oznaczona numerem XLI/257/05, stanowi załącznik do protokołu.

Ad. 8

Sprawy sołectw – informacje sołtysów.

Sołtys sołectwa Chudów Józef Posiłek:

Sołtys wnioskował, aby do końca roku załatwić sprawę odwiedzin u dziewięćdziesięciolatków. Przedstawić listę wszystkich osób po dziewięćdziesiątym roku życia, z informacją u których osób złożyli wizytę przedstawiciele gminy.

Sołtys przedstawił zarzuty pod adresem Gminnego Zespołu Reagowania Kryzysowego w związku z awarią zasilania energetycznego, która nastąpiła na skutek wichury w dniach 16-17 grudnia br. Stwierdził, że pracownicy zespołu niewłaściwie wywiązali się ze swoich obowiązków. Brakowało podstawowych informacji. mieszkańcy nie wiedzieli do kogo zwracać się z problemami. Pracownicy nie posiadają informacji o terenie.

Sołtys stwierdził, że dotychczas nikt nie zareagował, na jego uwagi dotyczące poruszania się po drogach publicznych przebiegających wieś pojazdów przewożących niebezpieczne substancje.

Boisko przy szkole podstawowej jest wykonane niewłaściciwie. Sołtys zapytał czy zostały uwzględnione uwagi jakie wniósł do protokołu odbioru. Na płycie boiska próbowano urządzić lodowisko na czas zimy, ale okazało się jest to niemożliwe, woda spływa z płyty. Prawdopodobnie przyczyną są szkody górnicze. Boisko jest przechylone w stronę ul. Zabrskiej, woda wypływa z płyty.  Poprosił, aby podjąć działania zmierzające do usunięcia usterek w ramach gwarancji.

 

Sołtys sołectwa Przyszowice Zygmunt Szołtysek

Sołtys przedstawił uwagi do odśnieżania dróg powiatowych. Ulice Powstańców i Polna w Przyszowicach są źle odśnieżane, znacznie gorzej niż w roku ubiegłym.

Pan sołtys złożył Radzie Gminy i pracownikom Urzędu Gminy podziękowania za całorczną współpracę.

 

Sołtys sołectwa Paniówki Małgorzata Domin:

Wyraziła dezaprobatę wobec zachowania się pracowników Zakładu Energetycznego w czasie awarii zasilania. Przedstawiciele firmy nie reagowali na uwagi zgłaszane przez mieszkańców, drobną usterkę usunęli dopiero po 48 godzinach. Pracownicy UG interesowali się sprawą, ale nie mieli możliwości usunięcia usterki. W sąsiedniej miejscowości problemy z energetyką nie występują, natomiast w Paniówkach jest zawsze problem ze światłem.

Sołtys wyraziła ogromne zastrzeżenia do odśnieżania dróg powiatowych. W sąsiednich miejscowościach Zabrzu i w Mikołowie drogi są posypywane do granicy miejscowości, a w Paniówkach nikt nie dba o drogi powiatowe. Poprosiła o szczególne potraktowanie ul. Zabrskiej na odcinku od kościoła do ul. Powstańców i uwzględnienie przy odśnieżaniu dróg gminnych, bo tam panują najgorsze warunki.

 

Sołtys sołectwa Gierałtowice Gerda Czapelka:

Potwierdziła, że uwagi wnoszone przez przedmówców w sprawie zimowego utrzymania dróg powiatowych dotyczą również sołectwa Gierałtowice.

Pani Sołtys złożyła Wójtowi i pracownikom gminy podziękowania za całorczną współpracę i życzenia pomyślności na rok przyszły.

 

Ad. 8

Informacja z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym

Informację przedstawił Wójt J.Bargiel.

12 grudnia odbyło się spotkanie w Starostwie Powiatowym podsumowujące realizację zadań Inkubatora Przedsiębiorczości w Knurowie. W tym dniu dobyło się także zebranie wiejskie w Przyszowicach. 13 grudnia Wójt na konferencji w Gliwicach wygłosił referat na temat gospodarki mediami oraz planów budowy centrów energetycznych w Gminie Gierałtowice. 14 grudnia odbyła się narada z przedstawicielami OSP i Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej na temat działań dotyczących normalizacji stanu hydrantów na terenie gminy. 15 grudnia uczniowie gimnazjum przeprowadzili wywiad z Wójtem Gminy. Tego samego dnia odbyło się spotkanie opłatkowe w Zarządzie Straży Pożarnych w Gliwicach. 16 grudnia zorganizowano spotkanie z emerytowanymi pracownikami oświaty. W dniach 16-17 grudnia gminę dotknęła klęska huraganu i śnieżycy, która spowodowała awarię zasilania energetycznego. Największe szkody miały miejsce na terenie Chudowa i Paniówek. 16 grudnia odbyło się spotkanie przedstawicieli Śląskiego Związku Gmin i Powiatów w Częstochowie, omówiono szereg stanowisk odnośnie ustroju gminnego, zwrócono krytyczną uwagę na temat uregulowań prawnych systemu samorządowego, systemu pozyskiwania funduszy strukturalnych oraz nowelizacji prawa górniczo-geologicznego.            

Uwag do przedstawionej informacji nie zgłoszono.

 

Ad. 9

Odpowiedzi na interpelacje, wolne głosy i wnioski.

Przewodniczący RG przedstawił pismo Stowarzyszenia Gmin Górniczych zawierające informację o podjętych działaniach w sprawie nowelizacji ustawy Prawo geologiczne i górnicze (opłaty sadowe). W tej kwestii odbyły się już dwa spotkania zorganizowane przez SGGP z Posłami i Senatorami RP, obecnie odbywa się wiele rozmów i konsultacji w tej sprawie. Ponadto skierowano apel do Marszałków Sejmu i Senatu i Premiera RP oraz Przewodniczącego Sejmowej Komisji Ustawodawczej w kwestii podjęcia stosownych skutecznych działań legislacyjnych. Stowarzyszenie skierowało również pismo do wszystkich posłów z obszaru gmin górniczych z prośbą o podjęcie działań w tej sprawie. Sprawa została przekazana do rozpatrzenia przez Senacką Komisje Gospodarki Narodowej oraz Sejmową Komisję Gospodarki. Poseł Henryk Siedlaczek wniósł interpelację oraz zapytanie w tej sprawie. Dalsze działania w tej sprawie zamierzają podjąć wspólnie posłowie PO i PiS.

Przewodniczący RG w odpowiedzi na interpelację radnego E.Kurpasa dot. publikacji w BIP wyjaśnił, że wskazane błędy są wynikiem omyłek pisarskich.

Rany Wiesław Paszek:

Przy omawianiu projektu budżetu poruszana była sprawa hydrantów. Komisja była zainteresowana tym jakie środki są skierowane na ten cel, jak są wykorzystywane, jak to się przenosi na skuteczność działania hydrantów? Proszę o zaproszenie przedstawicieli Zarządu OSP na posiedzenie komisji Kub przekazanie protokołu ze spotkania o którym informował Wójt w swoim wystąpieniu.

Zgadzam się z opinią Pani Domin na temat braku odpowiedzialności przedstawicieli Zakładu Energetycznego podczas usuwania skutków huraganu.  Zauważalny był brak synchronizacji pomiędzy zarządzającym służbami serwisowymi a osobami usuwającymi awarie. Trzeba wpłynąć w jakiś sposób na to żeby koordynacja była. Gmina sama nie może podejmować działań w tej sprawie, trzeba zmusić władze powiatu aby włączyły się do sprawi i zostały podjęte rozmowy.

Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że sprawa zarządzania kryzysowego będzie przedmiotem obrad następnej sesji.

Radny Henryk Szary: Zaproponował, aby zaprosić Członka Zarządu Starostwa Powiatowego Pana Waldemara Dombka, odpowiedzialnego za drogi,  na sesję Rady Gminy ponieważ sytuacja nabrzmiała do poważniejszych rzeczy niż problem odśnieżania.  Komisja Budżetowa Rady Powiatu stara się zwiększać wydatki na drogi, ale większość pieniędzy idzie na współfinansowanie dróg z funduszy UE. Drogi te nie są położone na terenie gminy Gierałtowice. Na cały powiat, z budżetu wielkością zbliżonego do budżetu gminy Gierałtowice na drogi przeznaczono około 6 mln zł. Z tego na współwinie remontów na drogach powiatowych skierowano zaledwie 250 tys.zł oraz 200 tys. zł na współwinie remontów chodników. Powiat utrzymuje też drogi wojewódzkie. Za odśnieżanie odpowiedzialna jest firma REMONDIS. Komisja Gospodarki wypracowała model współpracy mającej na celu przejęcie przez gminy zadania odśnieżania dróg powiatowych położonych na ich terenie,  Gmina Gierałtowice wyraziła zainteresowanie taką formą współpracy, ale nie doszło do podpisania umów. Odśnieżanie realizowane jest źle, ale firma REMONDIS nie jest w stanie wykonać właściwie tego zadania gdyż ni posiada odpowiedniego sprzętu. Tego problemu nie można rozwiązać od trzech lat. Jeżeli Zarząd Powiatu i władze gminy nie dojdą do porozumienia, to sytuacja nie ulegnie zmianie.

Radny M.Błaszczyk: W GZE był opracowany plan wymiany sieci energetycznej, należy z uporem maniaka domagać się realizacji tego planu. Należałoby dokonać analizy prawnej, która odpowiedziałaby na pytanie jakie są obowiązki ZE w tym względzie, w sytuacji gdy przedsiębiorstwo zostało przejęte przez zagraniczny kapitał. W naszej gminie najgorszym zagrożeniem są przepompownie, brak dopływu energii elektrycznej może spowodować katastrofę. Trzeba podjąć działania w sprawie wymuszenia zabezpieczenia przepompowni na okoliczność kataklizmu.

Radny E.Kurpas: Przy szybie VI jest stacja 110/20 KV. Należałoby doprowadzić do spotkania przedstawicieli energetyki i kopalni „Budryk” aby rozważyć czy sieci tej nie dałoby się wykorzystać w sytuacji awaryjnej do zasilania Chudowa.

Radny T.Nocoń: W sprawie zasilania energetycznego dywagujemy nad czymś, co nie leży w naszej mocy. Trzeba pamiętać o tym, że każdy z nas odbiorców podpisywał umowę, w której w ostatnim punkcie jest zapis, że energetyka dopuszcza przerwy w dostawie prądu do 48 godzin. Możemy spróbować wynegocjować dla naszej gminy inny regulamin.

Kierownik referatu ROŚ J.Nowak powiedział, że Urząd Gminy na bieżąco śledzi sprawy dotyczące autostrady. W miesiącu listopadzie zapoznał się z materiałami dotyczącymi wykonania przepustów i wód polnych. Przedstawiciel gminy nie uczestniczył w rozprawie administracyjnej w sprawie udzielenia pozwolenia wodno-prawnego dla Zarządu Autostrad w sprawie przepustów drogowych na rowach melioracyjnych wykonanie przepustów projektowanych w ciągu dróg dojazdowych do pół, upraw leśnych zlokalizowanych w liniach rozgraniczających autostrady węzeł „Sośnica”  gdyż do UG dotarło jedynie zawiadomienie o możliwości zapoznania się z materiałami, nie było zaproszenia do udziału w rozprawie. Sprawa przepustów nie ma dla gminy większego znaczenia, głos podnosi kopalnia „Sośnica” ponieważ część wód z potoku Bojkowskiego będzie skierowana do rowu A. Koncepcja przejęcia części wód z autostrady przez potok Cienka pojawiła się w odpowiedzi na negatywne stanowiska gminy i kopalni w sprawie przejęcia wód z pasa autostrady. Koncepcja ta miała odpowiedzieć na pytanie czy istnieją realne możliwości odprowadzenia wód potokiem Cienka. Wnioski wysnute z tej koncepcji dowodzą, że jest to niemożliwe ponieważ występuje duże obwałowanie, zachodzi konieczność wykupienia części terenów, nie ma możliwości przeprowadzenia części w terenie zabudowanym. Projektanci prowadzą prace nad koncepcją odprowadzenia wód w części południowej, do rzeki Bierawki. Sprawa odprowadzenia wód z pasa autostrady jest w toku, pracownicy gminy są w stałym kontakcie z projektantami.

Przewodniczący Rady Gminy złożył wszystkim życzenia pomyślności i szczęścia w nowym roku, miłego sylwestra oraz spełnienia wszystkich planów i marzeń w życiu osobistym, zawodowym i społecznym w nowym roku.

Ad. 10

Zamknięcie sesji.

Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że porządek obrad został wyczerpany i ogłosił zamknięcie obrad.

 

Protokołowała: Stefania Swoboda

Załączniki:

  1. Lista obecności radnych
  2. Lista obecności zaproszonych gości
  3. Porządek sesji
  4. Uchwały podjęte na sesji Nr XLI/252/05  - Nr XLI/257/05


informację wytworzył(a): Stefania Swoboda
za treść odpowiada: Stefania Swoboda
data wytworzenia: 2006-06-21