Protokół z sesji Rady Gminy Gierałtowice Nr XLII/06 z dnia 2 lutego 2006r.
Strona archiwalna
Protokół Nr XLII / 06
z sesji Rady Gminy Gierałtowice
która odbyła się w dniu 2 lutego 2006r.
Porządek sesji :
1. |
Otwarcie sesji i stwierdzenie kworum. |
|
2. |
Przyjęcie porządku obrad. |
|
3. |
Przyjęcie protokołu z sesji z dnia 29.12.2006r. |
|
4. |
Zgłaszanie interpelacji i wniosków radnych. |
|
6. |
Sprawy bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego w gminie. |
|
7. |
Rozpatrzenie i podjęcie uchwał: |
|
|
a) w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2006 |
XLII/258/06 |
|
b) w sprawie przyjęcia regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków |
XLII/259/06 |
|
c) w sprawie zmiany wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych będących w posiadaniu Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej spółka z ograniczoną odpowiedzialnością na lata 2004-2006 |
XLII/260/06 |
|
d) w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Gierałtowicach |
XLII/261/06 |
|
e) w sprawie nabycia gruntu przez Gminę Gierałtowice |
XLII/262/06 |
|
f) w sprawie utworzenia gminnej instytucji kultury pod nazwą „Gminny Ośrodek Kultury” |
XLII/263/06 |
|
g) w sprawie uchwalenia statutu Gminnego Ośrodka Kultury w Gierałtowicach |
XLII/264/06 |
|
h) w sprawie ramowego planu pracy Rady Gminy na rok 2006 |
XLII/265/06 |
8. |
Sprawy sołectw – informacje sołtysów. |
|
9. |
Informacja o realizacji uchwał RG za II półrocze 2005r. |
|
10. |
Informacja z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym. |
|
11. |
Odpowiedzi na interpelacje, wolne głosy i wnioski. |
|
12 |
Zamknięcie sesji. |
|
Ad. 1 |
Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności. |
Sesja miała miejsce w sali Urzędu Gminy w Gierałtowicach w godz. 1600 – 2030. Sesję otworzył i przewodniczył obradom Przewodniczący Rady Gminy Roman Włodarz.
Przewodniczący oświadczył, że otwiera obrady XLII sesji Rady Gminy Gierałtowice, stwierdził, że sesja jest prawomocna, uczestniczy w niej 13 radnych (1 radny przybył po otwarciu obrad). Nieobecny: Artur Tomiczek. Ustawowy skład Rady Gminy wynosi 15 radnych.
W sesji uczestniczyły osoby zaproszone: Wójt Gminy dr inż. Joachim Bargiel, skarbnik gminy Krystyna Karwat, dyrektor Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej sp. z o.o. Tadeusz Wranik, kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej Henryka Górka, Pełnomocnik ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Henryk Kłosek, kierownicy referatów i pracownicy Urzędu Gminy, radca prawny Józef Maślanka, kierownik Zespołu Reagowania Kryzysowego UG Henryk Warzecha, sołtysi: Małgorzata Domin, Gerda Czapelka, Zygmunt Szołtysek, Józef Posiłek oraz Starosta Powiatu Gliwickiego Michał Nieszporek, Członek Zarządu Powiatu Gliwickiego Waldemar Dąbek, Centrum Ratownictwa Gliwice Jan Sroka, przedstawiciele firmy Vattenfall Distribution Poland Gliwice Andrzej Nessmann, Ryszard Jaworski, przedstawiciel Zarządu Dróg Powiatowych Jan Osman.
Listy obecności, radnych i zaproszonych gości stanowią załączniki nr 1 i 2 do protokołu.
Ad. 2 |
Przyjęcie porządku obrad. |
Radny Marek Błaszczyk zgłosił wniosek o wykreślenie z porządku obrad w pkt. 7 „Rozpatrzenie i podjęcie uchwał” podpunktu f) „w sprawie zmiany statutu Gminnej Biblioteki Publicznej w Gierałtowicach”.
Wniosek został przyjęty w głosowaniu: 8 głosów „za”, 3 głosy „przeciwne”, 2 głosy „wstrzymujące się”.
Przewodniczący RG oświadczył, że wniosek uzyskał bezwzględna liczbę głosów w związku z czym zmiana porządku obrad została przyjęta.
Porządek obrad, w brzmieniu jak na wstępie, został przyjęty w głosowaniu – 9 głosów „za”, 1 głos „przeciwny”, 3 głosy „wstrzymujące się”.
Ad. 3 |
Przyjęcie protokołu z sesji z dnia 29.12.2005r. |
Protokół z sesji RG w dniu 29 grudnia 2005r. został przyjęty w głosowaniu: 14 głosów „za”, 0 głosów „przeciwnych”, 0 głosów „wstrzymujących się”.
Ad. 4 |
Zgłaszanie interpelacji i wniosków radnych. |
Radna Grażyna Malec:
1) W minioną sobotę miał miejsce fatalny w skutkach wypadek w Chorzowie. W związku z podejrzeniami dotyczącymi przyczyn tamtejszej katastrofy budowlanej, rząd za pomocą mediów wielokrotnie informował o wydaniu nakazu wojewodom, a za ich pośrednictwem prezydentom miast, burmistrzom i wójtom o konieczności odśnieżania dachów. Czy istotnie wspomniany nakaz wpłynął do naszej gminy? Czy został zrealizowany? Jeżeli tak, to przez kogo i na jakich budynkach?
2) W dniu wczorajszym odbyło się posiedzenie Komisji Samorządu, Przestrzegania Prawa i Utrzymania Porządku RG, na którym radca prawny przedstawiła stanowisko w sprawie skargi pani Herok, które miało być zdaniem całej komisji. Ja niestety, nie zgadzam się z tym stanowiskiem i bardzo proszę Przewodniczącego o skierowanie tej skargi do ponownego rozpatrzenia i przygotowanie czy przeprowadzenie ekspertyzy prawnej w zakresie tej skargi.
Radny Eugeniusz Kurpas:
Nie zgadzam się z odpowiedzią na interpelację. Zadałem konkretne pytania: Jaki przepis Kodeksu Postępowania Administracyjnego czy przepisy ustawy podatkowej dają Wójtowi możliwość wydawania decyzji np. w dniu 15 lipca z datą kwietniową, na fakt, który miał miejsce na początku lipca. Otrzymałem odpowiedź na okrągło. Proszę o ekspertyz prawną ze wskazaniem jaki przepis prawa daje taką możliwość.
Radny Wiesław Paszek:
Nie zgadzam się z odpowiedzią na interpelację, którą zgłosiłem na sesji w dniu 29 grudnia, a dotyczącą sprawy zarządzania kryzysowego. Nie zgadzam się ze zdaniem cyt. „Zespół Reagowania Kryzysowego podziela pogląd, że trudno jest zaakceptować fakt tak długich przerw w dostawie energii elektrycznej, jednak nie można się zgodzić z większością zarzutów, często agresywnych, kierowanych w tym zakresie pod adresem Urzędu Gminy Gierałtowice.” Wiadomo, jaka była sytuacja, myślę, że za pośrednictwem mediów trzeba ogłosić komunikat wskazać, jakie prawa i obowiązki ma Zespół Zarządzania Kryzysowego. Trzeba jasno powiedzieć, kiedy to biuro jest czynne, jakie ma prawa i obowiązki, na co ma reagować a na co nie ma reagować. Proszę o sprecyzowanie, kto agresywnie zgłaszał zarzuty, o których mowa w piśmie?
Ad. 5 |
Informacja o działalności komisji stałych RG w okresie międzysesyjnym. |
Przewodniczący Komisji Samorządu, Przestrzegania Prawa i Utrzymania Porządku Piotr Szołtysek:
Komisja odbyła dwa posiedzenia w okresie międzysesyjnym. Posiedzenie w dniu 24 stycznia 2006r. odbyła wspólnie z Komisją Kultury, Oświaty i Zdrowia. Porządek posiedzenia obejmował następujące tematy: Sprawy bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego w gminie, opinia do propozycji poprawek w projekcie uchwały w sprawie statutu Gminnej Biblioteki Publicznej w Gierałtowicach, opinia do projektów uchwał w sprawie utworzenia gminnej instytucji kultury pn. Gminny Ośrodek Kultury oraz w sprawie ustalenia statutu Gminnego Ośrodka Kultury w Gierałtowicach, opinia do projektu uchwały w sprawie regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków, omówienie pisma PKM Gliwice w sprawie powiadomienia o chęci zbycia udziałów przez gminę Zbrosławice.
Komisja pozytywnie zaopiniowała zmiany statutu Gminnej Biblioteki Publicznej w Gierałtowicach. Są to zmiany porządkowe, których celem jest dostosowanie treści zapisów statutu do znowelizowanej ustawy o samorządzie gminnym, która zastąpiła organ wykonawczy gminy, jakim był Zarząd Gminy jednoosobowym organem, czyli Wójtem Gminy; szczegółowe wskazanie Wójta Gminy jako organu sprawującego nadzór administracyjno – finansowy nad biblioteką; doprecyzowanie przedmiotu nadzoru Wójta Gminy nad biblioteką oraz wprowadzenie zasady wyboru dyrektora Biblioteki w drodze konkursu na pięcioletnią kadencję.
Komisja zaopiniowała pozytywnie dwa projekty uchwał dotyczące Gminnego Ośrodka Kultury, a mianowicie w sprawie powołania Gminnego Ośrodka Kultury w Gierałtowicach oraz w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Kultury w Gierałtowicach. Podstawowymi celami działalności Ośrodka są: zaspokojenie kulturalnych potrzeb mieszkańców Gminy Gierałtowice oraz zapewnienie rozwoju kultury i współtworzenie jej wartości we współpracy ze społecznym ruchem kultury, informowanie mieszkańców gminy o działalności organów samorządowych, placówek oświatowych, kultury, służby zdrowia, organizacji i innych podmiotów działających na terenie gminy.
Komisja zaopiniowała również pozytywnie projekt uchwały RG w sprawie regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków.
Do propozycji objęcia udziałów w spółce PKM Gliwice, które zamierza zbyć gmina Zbrosławice Komisja ustosunkowała się negatywnie. Nabycie tych udziałów nie zmieniłoby wcale siły głosu gminy Gierałtowice w spółce.
Tematem posiedzenia w dniu 1 lutego 2006r. była sprawa skargi na uchwałę Rady Gminy Gierałtowice w sprawie skargi na działalność dyrektora Szkoły Podstawowej w Przyszowicach. Wojewoda Śląski w piśmie Nr BD-OKVI-0553/58/05 z dnia 19 stycznia 2006r. poinformował Przewodniczącego Rady Gminy Gierałtowice że wpłynęła do niego skarga Pani Joanny Herok spowodowana uchwałą Rady Gminy Gierałtowice Nr XXXIX/235/05 z dnia 10 listopada 2005r. w sprawie skargi na działalność dyrektora Szkoły Podstawowej w Przyszowicach, a w szczególności stanowiskiem zajętym w uzasadnieniu do uchwały dotyczącym opracowanych przez Dyrektora Szkoły „Kryteriów przyznawania dodatku motywacyjnego nauczycielom Szkoły Podstawowej i. Karola Miarki w Przyszowicach. Celem posiedzenia było rozstrzygnięcie dwóch kwestii – jaką formę powinna mieć odpowiedź na pismo Wojewody oraz jaką treść powinna mieć ta odpowiedź. Komisja ustaliła, że Rada Gminy Nie powinna w tej sprawie podejmować uchwały, Przewodniczący Rady Gminy powinien udzielić odpowiedzi na piśmie. Komisja proponuje podtrzymanie stanowiska zajętego w uchwale, czyli uznanie skargi o bezzasadną. Komisja opracowała propozycję uzasadnienia zajętego stanowiska.
W sprawach bieżących Komisja omówiła uzasadnienie do projektu uchwały w sprawie zmiany statutu Gminnej Biblioteki Publicznej w Gierałtowicach. Uzasadnienie doprecyzowano o kwestie dostosowania treści zapisów Statutu do znowelizowanej ustawy o samorządzie gminnym, szczegółowe wskazanie Wójta Gminy jako organu sprawującego nadzór administracyjno – finansowy nad Biblioteką oraz doprecyzowanie w przedmiocie nadzoru.
Przewodniczący Komisji Budżetu i Planowania Tadeusz Nocoń:
Komisja miała posiedzenie w dniu 31 stycznia 2006r. Na posiedzeniu tym Komisja zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały Rady Gminy w sprawie zmian w budżecie na rok 2006. W projekcie uchwały przewiduje się zwiększenie dochodów budżetu gminy na rok 2006 o kwotę 210.670 zł, z tytułu zwrotu kosztów zabezpieczeń przed szkodami górniczymi.
Zwiększenie planu wydatków o kwotę 4.289.370 zł. obejmuje następujące pozycje:
Dział 010 Rolnictwo i łowiectwo - remont przepustu na rowie melioracji szczegółowej CH-7 (potok Paniówka) - 28.900 zł,
Dział 600 - Transport i łączność: remont nawierzchni ul. Polnej Gierałtowice 289.800 zł, remont nawierzchni ul. Leśnej Przyszowice - 159.800 zł, zimowe utrzymanie dróg 57.000 zł, wykonanie PBW modernizacji ul. Skotnickiej 6.100 zł, wykonanie PBW budowy kanalizacji deszczowej na ul. Jojki w Gierałtowicach 28.300 zł, remont drogi śródpolnej ul. Na Brzezinę – I etap 130.000 zł,
Dział 700 Gospodarka mieszkaniowa - remont budynku wielofunkcyjnego w Chudowie 70.000 zł, zakup wyposażenia pomieszczenia dla organizacji społecznych w Paniówkach 15.000 zł.
Dział 801 Oświata i wychowanie - budowa kompleksu boisk szkolnych dla szkoły podstawowej i gimnazjum w Przyszowicach 945.300 zł.
Dział 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska - budowa kanalizacji deszczowej i sanitarnej wraz z wymianą wodociągu przy ul. Sobieskiego w Gierałtowicach 970.800 zł oraz budowa kanalizacji deszczowej chodnika i wymiana wodociągu przy ul. Szkolnej w Chudowie 300.000 zł.
Dział 925 Ogrody botaniczne i zoologiczne oraz naturalne obszary i obiekty chronionej przyrody - budowa budynku gospodarczego i drogi okrężnej wokół pałacu na terenie zabytkowego parku w Przyszowicach 156.000 zł.
Dział 926 Kultura fizyczna i sport - budowa stanu zerowego krytej pływalni w Paniówkach – 1.132.370 zł.
Źródłem pokrycia deficytu jest nadwyżka budżetowa za rok 2005 w wysokości 4.078.700zł.
W załączniku Nr 4 przewidziano przeniesienie wydatków budżetowych miedzy działami i rozdziałami poprzez: zmniejszenie planu wydatków w dziale 010 Rolnictwo i łowiectwo – PBW wykonania wodociągu wraz z przyłączami na ul. Floriana oraz projekt połączenia wodociągu ul. Jasnej z ul. Polną + wykonanie 200.000 zł; PBW wymiany wodociągu w ul. Poloczka wraz z przyłączami + wykonanie 200.000 zł; PBW wymiany wodociągu w ul. Parkowej 32.000 zł (w sumie 432.00 zł) oraz w dziale 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska - PBW i budowa oczyszczalni ścieków wraz z siecią kanalizacyjną i odtworzeniem nawierzchni ulic Floriana, Spółdzielczej, Pogrzeby i Parkowej wraz z kanalizacją deszczową oraz wykonanie wodociągu w ul. Parkowej w Przyszowicach 198.000 zł i zwiększenie planu wydatków o 630.000 zł poprzez wniesienie wkładów do spółki prawa handlowego PGK spółka z o.o. Gierałtowice.
Ponadto przewidziano dokonanie zmiany załączników Nr 4 i 5 do uchwały budżetowej na rok 2006.
Komisja zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały RG w sprawie zmiany wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych będących w posiadaniu Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej spółka z ograniczoną odpowiedzialnością na lata 2004 - 2006. W roku 2006 ze środków własnych spółki zostaną wykonane następujące zadania:
- Wymiana wodociągu w ul. Floriana w Przyszowicach wraz z przyłączami oraz budowa spinki wodociągowej łączącej ul. Jasną z ul. Polną w Przyszowicach - 1100 mb, przewidywana wartość 300.000 zł;
- Wymiana wodociągu w ul. Parkowej w Przyszowicach z przyłączami do budynków mieszkalnych - 350 mb, przewidywana wartość 130.000 zł;
- Wymiana wodociągu wraz z przyłączami w ul. Orzeszkowej w Przyszowicach - 50 mb, przewidywana wartość 30.000 zł;
- wymiana wodociągu w części ul. 27-stycznia w Paniówkach z przyłączami do budynków mieszkalnych 230 mb, przewidywana wartość zadania 30.000 zł.
W finansowaniu zadania wymiana wodociągu w części ul. 27-stycznia w Paniówkach przewidziano partycypację kopalni w kosztach realizacji zadania.
Kolejnym projektem uchwały, jaki Komisja zaopiniowała również pozytywnie była uchwała w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego PGK sp. z o.o. w Gierałtowicach. Przewidziano w niej podwyższenie kapitału zakładowego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Gierałtowicach, w którym Gmina Gierałtowice jest jedynym udziałowcem o kwotę 630.000 zł. Podwyższony kapitał zakładowy pokryty będzie gotówką w wysokości 630.000 zł. Gmina Gierałtowice obejmie 12.600 udziałów o wartości 630.000 zł.
W sprawach bieżących Komisja wysłuchała wyjaśnienia w sprawie pozyskania środków ze źródeł pomocowych na zadania budowa ul. Szkolnej w Chudowie oraz ul. Dworskiej w Paniówkach.
Przewodniczący Komisji Górnictwa Eugeniusz Kurpas: Komisja miała posiedzenie w dniu 28 stycznia br. Komisja zaopiniowała pozytywnie dwa dodatki do planu ruchu kopalni „Sośnica-Makoszowy”. Zmiany w planie ruchu zakładu „Ruch Makoszowy” dotyczyły wykonania projektowanej diagonalni Bi01 oraz zmiany zakresu i terminu robót przygotowawczych i eksploatacyjnych dla ściany i59 w pokładzie 405/2. Zmiany w planie zakładu „Ruch Sośnica” dotyczyły zmiany zakresu robót badawczych w partii pokładu 414/2 zlokalizowanej na wschód od przecznic równoległych C7 i C9 oraz nowej redakcji treści punktów 2.6 i 2.7. Zmiany opisane w dodatkach nie będą miały wpływu na powierzchnię.
Komisja wysłuchała także informacji na temat spotkań organizowanych w Gminie Gierałtowice, ze spotkania, jakie miało miejsce w dniu 17 stycznia br w UG Gierałtowice w sprawie „Koncepcji technicznej regulacji potoku Cienka” i związanych z tym propozycji odprowadzenia oczyszczonych wód opadowych z autostrady A1 oraz ze spotkania w dniu 23 stycznia w sprawie zagrożenia powodziowego gminy, na którym omówiono zagadnienia dotyczące potoku Gierałtowickiego, potoku Bojkowskiego, zbiornika „Sosnica I”, przedłużenia rowu A, likwidacji zalewiska na potoku Cienka, rowów CH-2, CH-9, CH-10, potoku Chudowskiego.
Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Planowania Przestrzennego i Ochrony Środowiska Marek Błaszczyk: Komisja miała posiedzenie w dniu 26 stycznia 2006r. z następującym porządkiem obrad Sprawy bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego w gminie w kontekście odwodnienia i zagrożenia powodziowego; Zaopiniowanie projektu uchwały RG w sprawie nabycia gruntu oraz wniosków o sprzedaż gruntu; Zaopiniowanie projektu uchwały RG w sprawie zmiany wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych będących w posiadaniu Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej sp. z o.o. na lata 2004-2006; Zaopiniowanie projektu uchwały RG w sprawie regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków; Zaopiniowanie projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Miasta Ruda Śląska; Informacja na temat spraw związanych z odwodnieniem autostrady A1 i węzła „Sośnica” oraz sprawy bieżące.
Komisja zaopiniowała pozytywnie projekty omawianych uchwał. Komisja pozytywnie ustosunkowała się również do propozycji wystawienia na sprzedaż działki położonej przy ul. Gliwickiej w Paniówkach zwanej potocznie „Myto” oraz opowiedziała się za uruchomieniem procedury wystawienia na sprzedaż części działki 368/84, działki 325/82, działki 325/83 i części działki 324/84 położonych w Przyszowicach. Przed wystawieniem działek na sprzedaż należy wydzielić strefę ochronną dla rowu oraz teren w ramach linię rozgraniczającej drogi ul. Brzeg, zgodnie z ustaleniami m.p.z.p. Gminy Gierałtowice w terenie oznaczonym w planie symbolem UDG. Komisja pozytywnie zaopiniowała zamiar przejęcia drogi ul. Stachury i zaszeregowania jej do dróg gminnych. Komisja nie wniosła uwag do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Miasta Ruda Śląska. Zwróciła uwagę na fakt, że odcinek graniczny jest terenem zalewowym.
Komisja zapoznała się z postanowieniem Starosty Gliwickiego - Wydziału Ekologii w sprawie projektowanej budowy zbiornika „Sośnica I” dla zaopatrzenia KWK „Sośnica” w wodę przemysłową oraz zabezpieczenia przeciwpowodziowego miejscowości Przyszowice i zagospodarowania terenu wokół zbiornika.
Ad. 6 |
Sprawy bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego w gminie. |
W tej części obrad uczestniczyli zaproszeni goście: Starosta Powiatu Gliwickiego Michał Nieszporek, Członek Zarządu Powiatu Gliwickiego Waldemar Dąbek, Centrum Ratownictwa Gliwice Jan Sroka, przedstawiciele firmy Vattenfall Distribution Poland Gliwice Andrzej Nessmann, Ryszard Jaworski, przedstawiciel Zarządu Dróg Powiatowych Jan Osman.
Streszczenie wypowiedzi:
Starosta Powiatu Gliwickiego Michał Nieszporek: Centrum Zarządzania Kryzysowego jest usytuowane w Centrum Ratownictwa w Gliwicach. Jest to wspólne przedsięwzięcie Powiatu Gliwickiego i Miasta Gliwice. Centrum spełnia jedno z podstawowych kryteriów, obejmuje teren, na którym zamieszkuje około 300 tys. ludzi. Centrum działa dobrze, dowodem tego była akcja ratunkowa w katastrofie hali w Katowicach.
Przewodniczący Rady Gminy powiedział, że w gminie Gierałtowice najważniejszym problemem jest zagrożenie powodziowe. Poprosił o przedstawienie możliwości współpracy pomiędzy Centrum Zarządzania Kryzysowego z gminą. Poprosił o przedstawienie problemów kompetencyjnych, zwrócenie uwagi na aspekty prawne i cywilno-prawne udzielania pomocy.
J.Sroka: Różne są normatywy tworzenia centrum ratownictwa. W świetle obowiązujących ustaw funkcjonują dwa powiaty ziemski i grodzki, ale te dwa powiaty mają jedną straż pożarną, jedno pogotowie ratunkowe i jedną policję. W związku z tą sytuacją zostało zawarte porozumienie o budowaniu jednego centrum. Centrum Ratownictwa jest to jednostka organizacyjna stanowiąca centrum powiadamiania ratunkowego a w szczególności w zakresie ochrony zdrowia, życia i mienia obywateli Jednostka ta stanowi siedzibę Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego. Podstawowym zadaniem centrum jest reagowanie normalne, skoordynowane, szybkie kompleksowe udzielanie pomocy obywatelom.
Centrum Ratownicze jest jednostką stanowiącą centrum powiadamiania ratunkowego, do szybkiego udzielania pomocy obywatelowi. Nie należy go utożsamiać z Centrum Ratownictwa Medycznego w Katowicach. W 2005 roku Centrum przyjęło 588 tys. zgłoszeń na numery alarmowe, 70% nie dotyczyło potrzeb ratunkowych. Najwięcej zgłoszeń odbiera policja, z tego tylko 10% zgłoszeń kończy się wyjazdami służb ratowniczych do załatwienia zgłoszenia.
W gminie Gierałtowice w 2005 roku policja interweniowała w 61 przypadkach. Dyżurni służb miejskich przyjęli również 61 interwencji, dotyczyły one awarii sieci gazowej, awarii wodno-kanalizacyjnej czy ciepłowniczej, akcji zima, zakłócania porządku awarii elektroenergetycznych. 74 zdarzenia były obsługiwane przez Państwową Straż Pożarną. 557 razy interweniowało pogotowie ratunkowe. Średni czas dojazdu karetki wynosił 9 minut.
Centrum jest elementem Krajowego Systemu Zintegrowanego Ratownictwa, musi mieć możliwość dysponowania poszczególnych podmiotów. Aby móc szybko i skutecznie interweniować CRG potrzebuje wielu baz danych, potrzebuje wykazu podmiotów zdolnych do interwencji w danym zdarzeniu.
Gmina Gierałtowice powinna posiadać Gminny Plan Przeciwpowodziowy, w którym będą opisane wszystkie miejsca zagrożone i podmioty, które mają usuwać zagrożenie.
Przewodniczący RG przypomniał, że ostatnia powódź miała miejsce w 1997 roku, wtedy gmina sama prowadziła działania w zakresie pomocy, poprosił o przybliżenie problemu władztwa powiatu w przypadku klęski żywiołowej w zakresie zarządzania kryzysowego i określenie poziomu autonomiczności Wójta Gminy jako osoby odpowiedzialnej za zarządzanie kryzysowe w gminie.
J.Sroka: Zarządzanie kryzysowe składa się 4 faz: zapobiegania przygotowania reagowania i odbudowy. W fazie zapobiegania trzeba opracować plan na określoną okoliczność określić, jakie podmioty mogą uczestniczyć w tym zagrożeniu i potem według tego planu postępować. Jeżeli okaże się, że siły i środki przekraczają możliwości gminy wtedy włącza się Starosta Powiatu, a jeżeli nawet te środki są niewystarczające to reaguje Wojewoda, przy czym musi się to odbywać na wniosek.
M.Nieszporek: Gmina jest samodzielna w swoim działaniu, zespół który zostanie powołany na okoliczność danego kryzysu jest suwerenny w swoich działaniach. Dopiero w momencie kiedy dany kryzys przekroczy granice jednej gmin. Wójt Gminy nie jest podległy Staroście Powiatu. Szefem akcji na swoim terenie jest Wójt Gminy.
R.Włodarz: Jakie są podstawy prawne koordynacji planów działań antykryzysowych w interesującym nas zakresie powodzi między powiatem i gmina jeżeli takie sa to jak to wygląda na dzień dzisiejszy? Czy musimy uzgadniać plany działań antykryzysowych z Powiatem, a jeżeli tak to czy są takie uzgodnienia?
M.Nieszporek: Wszelkie plany gminne musza być uzgadnianie z powiatem, ponieważ Starosta jest szefem obrony cywilnej powiatu. W razie kryzysu powoływany jest sztab antykryzysowy, który reaguje na bazie tych dokumentów. W gminie Gierałtowice wszystkie działania mające na celu przygotowanie się do walki z powodzią są prowadzone w sposób właściwy.
H.Warzecha: Podstawami prawnymi działania Gminnego Zespołu Reagowania Kryzysowego są ustawa o klęskach żywiołowych oraz rozporządzenie Rady Ministrów. W tej chwili trwają intensywne prace nad tworzeniem jednolitego systemu w zakresie zarządzania kryzysowego. Ma powstać ustawa, która połączy niespójne przepisy obowiązujących ustaw - ustawy o obronie cywilnej, ustawy o ratownictwie medycznym oraz ustawy o krajowym systemie ratowniczym. Gmina w fazie przygotowania musi mieć odpowiednią wiedzę potrzebną do reagowania w na okoliczność zdarzenia. Jednym z najważniejszych problemów jest sprawa odwodnienia. Zmieniają się koncepcje odwodnienia poszczególnych sołectw. Gmina musi być przygotowana na różne zdarzenia, na przykład na okoliczność wyłączenia prądu. Podmioty, które są odpowiedzialne za przepompowywanie wody muszą być zaparzone w systemy zasilania awaryjnego, np. w postaci agregatu. Taki agregat posiada już kopalnia „Sośnica-Makoszowy” dla terenu sołectwa Paniówki. Kopalnia „Knurów” kończy przygotowania do zakupu agregatu dla przepompowni w Gierałtowicach na potoku Bojkowskim.
Wójt Gminy Gierałtowice zareagował na rozporządzenie Wojewody w sprawie odśnieżania dachów. Treść rozporządzenia została rozprowadzona do wszystkich podmiotów organizacyjnych gminy. Przedstawiciele gminy przeprowadzili lustrację obiektów kubaturowych. Jeżeli w budynku zostanie stwierdzone zagrożenie bezpieczeństwa dla ludzi w nim przebywających to taki przypadek zostaje zgłoszony do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego, który to jest uprawniony do podejmowania działań.
W dniach 16-18 grudnia ubiegłego roku gminę dotknęła wichura, która spowodowała liczne uszkodzenia linii elektrycznych. Co było powodem tak długich przerw w dostawie energii? Dlaczego problem ten ciągle występuje?
R.Włodarz: Czy firma Vattenfall ma plan remontu lub rozbudowy sieci energetycznej? Czy firma oczekuje od gminy żeby taki program powstał, zgodnie z prawem energetycznym?
A.Nessmann: W dniach 16-18 grudnia na terenie działania zakładu miały miejsce 183 awarie. Awaria w gminie Gierałtowice była jedną nich. Przyczyną uszkodzenia było powalenie się drzewa. Zakład wyciągnął odpowiednie wnioski, przygotował się do usuwania awarii. Zostały spisane porozumienia z firmami, które w stanie szczególnie dużej awarii są w stanie udostępnić ludzi i urządzenia. Informacje są przekazywane do Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego, którym na obszarze gliwickim jest Centrum Ratownictwa Gliwice. Zobowiązuje do tego porozumienie zawarte na szczeblu Wojewody o systemie wczesnego ostrzegania, na którym firma zobowiązuje się przekazywać informacje o przewidywanych czasach przywrócenia zasilania do Powiatowych Centrów Zarządzania Kryzysowego. W wielu przypadkach powodem uszkodzenia linii są drzewa, dlatego dobrym rozwiązaniem byłoby wspólne działanie zakładu i gminy mające na celu zorganizowanie właścicieli posesji w akcji przycinania lub wycinania drzew rosnących w pobliżu linii energetycznych. Zakład jest w stanie bezpłatnie wyłączyć napięcie, aby właściciele posesji w sposób bezpieczny mogli uporządkować drzewa rosnące w pobliżu przewodów.
A.Nesman przedstawił informację na temat remontów sieci energetycznych na terenie gminy Gierałtowice. Kompleksowo remontowane są sieci niskiego napięcia w sołectwie Przyszowice. W najbliższym czasie remontowana będzie linia w Gierałtowicach. Zaobserwowano również problem na linii średniego napięcia, ale odcinek ten nie jest ujęty w planach inwestycyjnych. Najczęstszymi powodami awarii są drzewa zarastające linię ora ptaki. Doraźnie wycinane są drzewa oraz montowane są osłony odstraszające ptaki.
R.Włodarz: Czy firma Vattenfal potrzebuje takiego dokumentu jak „Gminny plan rozwoju urządzeń energetycznych?
A.Nesman: Firma zna stan techniczny sieci, wie gdzie są słabe punkty, problemem są koszty. Od gminy firma oczekuje pomocy w uzgodnieniach z właścicielami gruntu.
G.Malec: Kto odśnieża dachy?
Odp.: Centrum dysponuje danymi firm, które posiadają uprawnienia do odśnieżania dachów. Odśnieżanie nie jest zadaniem straży pożarnej, choć może ona interweniować w przypadku zagrożenia zdrowia lub życia ludzi.
W.Paszek: Podczas omawiania sytuacji jaka zaistniała w grudniu wszyscy jednoznacznie wskazywali na brak informacji. Służby gminne nie są upoważnione do żadnego działania. jedyne co możemy zrobić to przekazać informację. Uwagi dotyczyły tego, że jest niedostateczny sposób pobierania informacji oraz niedostateczny sposób udzielania informacji do Centrum Zarządzania Kryzysowego. Czy forma gromadzi informacje na jakich odcinkach zastosowano przy naprawie awaryjnej materiały niskiej jakości i czy po usunięci awarii te elementy są wymieniane? Za niedługo gmina przystąpi do budowy kanalizacji, co będzie w sytuacji gdy nastąpi tak długie wyłączenie prądu?
Vattenfall: Każdy kto stara się o przyłączenie do sieci energetycznej określa swoje potrzeby i otrzymuje warunki przyłączenia. Ta czynność zostanie również dokonana w przypadku budowy oczyszczalni. Dla gminy Gierałtowice nie ma możliwości zapewnienia drugostronnego zasilania w związku z tym warunkiem będzie agregat prądotwórczy. Technicznie nie jest możliwe, żeby przy dużych awariach jednocześnie informować wszystkich o aktualnej sytuacji. Zakład oczekuje od mieszkańców informacji o zauważonych zagrożeniach, taka informacja ma znaczący wpływ na czas usunięcia zagrożenia.
P.Szołtysek: Zarówno dzisiaj jak i na posiedzeniu Komisji doszliśmy do wniosku, że problem leży w przekazywaniu informacji. Przedstawiciele firmy Vattenfall twierdzili, że nie mają możliwości powiadamiania wszystkich, przekazują jednak informacje do Centrum Powiatowego. Co dzieje się z tymi informacjami?
J.Sroka: Prowadzone są prace nad rozwiązaniem problemu telefonicznego połączenia się w celu przekazania informacji, wdrażany jest nowy program komputerowy? Prowadzone sa prace nad poprawieniem przebiegu informacji. Sztab będzie gromadził i analizował informacje. Informacje będą przekazywane do centrów gminnych i do środków masowego przekazu.
E.Kurpas: Czy służby Starosty Powiatowego mają na uwadze pomoc dla Wójta Gminy Gierałtowice w walce z zagrożeniem powodziowym ze strony autostrad? Obwodnica autostrady węzeł Sośnica drastycznie spowodował zwiększenie zagrożenia powodziowego w gminie. Wójt odwołał się od decyzji Wojewody ustalającej warunki zabudowy dla autostrady. Wały rzeki Kłodnicy stanowią główny element ochrony przeciwpowodziowej. Aby do tych wałów dojechać po to żeby sprawdzić czy są zagrożone trzeba jechać pod prąd pasem autostrady A1. Gmina domagała się wybudowania mostu umożliwiającego swobodny dojazd do wałów. Czy Centrum podejmie interwencję w tej sprawie?
Od czterech lat gmina bezowocnie czyni starania o podniesienie transformatora przy pompowni przy ul. Obrońców Granicy w Gierałtowicach. Istnieje realne zagrożenie, że w czasie wiosennych roztopów transformator zostanie zalany.
W planie zagospodarowania przestrzennego wyznaczonych zostało dużo terenów pod zabudowę. Jak firma Vattenfall jest przygotowana do uzbrojenia terenu?
M.Błaszczyk: Dlaczego strażacy nie mogą odśnieżać dachów?
Odp.: Zadaniem Straży Pożarnej nie jest odśnieżanie dachów lecz ratowanie mienia, zdrowia i życia w przypadku zagrożeń. Straż musi odśnieżać budynki tylko w przypadkach zagrożenia zdrowia lub życia ludzi np. nawisy śniegu nad drzwiami.
M.Błaszczyk zaapelował do Starosty Powiatowego aby podjął interwencję w sprawie dojazdu do wałów rzeki Kłodnicy, w rejonie autostrady.
Wójt J.Bargiel: Gmina aktywnie współdziałała w procesie tworzenia Centrum Ratownictwa. Udzieliła pomocy w zakupie systemu komputerowego dla systemu numeru 112. Wspomogła JRG kupując najnowszy sprzęt do interwencji w wypadkach drogowych. W projekcie oczyszczalni ścieków zaplanowano nową stację transformatorową, która zbliży dwa rejony zasilania gminy od północnej i południowej. Te działania stworzą możliwość drugostronnego zasilania ale również polepszą zasilanie w tym rejonie. Zatwierdzone zostały również tzw. centra energetyczne. Jest to działanie perspektywiczne, które pozwoli w sytuacjach kryzysowych zasilić w energię elektryczną pewne obszary poprzez pracę agregatów kogeneracyjnych. Takie źródła będą w każdym sołectwie. Mamy już pełną rezerwę w transformatorach, wokół gminy mamy 55 stacji transformatorowych.
Sołtys J.Posiłek: Nieprawdą jest, że przyczyną awarii sieci elektrycznych są drzewa, sieć jest w bardzo złym stanie, przy usuwaniu awarii zauważyć można było małe zaangażowanie ze strony ludzi. Pracownicy gminny także nie powinni używać argumentu w postaci agresywnego zachowania mieszkańców. Czy służy dysponują odpowiednim sprzętem?
Ad. 7 |
Rozpatrzenie i podjęcie uchwał. |
Przed przystąpieniem do podejmowania uchwał Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że na sali jest obecnych 14 radnych.
ppkt. 7 a) Uchwała w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2006.
Projekt uchwały został omówiony w pkt. 5 porządku obrad.
Przewodniczący RG stwierdził, że Rada wysłuchała pozytywnej opinii Komisji Budżetu i Planowania w sprawie projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał treść uchwały po czym poddał ją pod głosowanie.
Wyniki głosowania: |
głosów „za” |
12 |
|
głosów „przeciw” |
0 |
|
głosów „wstrzymujących się” |
2 |
W głosowaniu brało udział 14 radnych. Ustawowy skład Rady Gminy wynosi 15 radnych. Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że uchwała w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2006 została podjęta większością głosów. Uchwała została oznaczona numerem XLII/258/06, stanowi załącznik do protokołu.
ppkt. 7 b) Uchwała w sprawie przyjęcia regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków.
Projekt uchwały został omówiony w pkt. 5 porządku obrad.
Przewodniczący RG stwierdził, że Rada wysłuchała pozytywnej opinii Komisji Budżetu i Planowania oraz Komisji Samorządu Przestrzegania Prawa i Utrzymania Porządku.
Na wniosek Komisji do projektu uchwały wprowadzono dwie poprawki: w § 29 ust. 3 pkt. 2 na końcu zdania dodaje się „w przypadku realizacji przyłącza w trybie zgłoszeniowym”; w § 29 ust. 3 słowo „firmy” zastępuje się słowem „wykonawcy”.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał treść uchwały, po czym poddał ją pod głosowanie.
Wyniki głosowania: |
głosów „za” |
14 |
|
głosów „przeciw” |
0 |
|
głosów „wstrzymujących się” |
0 |
W głosowaniu brało udział 14 radnych. Ustawowy skład Rady Gminy wynosi 15 radnych. Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, uchwała w przyjęcia regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków została podjęta jednogłośnie. Uchwała została oznaczona numerem XLII/259/06, stanowi załącznik do protokołu.
ppkt. 7 c) Uchwała w sprawie zmiany wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych będących w posiadaniu Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej spółka z ograniczoną odpowiedzialnością na lata 2004-2006.
Projekt uchwały został omówiony w pkt. 5 porządku obrad.
Przewodniczący RG stwierdził, że Rada wysłuchała pozytywnej opinii Komisji Budżetu i Planowania.
Na wniosek Komisji Rolnictwa (...) w pkt 24 w kolumnie „Źródła finansowania” wykreślono liczby ustalające procentowy udział środków budżetowych i kopalni w realizacji zadania.
Przewodniczący odczytał treść uchwały, po czym poddał ją pod głosowanie.
Wyniki głosowania: |
głosów „za” |
14 |
|
głosów „przeciw” |
0 |
|
głosów „wstrzymujących się” |
0 |
W głosowaniu brało udział 14 radnych, ustawowy skład Rady Gminy wynosi 15 radnych. Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że uchwała w sprawie zmiany wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych będących w posiadaniu Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej spółka z ograniczoną odpowiedzialnością na lata 2004-2006została podjęta większością głosów została podjęta jednogłośnie. Uchwała została oznaczona numerem XLII/260/06, stanowi załącznik do protokołu.
ppkt. 7 d) Uchwała ww sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Gierałtowicach.
Projekt uchwały został omówiony w pkt. 5 porządku obrad. Przewodniczący RG stwierdził, że uchwała uzyskała pozytywną opinię Komisji Budżetu i Planowania.
Przewodniczący odczytał treść uchwały, po czym poddał ją pod głosowanie.
Wyniki głosowania: |
głosów „za” |
14 |
|
głosów „przeciw” |
0 |
|
głosów „wstrzymujących się” |
0 |
W głosowaniu brało udział 14 radnych, ustawowy skład Rady Gminy wynosi 15 radnych. Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że uchwała ww sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Gierałtowicach została podjęta jednogłośnie. Uchwała została oznaczona numerem XLII/261/06, stanowi załącznik do protokołu.
ppkt. 7 e) Uchwała ww sprawie nabycia gruntu przez Gminę Gierałtowice.
Przewodniczący RG stwierdził, że uchwała uzyskała pozytywną opinię Komisji Rolnictwa, Planowania Przestrzennego i Ochrony Środowiska.
Na wniosek Komisji do projektu uchwały wniesiono poprawkę polegającą na zastąpieniu w zdaniu ostatnim § 1 wyrażenia „remont skrzyżowania ul.Zgrzebnioka z ul. Paderewskiego w Gierałtowicach” słowami ”pod remont skrzyżowania ulic Zgrzebnioka i Paderewskiego w Gierałtowicach”.
Przewodniczący odczytał treść uchwały, po czym poddał ją pod głosowanie.
Wyniki głosowania: |
głosów „za” |
14 |
|
głosów „przeciw” |
0 |
|
głosów „wstrzymujących się” |
0 |
W głosowaniu brało udział 14 radnych, ustawowy skład Rady Gminy wynosi 15 radnych. Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że uchwała ww sprawie nabycia gruntu przez Gminę Gierałtowice została podjęta jednogłośnie. Uchwała została oznaczona numerem XLII/262/06, stanowi załącznik do protokołu.
ppkt. 7 f) Uchwała ww sprawie utworzenia gminnej instytucji kultury pod nazwą „Gminny Ośrodek Kultury”.
Przewodniczący RG stwierdził, że uchwała uzyskała pozytywną opinię Komisji Kultury, Oświaty i Zdrowia oraz Komisji Samorządu, Przestrzegania Prawa i Utrzymania Porządku.
Radny W.Paszek: Na posiedzeniu Komisji zapytałem o analizę zysków i strat związanych z utworzeniem Gminnego Ośrodka Kultury. Jest to kolejna uchwała propagandowa. Lekarstwem na wszystkie bóle jest powstanie ośrodka. Według informacji jaką otrzymałem mają tam być zatrudnione dwie osoby, dyrektor oraz osoba odpowiedzialna za księgowość i sprawy osobowe. Chciałem zapytać na jakiej zasadzie organizacje, które oczekują pomocy związanej z załatwianiem spraw formalnych uzyskają ta pomoc? Czy ta jedna osoba będzie w stanie spełnić wszystkie oczekiwania? Nie wyobrażam sobie, żeby do organizowania imprez byli angażowani pracownicy świetlic.
Wójt J.Bargiel: Powołanie Gminnego Ośrodka Kultury będzie służyć większości małych organizacji, które nie mają osobowości prawnej. Jest to podstawowy konstytucyjny warunek jaki spełniamy, zapewniamy równouprawnienie w dostępie do środków. Małe organizacje nie są w stanie prowadzić księgowości, proces rejestracji jest dla nich zbyt skomplikowany. Drugą przesłanką jest możliwość pozyskiwania środków zewnętrznych. Ośrodek Kultury jest w stanie pozyskać znacznie więcej środków, bowiem gmina jest w stanie zaangażować znacznie więcej środków własnych niż małe organizacje. Pracownicy świetlic będą podlegli dyrektorowi ośrodka, ponieważ świetlice wejdą w strukturę GOK. Każda forma organizacyjna jest formą ewolucyjną. Nie chcemy tworzyć rozbudowanej struktury. Utworzenie GOK jest wyjściem naprzeciw wielu mniejszym organizacjom pozarządowym.
H.Lomania: Powołanie GOK będzie pomocne wszystkim organizacjom. Gmina Gierałtowice jest jedną z najbardziej rozśpiewanych gmin w Polsce. Chóry są ambasadorami gminy.
W.Paszek: Nie jestem przeciwny powołaniu GOK, ale pytam o koszty. Najpierw powinna być przeprowadzona analiza kosztów i zysków, powinny być przeprowadzone konsultacje z organizacjami a potem dopiero powinna być podejmowana uchwała.
Przewodniczący odczytał treść uchwały, po czym poddał ją pod głosowanie.
Wyniki głosowania: |
głosów „za” |
11 |
|
głosów „przeciw” |
0 |
|
głosów „wstrzymujących się” |
3 |
W głosowaniu brało udział 14 radnych, ustawowy skład Rady Gminy wynosi 15 radnych. Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że uchwała ww sprawie utworzenia gminnej instytucji kultury pod nazwą „Gminny Ośrodek Kultury” została podjęta większością głosów. Uchwała została oznaczona numerem XLII/263/06, stanowi załącznik do protokołu.
ppkt. 7 g) Uchwała ww sprawie uchwalenia statutu Gminnego Ośrodka Kultury w Gierałtowicach.
Przewodniczący RG stwierdził, że uchwała uzyskała pozytywną opinię Komisji Kultury, Oświaty i Zdrowia oraz Komisji Samorządu, Przestrzegania Prawa i Utrzymania Porządku.
Radny E.Kurpas: w § 4 jest powiedziane że „Ośrodek może realizować następujące zadania: uczestnictwo we współpracy międzynarodowej w dziedzinie kultury i ochrony dziedzictwa narodowego”. W § 5 jest zapis ”współdziałanie, w szczególności z: innymi placówkami kultury na terenie powiatu, województwa, kraju” i „lokalnymi i regionalnymi ośrodkami sportu i rekreacji”. Co z wojewódzkimi i krajowymi? W § 11 jest powiedziane że „Ośrodek swoje statutowe zadania wykonuje wykorzystując majątek przekazany Ośrodkowi przez Organizatora. Majątek ten jest własnością gminy”, a w § 10 „W zakresie samodzielnego zarządzania Ośrodkiem gospodaruje przydzieloną i nabytą częścią mienia oraz prowadzi gospodarkę finansową w ramach posiadanych środków, może zbywać środki trwałe”. Dalej jest powiedziane że „osiąga przychody, którymi są w szczególności: wpływy w prowadzonej działalności (w tym ze sprzedaży składników majątku ruchomego oraz najmu i dzierżawy składników majątkowych), dotacje z Budżetu Gminy Gierałtowice, darowizny od osób fizycznych i prawnych Czy dyrektor GOK może sprzedawać mienie gminy?
R.Włodarz: Są to zapisy, które otwierają możliwości normalnego funkcjonowania ośrodka. Dyrektor nie może niczego sprzedać bez zgody gminy. Mieniem GOK rządzi dyrektor, któremu powierzono trwały zarząd na mieniu przekazanym będącym własnością gminy. Reguluje to ustawa o gospodarce nieruchomościami.
J.Maślanka: GOK posiada osobowość prawną. Oprócz dotacji z budżetu może także pozyskiwać własne środki. Dyrektor gospodaruje samodzielnie, może sprzedać ruchomości, ale nie może sprzedawać nieruchomości.
Przewodniczący odczytał treść uchwały, po czym poddał ją pod głosowanie.
Wyniki głosowania: |
głosów „za” |
11 |
|
głosów „przeciw” |
0 |
|
głosów „wstrzymujących się” |
3 |
W sesji uczestniczyło i brało udział w głosowaniu 14 radnych, ustawowy skład Rady Gminy wynosi 15 radnych. Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że uchwała ww sprawie uchwalenia statutu Gminnego Ośrodka Kultury w Gierałtowicach została podjęta większością głosów. Uchwała została oznaczona numerem XLII/264/06, stanowi załącznik do protokołu.
ppkt. 7 h) Uchwała ww sprawie ramowego planu pracy Rady Gminy na rok 2006.
Przewodniczący odczytał treść uchwały, po czym poddał ją pod głosowanie.
Wyniki głosowania: |
głosów „za” |
14 |
|
głosów „przeciw” |
0 |
|
głosów „wstrzymujących się” |
0 |
W sesji uczestniczyło i brało udział w głosowaniu 14 radnych, ustawowy skład Rady Gminy wynosi 15 radnych. Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że uchwała ww sprawie ramowego planu pracy Rady Gminy na rok 2006 została podjęta jednogłośnie. Uchwała została oznaczona numerem XLI/265/06, stanowi załącznik do protokołu.
Ad. 8 |
Sprawy sołectw – informacje sołtysów. |
Sołtys sołectwa Chudów Józef Posiłek:
Przeprowadzić przegląd studzienek kanalizacyjnych, żeby kanalizacje na drogach były drożne jak zaczną się wiosenne roztopy.
Na dzikie wysypisko nawieziono znowu dużo śmieci. Podjąć działania w celu uporządkowania terenu.
Sołtys sołectwa Paniówki Małgorzata Domin:
Czy wyszło pismo do Dyrekcji Okręgowej Dróg publicznych odnośnie zmiany organizacji ruchu na ul. Gliwickiej w Paniówkach?
Sołtys sołectwa
Ad. 9 |
Informacja o realizacji uchwał RG za II półrocze 2005r. |
Informację przedstawił Wójt J.Bargiel.
W drugim półroczu 2005 roku Rada Gminy Gierałtowice podjęła 50 uchwał. 16 z nich miało charakter finansowy, spośród nich 5 dotyczyło środków pomocowych, z tego 3 zostały załatwione pozytywnie, a 2 negatywnie. 11 uchwał miało charakter majątkowy, wszystkie zostały zrealizowane. 12 uchwał dotyczyło spraw porządkowych, zostały zrealizowane. 4 uchwały miały charakter strategiczny tj. wieloletni plan inwestycyjny na lata 2005-2008, strategia rozwiązywania problemów społecznych, gminny program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na rok 2006 oraz programu współpracy Gminy Gierałtowice z organizacjami pozarządowymi na rok 2006. 3 uchwały dotyczyły opiniowania projektów uchwał innych jednostek dotyczących reorganizacji placówek służby zdrowia. Rozpatrzono dwie skargi: skargę Pana Lecha Sztuba z dnia z dnia 11 sierpnia 2005r. oraz skargę Pani Joanny Herok na działalność Dyrektora Szkoły Podstawowej w Przyszowicach. Ostatnie uchwały były związane ze zmianą na stanowisku skarbnika gminy.
Ad. 10 |
Informacja z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym |
Informację przedstawił Wójt J.Bargiel.
W dniu 31 grudnia miało miejsce tradycyjne spotkanie na korcie w Przyszowicach (20 rocznica powstań) oraz powitanie Nowego Roku przed budynkiem Urzędu Gminy. 4 stycznia Rada Sołecka w Gierałtowicach miała spotkanie noworoczne, przedstawiono zadania wykonane oraz planowane na rok 2006. 6 stycznia odbył się tradycyjny koncert kolęd chóru „Skowronek”. 7 stycznia odbyła się kolęda z chórem „Skowronek”, miało miejsce podsumowanie programu „Działaj lokalnie”, w gminie gościli przedstawiciele okolicznych samorządów. 11 stycznia w Urzędzie Gminy miała miejsce kontrola Państwowej Inspekcji Pracy. 12 stycznia Wójt gminy razem z sołtysem Chudowa złożyli wizytę najstarszej mieszkance Chudowa, która obchodziła 99 rocznicę urodzin. 15 stycznia odbyły się koncerty kolęd zorganizowane przez chór „Cecylia” w Paniówkach i chór „Słowik” w Przyszowicach. 17 stycznia odbyło się zebranie sprawozdawczo – wyborcze chóru „Skowronek”. 20 stycznia odbyło się spotkanie Wójtów, Burmistrzów i Prezydentów powiatu Gliwickiego, dotyczyło spraw bieżących, akcji odśnieżania, sytuacji kryzysowej. Coroczny koncert kolęd w Chudowie to 21 stycznia. 23 stycznia w urzędzie Gminy odbyło się spotkanie koordynacyjne działań dotyczących odwodnienia gminy. 24 stycznia złożył wizytę w Urzędzie Gminy nowy dyrektor szpitala w Knurowie, którym został Pan Marian Strączek. 25 stycznia odbyło się zebranie wiejskie w Paniówkach, a 30 stycznia w Gierałtowicach. 20 stycznia przedstawiciele gminy i radnych złożyli wizytę dziekanowi Dekanatu Knurowskiego, którym został ksiądz Janusz Kwapiszewski. 30 stycznia odbyło się szkolenie rolników w Urzędzie Gminy. W dniu wczorajszym odbyło się spotkanie z projektantem przebudowy budynku Urzędu Gminy. W dniu 2 lutego odbyło się spotkanie z emerytowanymi pracownikami Urzędu Gminy
Uwag do przedstawionej informacji nie zgłoszono.
Ad. 11 |
Odpowiedzi na interpelacje, wolne głosy i wnioski. |
Przewodniczący RG przedstawił pismo Prezesa Okręgowego Sądu Rejonowego w Gliwicach w sprawie wykonywania na terenie gminy pracy społecznie użytecznej. 18 lutego w restauracji „Kosmos” w Knurowie odbędzie się bal samorządowca. Rada Gminy Miedźna oraz Rada Miasta Knurowa przesłały do wiadomości uchwały w sprawie wystąpienia do Stowarzyszenia Gmin Górniczych w Polsce oraz Śląskiego Związku Gmin i Powiatów z postulatem podjęcia działań w sprawie nowelizacji ustawy Prawo geologiczne i górnicze poprzez przywrócenie treści art. 97 ust. 3 tej ustawy dot. kosztów sądowych w sprawach o naprawienie szkody górniczej.
Następna sesja odbędzie się w dniu 16 lutego, będzie poświęcona tematowi działalności organizacji pozarządowych w gminie.
Radny M.Błaszczyk podziękował członkom Ochotniczej Straży Pożarnej w Przyszowicach, a w szczelności Naczelnikowi Krzysztofowi Widerze za udział w akcji odśnieżania.
Ad. 12 |
Zamknięcie sesji. |
Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że porządek obrad został wyczerpany i ogłosił zamknięcie obrad.
Protokołowała: Stefania Swoboda
Załączniki:
- Lista obecności radnych
- Lista obecności zaproszonych gości
- Porządek sesji
- Uchwały podjęte na sesji Nr XLII/258/06 - Nr XLII/265/06
informację wytworzył(a): | Stefania Swoboda |
za treść odpowiada: | Stefania Swoboda |
data wytworzenia: | 2006-06-21 |