Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:

Protokół z sesji Rady Gminy Gierałtowice Nr XLIV/05 z dnia 16 marca 2006r.

Strona archiwalna

 

Protokół Nr   XLIV / 06

z sesji Rady Gminy Gierałtowice

która odbyła się  w dniu 16 marca 2006r.

 

Porządek sesji :

1.            c

Otwarcie sesji i stwierdzenie kworum.

 

2.

Przyjęcie porządku obrad.

 

3.

Przyjęcie protokołu z sesji z dnia 16.02.2006r.

 

4.

Zgłaszanie interpelacji i wniosków radnych.

 

5.

Informacja o działalności komisji stałych RG w okresie międzysesyjnym.

 

6.

Informacja na temat stanu formalno prawnego mienia komunalnego.

 

7.

Strategia promocji gminy – etap wstępny.

 

8.

Informacja na temat stanu bezrobocia w gminie, na podstawie działalności Gminnego Centrum Informacji w Gierałtowicach.

 

9.

Rozpatrzenie i podjęcie uchwał:

 

 

a)    w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2006

XLIV/269/06

 

b)   w sprawie sprzedaży nieruchomości przez Gminę Gierałtowice

XLIV/270/06

 

c)    w sprawie organizacji dożynek w 2006 roku.

XLIV/271/06

 

d)   w sprawie zmiany statutu Gminnej Biblioteki Publicznej w Gierałtowicach

 

 

e)    w sprawie planu pracy komisji stałych Rady Gminy na rok 2006

XLIV/272/06

 

f)     w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Województwa Śląskiego

XLIV/273/06

10.

Sprawy sołectw – informacje sołtysów.

 

11.

Informacja z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym.

 

12.

Odpowiedzi na interpelacje, wolne głosy i wnioski.

 

13.

Zamknięcie sesji.

 

 

Ad. 1

Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności.

Sesja miała miejsce w sali Urzędu Gminy w Gierałtowicach w godz. 1600 – 2130. Sesję otworzył i przewodniczył obradom Przewodniczący Rady Gminy Roman Włodarz.

Przewodniczący oświadczył, że otwiera obrady XLIV sesji Rady Gminy Gierałtowice, stwierdził, że sesja jest prawomocna, uczestniczy w niej 15 radnych. Ustawowy skład Rady Gminy wynosi 15 radnych.

W sesji uczestniczyły osoby zaproszone: Wójt Gminy dr inż. Joachim Bargiel, skarbnik gminy Michał Kafanke, radca prawny Józef Maślanka,  dyrektor Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej sp. z o.o. Tadeusz Wranik, Pełnomocnik ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Henryk Kłosek, kierownicy referatów i pracownicy Urzędu Gminy, sołtysi: Małgorzata Domin, Gerda Czapelka, Zygmunt Szołtysek oraz Dyrektor Gminnej Biblioteki Publicznej Lidia Pietrowska. Nieobecny - Józef Posiłek.

Listy obecności, radnych i zaproszonych gości stanowią załączniki nr 1 i 2 do protokołu.

 

Ad. 2

Przyjęcie porządku obrad.

Pierwotny porządek obrad został uzupełniony o pakt. 9 f podjęcie uchwały w sprawie w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Województwa Śląskiego.

Porządek obrad, w brzmieniu jak na wstępie, został przyjęty w głosowaniu – 15 głosów „za”, 0 głosów „przeciwnych”, 0 głosów „wstrzymujących się”.

 

Ad. 3

Przyjęcie protokołu z sesji z dnia 16.02.2006r.

Protokół z sesji RG w dniu 16 lutego 2006r. został przyjęty w głosowaniu: 15 głosów „za”, 0 głosów „przeciwnych”, 0 głosów „wstrzymujących się”.

 

Ad. 4

Zgłaszanie interpelacji i wniosków radnych.

Radny Eugeniusz Kurpas:

Geodeta powiatowy, inż. Szczerba, wydał polecenie wszystkim geodetom aby przy opracowaniu projektu podziału nieruchomości wszystkie działki położone w terenach budowlanych kwalifikowali jako rodzaj użytku BP czyli „grunty budowlane pozostałe”.

Z tego gruntu budowlanego pozostałego gmina musi automatycznie ściągać wyższy podatek, taki jak od nieruchomości. W planie zagospodarowania przestrzennego uchwaliliśmy, że grunt do wyłączenia z produkcji rolnej albo w celu uzyskania pozwolenia na budowę powinien być w dotychczasowym użytkowaniu, a wiec jest tu sprzeczność. Apeluję,  aby Wójt Gminy wydając postanowienie w sprawie podziału gruntu, zawierał w nim warunek opisany w § 51 m.p.zp. „Do czasu wydania pozwoleń na budowę poszczególnych obiektów lub wydania decyzji o wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej, na obszarze objętym planem utrzymuje się dotychczasowe użytkowanie terenów”. Wnioskuję, żeby zaprosić pana Szczyrbę na spotkanie aby wyjaśnić dokładnie te kwestie.

Wójt J.Bargiel wyjaśnił, że wyższe opłaty skutkują dopiero po uzyskaniu pozwolenia na budowę, nie po przekwalifikowaniu gruntu. Geodeta postępuje zgodnie z obowiązującą nowelizację ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym.

Radny Marek Błaszczyk: Na posiedzenie Komisji Rolnictwa, Planowania Przestrzennego i Ochrony Środowiska można zaprosić geodetę powiatowego. Zwrócił się do Wójta Gminy o przedłożenie Komisji analizy prawnej tego zagadnienia.  Zapis art. 51 m.p.z.p. gminy nie został zakwestionowany przez służby nadzoru prawnego Wojewody Śląskiego.

 

Ad. 5

Informacja o działalności komisji stałych RG w okresie międzysesyjnym.

Przewodniczący Komisji Samorządu, Przestrzegania Prawa i Utrzymania Porządku Piotr Szołtysek: Komisja spotkała się w dniu 13 marca br. Tematyka posiedzenia była następująca: Informacja na temat mienia komunalnego; Strategia promocji gminy; Plan pracy komisji na rok 2006 oraz sprawy bieżące.

Komisja wnioskuje o wzmożenie prac nad uporządkowaniem stanu mienia komunalnego gminy i stałe informowanie Komisji o postępach oraz o wystąpienie do Agencji Mienienia Niezagospodarowanego w Paczynie (względnie do Banku Ziemi) z prośbą o informację na temat posiadanych nieruchomości czy też działek rolnych na terenie gminy Gierałtowice.

W sprawie strategia promocji gminy Komisja zwróciła uwagę na dwa aspekty – potrzebę profesjonalnego rozbudowania strony internetowej, żeby strona była prowadzona w sposób nowoczesny i zawierała maksimum wiadomości o gminie oraz konieczność podkreślenia wszystkich atutów gminy w zakresie możliwości inwestowania.

W sprawach bieżących został podniesiony problem złego stanu dróg powiatowych.

 

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Henryk Kubicki:

Komisja odbyła dwa posiedzenia. Komisja dokonała analizy realizacji uchwał Rady Gminy za II półrocze 2005r. opracowała plan pracy na rok 2006 oraz dokonała oceny realizacji wniosków dotyczących ewidencjonowania mienia komunalnego. W drugim półroczu 2005r. Rada uchwaliła 50 uchwał. Referujący omówił szczegółowo uchwały będące aktualnie w realizacji. W temacie dotyczącym mienia komunalnego Komisja skierowała wnioski: ujednolicić nazewnictwo środków trwałych w corocznej informacji o stanie mienia komunalnego oraz rozpatrzyć możliwość przekazania w trwały zarząd obiektów szkolnych. Komisja wnioskowała, aby projekt uchwały RG w sprawie przekazania mienia przedstawić do zaopiniowania Komisji Samorządu, Przestrzegania Prawa i Utrzymania Porządku. Komisja Rewizyjna wyznaczyła sobie za zadanie uporządkowanie spraw mienia komunalnego gminy. Komisja stwierdziła, że na dzień 31 grudnia 2005r. zostały uporządkowane sprawy księgowe. Komisja zapoznała się z rejestrem odbiorów technicznych OT, stwierdziła, ze rejestr ten jest prowadzony na bieżąco. Komisja nie wniosła żadnych uwag do spraw prowadzonych przez dział inwestycji.

Komisja stwierdziła, że ewidencję ilościową majątku prowadzi Referat Gospodarki Komunalnej. Po przeprowadzonej wycenie  przekazuje sprawę do Referatu Planowania i Finansów, który prowadzi księgi inwentarzowe, w których figuruje wartość majątku trwałego. Referat ten prowadzi też księgi rachunkowe środków trwałych i środków trwałych w budowie.

 

Przewodniczący Komisji Budżetu i Planowania Tadeusz Nocoń:

Komisja na posiedzeniu w dniu 15 marca zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały Rady Gminy w sprawie zmian w budżecie na rok 2006. W projekcie uchwały przewidziano dokonać przeniesienia wydatków w budżecie Gminy Gierałtowice na rok 2006 miedzy działami klasyfikacji budżetowej w celu właściwego zaklasyfikowania ich. Zmiany obejmują przeniesienie wpływów z opłaty skarbowej w kwocie 25.000 zł z działu 750 Administracja publiczna do działu 756 Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem oraz poprzez przeniesienie środków w kwocie 1.300.000 zł dot. zadania pn. „Przebudowa drogi ul. Dworska wraz z budową ścieżki rowerowej, chodnika i parkingu od ul. Topolowej w Chudowie do OSP w Paniówkach” z działu 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska do działu 600 Transport i łączność.

Komisja opracowała plan pracy na rok 2006.

 

Przewodniczący Komisji Górnictwa Eugeniusz Kurpas.

Komisja miała posiedzenie w dniu 14 marca br. Posiedzenie zostało zwołane w związku z pismem jakie kopalnia „Budryk” wystosowała do Kompanii Węglowej w Katowicach w którym powiadomiła o sprawie usuwania szkód w budynkach położonych w rejonie ulic Powstańców Śl., Zabrskiej, Zamkowej i Wiśniowej w sołectwie Paniówki. W piśmie tym została podana informacja, że na terenie sołectwa Paniówki znajdują się budynki, których stan zagraża zdrowi i życiu mieszkańców. W odniesieniu do budynków, które znajdują się w zasięgu wpływów eksploatacji projektowanej przez kopanie „Budryk” kopalnia stoi na stanowisku, że wszystkie uszkodzenia związane z dokonaną eksploatacją górniczą powinien naprawić ten partner, który przyczynił się do powstania szkód.

W drugiej części posiedzenia Komisja ustaliła plan pracy na rok 2006.

S.Twardoch przestawił informację przekazaną przez kopalnię „Budryk” w odpowiedzi na pytania zadane na posiedzeniu Komisji. W porozumieniu z kierownikiem Powiatowego Nadzoru Budowlanego w Gliwicach ustalono, że wizja na obiektach, które zostały zakwalifikowane jako zagrażające zdrowiu i życiu mieszkańców odbędzie się  w kwietniu br. Do czasu wszczęcia posterowania wyjaśniającego kopalnia w porozumieniu z właścicielem zabezpieczy budynek przed dostępem osób trzecich celem niedopuszczenia do zagrożenia zdrowia i życia ludzi. KWK „Budryk” S.A. dołoży wszelkich starań do zakończenia sprawy, w porozumieniu z właścicielem.

Radny Marek Błaszczyk zaapelował do Wójta Gminy, aby problem poruszył na posiedzeniu komisji ds. uzgadnia eksploatacji w terenie przygranicznym. Należy zaprotestować przeciwko postępowaniu kopalnia „Budryk” która to przekazała informację do PINB o złym stanie budynku, przenosząc tym samym odpowiedzialność za wyrządzone szkody na właściciela budynku.

Radny T.Nocoń w uzupełnieniu informacji podkreślił, że kopania „Budryk” w informacji stanowiącej załącznik do planu ruchu podała że budynek, który został sklasyfikowany jako zagrażający życiu i zdrowi ludzi był oceniony jako dobry i posiadający zabezpieczenie na szkody górnicze. Kopalnia nie może tez stwierdzać, ze szkody usunie bliżej nieokreślony partner.

Wójt J.Bargiel poinformował, że w przyszłym miesiącu odbędzie się posiedzenie Komisji Porozumiewawczej ds. Eksploatacji, po raz pierwszy w skład tej komisji wejdą przedstawiciele kopalni „Budryk”, sprawa zostanie poruszono na tym posiedzeniu.

 

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Planowania Przestrzennego i Ochrony Środowiska Marek Błaszczyk:

Komisja miała posiedzenie w dniu 6 marca br. Porządek posiedzenia obejmował tematy: Zarządzanie kryzysowe w aspekcie zagrożenia powodziowego w gminie; Analiza stanu dróg w gminie; Omówienie organizacji uroczystości dożynkowych; Informacja o badaniach gleb w kontekście dofinansowania zakupu wapna nawozowego; Opinia do projektu uchwały RG w sprawie sprzedaży gruntu; Opinia do projektu podziału gruntu na działki przeznaczone do sprzedaży; Wytypowanie osób do odznaczeń; Opracowanie planu pracy komisji na rok 2006 oraz sprawy bieżące.

Sprawa zagrożenia powodziowego w gminie jest bardzo istotna, temat będzie kontynuowany na kolejnych posiedzeniach. Na tym posiedzeniu Komisja skoncentrowała się na sprawach za wykonanie których odpowiedzialne jest górnictwo. Ustalono wykaz zadań dla kopalń „Knurów” i „Sośnica-Makoszowy” oraz zobowiązano do przedstawienia harmonogramu realizacji zadań. Następne posiedzenie poświęcone temu tematowi odbędzie się w dniu 23 marca br.

W informacji o stanie dróg przedstawiciel UG poinformował, że dziury na drogach zostaną naprawione w terminie do końca czerwca br. Komisja nie zgodziła się z takim stanowiskiem, stanęła na stanowisku, że dziury musza być naprawione najpóźniej do 15 maja.

Odśnieżanie dróg gminnych w obecnym sezonie zimowym Komisja oceniła pozytywnie jednakże wyraziła wiele krytycznych uwag do odśnieżania dróg powiatowych. Złożyła wniosek o podjęcie działań w celu przejęcia ul. Powstańców w Przyszowicach do zasobu dróg gminnych. W uzasadnieniu powołano się na to, że zarządca drogi bardzo źle wywiązuje się z obowiązku zimowego utrzymania drogi oraz wykonywania remontów.

Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały Rady Gminy w sprawie organizacji dożynek w 2006 roku.

Komisja zawnioskowała o zapewnienie w budżecie gminy na rok bieżący środków na wykonanie badania gleb.

Komisja opiniuje pozytywnie projekt uchwały RG w sprawie sprzedaży nieruchomości przez Gminę Gierałtowice. Ponieważ Radny E.Kurpas wyraził chęć nabycia działki Komisja poprosiła o interpetację prawną. Radca prawny J.Maślanka wyraził opinię, że niedopuszczalne jest zbycie działki w formie bezprzetargowej, działka może być wystawiona na sprzedaż jedynie w formie przetargu publicznego.

Opiniując projekty podziału terenu na działki budowlane Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt dot. terenu przy ulicy Bocznej tzw. plac zabaw przedszkola oraz terenu w rejonie ulicy Topolowej – osiedle. Komisja nie zajęła stanowiska odnośnie terenu przy drodze na Brzezinę i zawnioskowała o ponowne przedstawienie projektu podziału.

Komisja uznała, że wyłonienie kandydatów odznaczeń należy powierzyć Radom Sołeckim.

Komisja opracowała plan pracy na rok 2006.

 

Ad. 6

Informacja na temat stanu formalno prawnego mienia komunalnego.

Informację przedstawił Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej UG Józef Długaj.

Gmina stała się posiadaczem mienia komunalnego w trojaki sposób: na podstawie decyzji komunalizacyjnych (wydanych w oparciu o ustawę z dnia 27 maja 1990 r.), poprzez nabycie miana jakie miało miejsce po 27 maja 1990r. oraz przejęcie udziałów w majątku wspólnym sąsiednich gmin.  Cały majątek gminy podlega klasyfikacji w następujących działach: grunty, budynki i lokale,  obiekty inżynierii lądowej i wodnej, kotły i maszyny energetyczne, maszyny, urządzenia i aparaty do ogólnego stosowania, specjalistyczne maszyny, urządzenia techniczne,  środki transportu, narzędzia, przyrządy, ruchomości i wyposażenie, inwentarz żywy.

W informacji o stanie mienia komunalnego będącej częścią składową projektu budżetu gminy przekazywane były dane z poprzednich lat zaktualizowane o zaszłości danego roku sprawozdawczego. Po porównaniu danych z danymi jakie posiada Starostwo Powiatowe stwierdzono pewne nieścisłości. Żeby pozyskać dokładne dane należałoby przeprowadzić inwentaryzację (spis z natury) mienia.  Aktualnie prowadzone są prace nad uporządkowaniem wykazu gruntów stanowiących własność gminy. Zakończono weryfikacje gruntów sołectwa Chudów, trwają prace nad sprawdzaniem gruntów sołectwa Paniówki, potem aktualizowane będą wykazy gruntów sołectw Gierałtowice i Przyszowice. Zakupiono program komputerowy do ewidencji gruntów. Zaktualizowane dane dotyczące gruntów będą przedstawione w informacji o stanie mienia komunalnego do projektu budżetu gminy na rok 2007. Inwentaryzacja mienia w postaci obiektów infrastruktury będzie prowadzona, na rok bieżący zaplanowano inwentaryzację urządzeń sieci wodociągowej kanalizacji sanitarnej i deszczowej.

Streszczenie dyskusji:

Radny E.Kurpas: Spodziewałem się, że z informacji na temat stanu mienia komunalnego dowiem się szczegółowo jaki jest stan mienia? Jakie są różnice pomiędzy ewidencją gruntów w gminie a ewidencja prowadzoną przez Wydział Geodezji Starostwa Powiatowego? Jaki jest stan sieci wodociągowej w poszczególnych sołectwach?  Jakie posiadamy urządzenia infrastruktury? Ile mamy budynków?

H.Kubicki: Uporządkowanie spraw mienia wymaga wielu działań. W pierwszym etapie działania powinny mieć na celu w pierwszej kolejności uporządkowanie ilościowe, potem zostanie dokonane porównanie z danymi finansowymi.

M.Błaszczyk: Porządkowanie spraw majątkowych to bardzo mozolna praca. Gmina Gierałtowice znalazła się w nieszczęśliwym położeniu ponieważ księgi wieczyste zostały przeniesione z Rybnika do Gliwic, a w trakcie przeprowadzki powstał chaos, co dzisiaj utrudnia znacznie porządkowanie spraw poprzez porównanie zapisów w geodezji z księgą wieczystą. Ewidencja zasobów geodezyjnych w Starostwie Powiatowym również jest nieścisła, w przeszłości dokonywano wpisów w rejestrach bez podstawy prawnej.

 

Ad. 7

Strategia promocji gminy – etap wstępny.

Informację przedstawił Kierownik referatu organizacyjnego, Kadr i Spraw Obywatelskich Mateusz Papkala.

Praca nad strategią promocji gminy idą w dwóch kierunkach: w kierunku opracowania materiałów promocyjnych oraz w kierunku promocji terenów inwestycyjnych i innych wskaźników gospodarczych przyciągających inwestorów.

Pierwszym działaniem promocyjnym było uchwalenie herbu i pieczęci, kolejnym będzie uchwalenie insygniów i sztandaru. W ślad za tymi symbolami heraldystycznymi pójdzie ujednolicenie materiałów promocyjnych. Rozpoczęto rozmowy na temat przekształcenie strony internetowej. Zlecono wykonanie zdjęć terenów gminy w okresie zimowym, zdjęcia zostaną wykonane również w pozostałych porach roku. Zlecono również wykonanie zdjęć lotniczych. Kolejnym etapem działań promocyjnych będzie ustawienie na granicy gminy tablic nazwą gminy i z herbem gminy. Opracowana zostanie również oferta inwestycyjna, która będzie miała swój link do strony internetowej oraz będzie miała formę teczki z kartami i płytą CD.

Strategia Promocji Gminy powinna zawierać takie elementy jak: potrzeba, cel, znaczenie promocji. Kluczowe pytania na które należy odpowiedzieć to: promocja a rynek, umiejętność oddziaływania przez promocję, promocja wobec obcych a swoich. sposoby promocji oraz możliwości współpracy gminy i lokalnych firm czyli np. tworzenie ulg dla firm które zatrudnią mieszkańców gminy.

W roku 2007 gmina będzie obchodziła jubileusz 30-lecia. Materiały wykonane dla potrzeb strony internetowej zostaną wykorzystanie również do tego żeby wydać folder promujący aktywność gminy w różnych dziedzinach kulturalnej i sportowej, prezentujący walory mieszkaniowe i edukacyjne

Dyrektor Gminnej Biblioteki Publicznej L.Pietrowska powiedziała, że biblioteka również reklamuje gminę. W roku ubiegłym bibliotek była reprezentowana nawet w sferze międzynarodowej, nawiązała bowiem współpracę z samorządem w Niemczech, gościła meksykanina i wolontariusza z Włoch.

Przewodniczący Rady Gminy podkreślił, że ideą jest opracowanie strategii promocji gminy, czyli takiego programu działania kiedy wszystkie części razem i każda z osobna przyczyniają się do sukcesu całości. Celem jest doprowadzenie do integracji wszystkich jednostek w jednym wspólnym celu. Promocja Gminnej Biblioteki Publicznej powinna stać się częścią składową integralnej strategii promocji gminy.

Wójt J.Bargiel: Strategia promocji jest zagadnieniem skomplikowanym. Jeżeli chcielibyśmy profesjonalnie podejść do tematu, to trzeba zdać sobie sprawę z tego, że jest to bardzo kosztowne. Działania promocyjne gminy idą wielokierunkowo, najważniejsze dziedziny to: działalność inwestycyjna, media  (prasa, radio Fan, telewizja regionalna), konferencje i sympozja naukowe, referaty, prelekcje itp., strona internetowa, inne publikatory (kalendarze, foldery, fotografie, mapy), działalność organizacji pozarządowych skupiających się w dziedzinach kultury i sportu. W ramach tych dziedzin, chcemy utworzyć strategię, przy znacznie mniejszych nakładach finansowych niż w przypadku zaangażowania firmy profesjonalnej.

M.Błaszczyk: Ważne jest żeby promocja była pozytywna a nie negatywna. Inwestora przyciągnąć nie jest tak łatwo a jest o co zabiegać. Jeżeli teren przewidziany w planie zagospodarowania przestrzennego zostanie zainwestowany to nakłady inwestycyjne szybko się zwrócą, chociażby tylko w postaci podatku od nieruchomości. Mamy w ręku wieki atut – plan zagospodarowania przestrzennego, niewiele gmin w kraju posiada plan dla całego terenu. Dobra przyszłość gminy leży w rozwoju, a początkiem tego rozwoju był plan zagospodarowania przestrzennego.

W.Paszek: Musimy sformułować cele jakie ta strategia ma przynieść. Musimy przeprowadzić analizę dotychczasowej promocji, musimy odpowiedzieć na pytanie w jakiej dziedzinie promocja jest wystarczająca a w jakiej trzeba zwiększyć działania. Musimy tez odpowiedzieć na pytanie ile pieniędzy chcemy na to przeznaczyć, bo działania promocyjne są drogie.

Przewodniczący RG R.Włodarz: Strategia powinna być budowana od ogółu czyli od celu nadrzędnego. Plan zagospodarowania przestrzennego jest fragmentem strategii skierowanym na zewnątrz. Każde działanie skierowanie na zewnątrz odbija się w drugą stronę, czyli do społeczeństwa. Jeżeli szybko będzie przebiegał proces inwestycyjny to równie szybko muszą iść działania promocyjne skierowane na wygaszanie nieprzychylnych nastrojów społecznych z tym związanych. Strategia musi być skierowana na przygotowanie społeczeństwa do gwałtownych zmian otoczenia, do nowych funkcji jakie ma pełnić gmina w perspektywie 10-20 lat.

 

Ad. 8

Informacja na temat stanu bezrobocia w gminie, na podstawie działalności Gminnego Centrum Informacji w Gierałtowicach.

Krystian Pluta kierownik Biura Obsługi Bezrobotnych w Knurowie: Biuro Obsługi Bezrobotnych powstało z inicjatywy związków zawodowych. Jednym z największych problemów jest brak aktywności osób bezrobotnych, dlatego podjęto starania w kierunku utworzenia sieci placówek, które pozwoliły by na poprawienie warunków obsługi bezrobotnych, w ramach tego od 2003 roku powstawały Gminne Centra Informacji. Placówki te powstały już w wielu gminach m.in. w gminie Gierałtowice. Wspólne działania doprowadziły do tego, że Knurów i Gmina Gierałtowice wyprzedzają inne gminy powiatu pobudzaniu aktywności osób bezrobotnych. Wyniki nie do końca przekładają się na cyfry, ludzie młodzi, absolwenci szkół stale uzupełniają szereg bezrobotnych. Jednym z ważniejszych działań jest ukierunkowanie szkoleń. Szkolenia idą w kierunku przekwalifikowania fachowców, których wykształcenie jest na nieodpowiednim poziomie. Na podstawie danych za 2004 rok, jakie przedstawił Wojewódzki Urząd Pracy możemy stwierdzić, że po reformie szkołach ponadgimnazjalnych w przypadku techników i innego średniego personelu jak mechanicy, elektrycy  na około 20 tys. absolwentów ofert pracy było zaledwie 1 tysiąc. W przypadku pracowników biurowych na kilka tysięcy absolwentów ofert było znikoma ilość, ale na robotników przemysłowych popyt ofert kilkakrotnie przerastał podaż absolwentów szkół tego typu. W najbliższych latach najbardziej potrzebnymi zawodami będą obsługa biznesu, informatycy, inżynierowie, biotechnicy i biotechnolodzy oraz zawody związane z ochroną zdrowia.

Prowadzone są działania zmierzające do pobudzenia młodych ludzi do podjęcia działalności gospodarczej na własny rachunek, w wyniku tych działań dwie z terenu gminy osoby założyły własne firmy. Polityka kształcenia idzie w kierunku centrów logistycznych. Rozwój gospodarczy związany z budową autostrad spowoduje zwiększenie zapotrzebowania na takich pracowników jak menadżerowie, operator wózków, magazynier. Gmina powinna zdecydować się na zastosowanie ulg dla inwestorów, aby zachęcić ich do inwestowania na terenie gminy.  

Śląsk jest regionem mającym znaczący udział w wytwarzaniu  produktu krajowego brutto, ale ostatnio zaobserwowano tendencję spadkową tempa wzrostu gospodarczego na Śląsku. Pewne procesy restrukturyzacyjne nie zostały doprowadzone do końca, jeżeli przemysł wydobywczy czy metalurgiczny zachwieje się to nastąpi znaczy wzrost bezrobocia, należało by podjąć działania w kierunku monitorowanego zwalniania pracowników.

W gminie Gierałtowice największą grupą wśród bezrobotnych są kobiety. Jednym z elementów, który w przyszłości może pomóc w pobudzeniu aktywności zawodowej osób bezrobotnych są prace sołeczno-użyteczne. Dobrą formą aktywizowania bezrobotnych jest wolontariat, szczególnie dla osób z wykształceniem wyższym. Zdecydowanie za mało ofert pracy jest dla osób niepełnosprawnych, trzeba pobudzić do działania w kierunku wykorzystania możliwości jakie daje Europejski Fundusz Społeczny i organizacje o charakterze pomocy dla osób niepełnosprawnych.  

Kierownik Referatu Organizacyjnego, Kadr i Spraw Obywatelskich Urzędu Gminy Mateusz Papkala: Gminne Centrum Informacji zostało utworzone w 2003 roku, jako pierwsza tego typu placówka w powiecie gliwickim.  Zostało uruchomione w ramach Rządowego Programu Aktywizacji Zawodowej „Pierwsza Praca” przy współpracy Ministerstw Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej, Wojewódzkiego Funduszu … oraz Gminy Gierałtowice. GCI świadczy bezpłatne usługi w zakresie udostępnienie informacji

 

Ad. 9

Rozpatrzenie i podjęcie uchwał.

Przed przystąpieniem do podejmowania uchwał Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że na sali jest obecnych 14 radnych.

 

ppkt. 9 a) Uchwała w sprawie w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2006.

Przewodniczący RG stwierdził, że Rada wysłuchała pozytywnej opinii Komisji Budżetu i Panowania do projektu uchwały. Poprawek do projektu uchwały nie wniesiono.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał treść uchwały po czym poddał ją pod głosowanie.

Wyniki głosowania:

głosów „za”

14

 

głosów „przeciw”

0

 

głosów „wstrzymujących się”

0

Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że uchwała w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2006 została podjęta jednogłośnie. W głosowaniu brało udział 14 radnych. Uchwała została oznaczona numerem XLIV/269/06, stanowi załącznik do protokołu.

Ustawowy skład Rady Gminy wynosi 15 radnych

ppkt. 9 b) Uchwała w sprawie sprzedaży nieruchomości przez Gminę Gierałtowice.

Przewodniczący RG stwierdził, że Rada wysłuchała pozytywnej opinii Rolnictwa, Planowania przestrzennego i Ochrony Środowiska do projektu uchwały.

W uchwale tej Rada Gminy wyraża zgodę na sprzedaż w drodze przetargu nieruchomości gruntowej oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka nr 1564/291 o powierzchni 0,1544 ha, obręb Chudów, która w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego stanowi tereny zieleni izolacyjnej - symbol terenu w planie ZI.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał treść uchwały, po czym poddał ją pod głosowanie.

Wyniki głosowania:

głosów „za”

13

 

głosów „przeciw”

0

 

głosów „wstrzymujących się”

0

Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że uchwała w sprawie sprzedaży nieruchomości przez Gminę Gierałtowice została podjęta jednogłośnie. W głosowaniu brało udział 13 radnych. Uchwała została oznaczona numerem XLIV/270/06, stanowi załącznik do protokołu. Radny Eugeniusz Kurpas został wyłączony z głosowania.

Ustawowy skład Rady Gminy wynosi 15 radnych

 

ppkt. 9 c) Uchwała w sprawie organizacji dożynek w 2006 roku.

Przewodniczący RG stwierdził, że Rada wysłuchała pozytywnej opinii Rolnictwa, Planowania przestrzennego i Ochrony Środowiska do projektu uchwały.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał treść uchwały, po czym poddał ją pod głosowanie.

Wyniki głosowania:

głosów „za”

14

 

głosów „przeciw”

0

 

głosów „wstrzymujących się”

0

Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że uchwała w sprawie organizacji dożynek w 2006 roku została podjęta jednogłośnie. W głosowaniu brało udział 14 radnych. Uchwała została oznaczona numerem XLIV/271/06, stanowi załącznik do protokołu.

Ustawowy skład Rady Gminy wynosi 15 radnych

 

ppkt. 9 d) Uchwała w sprawie zmiany statutu Gminnej Biblioteki Publicznej w Gierałtowicach.

Streszczenie dyskusji:

Radny H.Lomania: Nie powinno tak być, żeby ta sama komisja Samorządu, Przestrzegania Prawa i Utrzymania Porządku występowała z inicjatywą uchwałodawcza oraz opiniowała projekt uchwały.

Przewodniczący RG wyjaśnił, że komisja Rady Gminy ma prawo występowania z inicjatywą uchwałodawczą.

Radny H.Kubicki: Poprosił o wyjaśnienie jak rozporządzenie Ministra Kultury z dnia 19 października 2004r. w sprawie ustalenia listy samorządowych instytucji kultury, w których wyłonienie kandydata na stanowisko dyrektora następuje w drodze konkursu odnosi się do projektu uchwały? Jak do zmian proponowanych w projekcie uchwały odnosi się rozporządzenie Ministra Kultury z dnia 30 czerwca 2004r. w sprawie organizacji i trybu przeprowadzania konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora instytucji kultury?

Radca prawny J Maślanka udzielił następującego wyjaśnienia: Minister Kultury ustalił wykaz jednostek, w których przeprowadzanie konkursu na stanowisko dyrektora jest obligatoryjne. Biblioteka gminy Gierałtowice nie znalazła się w tym wykazie, co oznacza, że decyzja o wprowadzeniu obowiązku wyłaniania kandydata w drodze konkursu należy do organizatora biblioteki czyli do Rady Gminy, która jest organem stanowiącym. Fakt, że obowiązuje rozporządzenie obligatoryjnie nakazujące stosowanie konkursu w jednostkach wymienionych w tym rozporządzeniu nie oznacza, ze Rada Gminy nie ma upoważnienia do wprowadzenia takiej zasady w podległej jej jednostce.

Przewodniczący RG odczytał treść uchwały i poddał ją pod głosowanie.

Wyniki głosowania:

głosów „za”

5

 

głosów „przeciw”

6

 

głosów „wstrzymujących się”

3

Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że uchwała w sprawie zmiany statutu Gminnej Biblioteki Publicznej w Gierałtowicach nie została podjęta. W głosowaniu brało udział 14 radnych.

ppkt. 9 e) Uchwała w sprawie planu pracy komisji stałych Rady Gminy na rok 2006.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał treść uchwały, po czym poddał ją pod głosowanie.

Wyniki głosowania:

głosów „za”

13

 

głosów „przeciw”

0

 

głosów „wstrzymujących się”

1

Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że uchwała w sprawie planu pracy komisji stałych Rady Gminy na rok 2006 została podjęta większością głosów. W głosowaniu brało udział 14 radnych. Uchwała została oznaczona numerem XLIV/272/06, stanowi załącznik do protokołu. Ustawowy skład Rady Gminy wynosi 15 radnych

 

ppkt. 9 f) Uchwała w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Województwa Śląskiego.

Uchwała ma charakter intencyjny, otworzy możliwość działania Wójta w zakresie  udzielenia pomocy finansowej w formie dotacji celowej dla Województwa Śląskiego w Katowicach na realizację zadania pod nazwą „Konserwacja rowu melioracji podstawowej – potok Ornontowicki w sołectwie Gierałtowice” w kwocie 16.000 zł.

Okręgowa Dyrekcja Gospodarki Wodnej wystąpiła z propozycją aby trzy strony tzn. gmina Gierałtowice, kopalnia „Budryk” S.A. oraz Śląski Zarząd Urządzeń i Melioracji Wodnych sfinansowały wyczyszczenie odcinka potoku Chudowskiego tzw. łącznika południowego. Nie jest potrzebna zmiana w budżecie w celu sfinansowania zadania.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał treść uchwały, po czym poddał ją pod głosowanie.

Wyniki głosowania:

głosów „za”

14

 

głosów „przeciw”

0

 

głosów „wstrzymujących się”

0

Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że uchwała w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Województwa Śląskiego została podjęta jednogłośnie. W głosowaniu brało udział 14 radnych. Uchwała została oznaczona numerem XLIV/273/06, stanowi załącznik do protokołu. Ustawowy skład Rady Gminy wynosi 15 radnych.

 

Ad. 10

Sprawy sołectw – informacje sołtysów.

Sołtysi sołectwa Paniówki Małgorzata Domin, sołectwa Gierałtowice Gerda Czapelka oraz sołectwa Przyszowice Zygmunt Szołtysek nie zgłosili żadnych uwag. Sołtys sołectwa Chudów Józef Posiłek był nieobecny.

 

Ad. 11

Informacja z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym

Informację przedstawił Wójt J.Bargiel.

Okres sprawozdawczy obejmował czas od 18 lutego do 16 marca. 19 lutego odbyło się Walne Zebranie Sprawozdawczo-Wyborcze OSP  Przyszowice. Prezesem został wybrany Andrzej Gawlik, wiceprezesem Marek Błaszczyk, naczelnikiem Romuald Sabasz. 20 lutego w Urzędzie Gminy gościła delegacja Związku Emerytów w tematyce powołania Gminnego Ośrodka Kultury oraz spraw finansowych związku. W dniach 21 i 22 lutego w związku z odwilżą zaistniała sytuacja kryzysowa. 22 lutego gościli w gminie przedstawiciele francuskiej firmy, zajmującej się produkcją wyrobów sportowych, zainteresowani pozyskaniem terenu wielkości około 10 ha pod inwestycje. 24 lutego odbyło się walne zebranie Spółki Wodnej. 27 lutego miało miejsce w Urzędzie Gminy szkolenie dla rolników na temat tzw. dobrostanu zwierząt. 28 lutego gościł w gminie przedstawiciel Powiatowego Urzędu Pracy. Omówiono problemy bezrobocia; gmina uzyskała dostęp do bazy danych o bezrobotnych. 2 marca to zebranie sprawozdawcze Kółka Rolniczego w Gierałtowicach. 4 marca odbyło się zebranie Komitetu Organizacyjnego Monografii Przyszowice. 5 marca odbyło się zebranie sprawozdawczo-wyborcze Przyszowice LKS „Jedność” Przyszowice. Prezesem został wybrany ponownie Marian Szołtysek, honorowym członkiem został Marek Błaszczyk. 6 marca miała miejsce narada w Centrum Zarządzania Kryzysowego w Gliwicach związku z zagrożeniem epidemią ptasiej grypy. 8 marca obchodzono „Dzień Kobiet”. Życzenia składano paniom dziękując im za pracę. 9 marca zorganizowano spotkanie z dyrektorkami placówek oświatowych. W tym dniu gościli w gminie przedstawiciele szpitala knurowskiego. Omówiono sprawy szpitala oraz przychodni na terenie gminy. 10 marca odbyło się walne zebranie Orzesko-Knurowskiego Banku Spółdzielczego. 12 marca to się koncert pieśni pasyjnych, zorganizowany przez chór „Słowik” w Przyszowicach. 13 i 14 marca odbyło się posiedzenie Związku Gmin Górniczych. Omawiano sprawy zwolnienia z opłat sądowych w sprawach dotyczących szkód górniczych oraz zmian w prawie górniczym i ustawie o zagospodarowaniu przestrzennym, a także skutków finansowych zmian prawnych dla gmin górniczych. Odbyło się też Walne Zgromadzenie SGGP, na wokandzie znalazło się też sprawa opłat od wyrobisk górniczych.

Gmina Gierałtowice otrzymała wyróżnienie w konkursie na najbardziej efektywną energetycznie gminę w Polsce zorganizowanym przez Krajową Agencję Poszanowania Energii, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Bank Ochrony Środowiska i Stowarzyszenie Energetyków Polskich.

16 marca w Komendzie Policji w Gliwicach odbyła się odprawa. Dzielnicowy  otrzymał wyróżnienie w rankingu na najlepszego policjanta.  W ostatnim roku na terenie gminy i powiatu odnotowano spadek przestępczości, w tym spadek kradzieży samochodów, kradzieży i wypadków drogowych. W tym dniu wizytę w gminie złożyli przedstawiciele organizacji „Caritas” z Borowej Wsi.

 

Ad. 12

Odpowiedzi na interpelacje, wolne głosy i wnioski.

Przewodniczący RG przedstawił pisma jakie wpłynęły do Rady Gminy:

- Kółko Rolnicze w Gierałtowicach prosi o przekazanie na własność działki pod bazą Kółka rolniczego – PRG przekazał pismo do Komisji Samorządu przestrzegania Prawa i Utrzymania Porządku.

- Zespół Opieki Zdrowotnej w Knurowie prosi o pomoc finansową z przeznaczeniem nz zakup laparoskopu dla szpitala w Knurowie – PRG przekazał pismo do Komisji Kultury, Oświaty i Zdrowia,

- Klub Abstynentów „Stokrotka” zaprasza radnych na spotkanie informacyjne, które odbędzie się w dniu 20 marca 2006r. o godz. 1700.

W dniu wczorajszym minął termin składania przez gminy wniosków do Ministra Rolnictwa rozszerzenie obszarów terenów rolniczych objętych dodatkowym wsparciem finansowym w ramach wspólnej polityki rolnej (zwiększenie dopłat bezpośrednich). W naszej gminie składanie wniosku było niecelowe ponieważ Gmina Gierałtowice posiada wysoki wskaźnik waloryzacji rolniczej przestrzeni produkcyjnej, który wynosi ponad 61, a granica upoważniająca do składania wniosku wynosi 52. 3 kwietnia odbędzie się wojewódzka konferencja poświęcona tym problemom, organizowana przez Izbę Rolniczą, Stowarzyszenie Gmin Górniczych i Wojewodę.

Przewodniczący RG wyznaczył termin następnej sesji odbędzie się w dniu 6 kwietnia br. Kontynuowany będzie temat zarządzania kryzysowego gminie. Kolejnym tematem będzie informacja o stanie oświaty.

Radny E.Kurpas zgłosił wniosek, aby na spotkaniu z przedstawicielami kopalni „Budryk”,  organizowanym w gminie, poruszyć problem naprawiania szkód górniczych w terenie na granicy eksploatacji oraz zaprosić radnych na to spotkanie.

Zorganizować spotkanie z geodeta powiatowym inż. Szczyrbą  w celu wyjaśnienia kwestii  wyłączania gruntów z produkcji rolnej przy wydawaniu pozwoleń na budowę. Inż. Szczerba twierdzi, ze sady i ogródki przydomowe nie są gruntem rolnym, taka interpretacja jest niewłaściwa i niekorzystna dla właścicieli. Na spotkanie zaprosić radnych.

Radny H.Kubicki przedstawił informację o sytuacji na potoku Bojkowskim. Stwierdził, że sytuacja jest krytyczna, widzi potrzebę zorganizowania spotkania w tym temacie z przedstawicielami kopalni „Knurów”. Rura wlotowa doz zbiornika przepompowni jest około metra wyżej niż rura która płynie woda ze zbiornika do potoku Gierałtowickiego. Wody potoku niosą ze sobą bardzo dużo mułu, co zagraża tym, że rurociąg, który jest niżej około metra od zbiornika WS18 może zostać zamulony. Może dojść do sytuacji, że zbiornik nie będzie miał możliwości opróżniania. Już teraz widać, że opróżnianie zbiornika napotyka na przeszkody.

 

Ad. 13

Zamknięcie sesji.

Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że porządek obrad został wyczerpany i ogłosił zamknięcie obrad.

 

Protokołowała: Stefania Swoboda

Załączniki:

  1. Lista obecności radnych
  2. Lista obecności zaproszonych gości
  3. Porządek sesji
  4. Uchwały podjęte na sesji Nr XLIV/269/06  - Nr XLIV/273/06



informację wytworzył(a): Stefania Swoboda
za treść odpowiada: Stefania Swoboda
data wytworzenia: 2006-06-22