Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:

Protokół z sesji Rady Gminy Gierałtowice Nr XLVIII/06 z dnia 2 czerwca 2006r.

Strona archiwalna

 

 Protokół Nr   XLVIII / 06

z sesji Rady Gminy Gierałtowice

która odbyła się  w dniu 2 czerwca 2006r.

 

Porządek sesji :

1.

Otwarcie sesji i stwierdzenie kworum.

 

2.

Przyjęcie porządku obrad.

 

3.

Przyjęcie protokołu z sesji z dnia 25.05.2006r.

 

4.

Zgłaszanie interpelacji i wniosków radnych.

 

5.

Informacja z działalności komisji stałych RG w okresie międzysesyjnym.

 

6.

Rozpatrzenie i podjęcie uchwał:

 

 

a)    w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2006

XLVIII/294/06

 

b)   w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania, odraczania spłaty lub rozkładania na raty należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa

XLVIII/295/06

 

c)    w sprawie podjęcia czynności mających na celu zaliczenie drogi powiatowej ul. Powstańców w Przyszowicach w Gminie Gierałtowice do kategorii dróg gminnych

XLVIII/296/06

7.

Sprawy sołectw – informacje sołtysów.

 

8.

Informacja z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym.

 

9.

Odpowiedzi na interpelacje, wolne głosy i wnioski.

 

10

Zamknięcie sesji.

 

 

Ad. 1

Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności.

Sesja miała miejsce w sali Urzędu Gminy w Gierałtowicach w godz. 1600 – 1730. Sesję otworzył i przewodniczył obradom Rady Gminy Roman Włodarz.

Przewodniczący oświadczył, że otwiera obrady XLVIII sesji Rady Gminy Gierałtowice. Stwierdził, że sesja jest prawomocna, na sali jest obecnych 12 radnych (jeden radny przybył po otwarciu obrad). Nieobecni Eugeniusz Kurpas, Alojzy Madeja. Ustawowy skład Rady Gminy wynosi 15 radnych.

W sesji uczestniczyły osoby zaproszone: Wójt Gminy dr inż. Joachim Bargiel, skarbnik gminy Michał Kafanke, dyrektor Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej sp. z o.o. Tadeusz Wranik, kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej Henryka Górka, Pełnomocnik ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Henryk Kłosek, radca prawny Józef Maślanka,  kierownicy referatów i pracownicy Urzędu Gminy, sołtysi: Małgorzata Domin, Gerda Czapelka, Zygmunt Szołtysek, Józef Posiłek.

Listy obecności, radnych i zaproszonych gości stanowią załączniki nr 1 i 2 do protokołu.

 

Ad. 2

Przyjęcie porządku obrad.

Porządek obrad, w brzmieniu jak na wstępie, został przyjęty w głosowaniu – 12 głosów „za”, 0 głosów „przeciwnych”, 0 głosów „wstrzymujących się”.

 

Ad. 3

Przyjęcie protokołu z sesji z dnia 25.05.2006r.

Przewodniczący RG poinformował, że do protokołu z sesji wniesiono autopoprawki dotyczące wypowiedzi radnego E.Kurpasa w pkt. 4 i pkt. 6f porządku obrad.

Protokół z sesji RG w dniu 25 maja 2006r. został przyjęty w głosowaniu: 12 głosów „za”, 0 głosów „przeciwnych”, 0 głosów „wstrzymujących się”.

 

Ad. 4

Zgłaszanie interpelacji i wniosków radnych.

Nie zgłoszono interpelacji.

 

Ad. 5

Informacja o działalności komisji stałych RG w okresie międzysesyjnym.

Przewodniczący Komisji Budżetu i Planowania Tadeusz Nocoń:

Komisja miała posiedzenie w dniu 31 maja br. Na posiedzeniu tym Komisja zaopiniowała pozytywnie projekty uchwał Rady Gminy  w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2006.

Zmiany w budżecie Gminy Gierałtowice na 2006 rok dotyczą generalnie zabezpieczenia finansowego zadania pn.: „Przebudowa ulicy Dworskiej wraz z budową ścieżki rowerowej, jednostronnego chodnika i parkingu – odcinek od ul. Topolowej w Chudowie do OSP w Paniówkach” Kwota 241.000 zł oraz zarezerwowana w uchwale budżetowej kwota 1.300.000 zł dają razem 1.541.000 zł dla tego zadania „Przebudowa ul. Dworskiej”, tj. minimum jakie musi być zabezpieczone w budżecie gminy, żeby można było zawrzeć umowę z Urzędem Marszałkowskim na dofinansowanie zadania

Projekt uchwały przewiduje zmniejszenie w dziale 010 Rolnictwo i łowiectwo rozdziale 01010 Infrastruktura wodociągowa i sanitarna wsi, zadanie „PBW i wykonanie wymiany wodociągu przy ul. Dworskiej w Paniówkach” o 85.000 zł oraz w dziale 700 Gospodarka mieszkaniowa rozdziale 70095 Pozostała działalność, zadanie: „Remont budynków mieszkalnych przy ul. Dwór w Chudowie” o 100.000 zł, co w sumie daje 185.000 zł.

Druga zmiana obejmuje zmianę planu wydatków. W dziale 600 Transport i łączność. W ramach tego działu zakres zadań „Projekt budowlano-wykonawczy chodnika i ścieżki rowerowej na ul. Szkolnej w Chudowie” (26.000 zł) oraz „Przebudowa chodnika i kanalizacji deszczowej na ul. Zwycięstwa w Paniówkach” (30.000 zł) zostanie zmniejszony o kwotę łącznie 56.000 zł. Razem zmniejszenia dają kwotę 241.000 zł.

Dofinansowanie zadania „Przebudowa ulicy Dworskiej wraz z budową ścieżki rowerowej, jednostronnego chodnika i parkingu – odcinek od ul. Topolowej w Chudowie do OSP w Paniówkach” o 241.000 zł gwarantuje tylko udział własny gminy, według wniosku aplikacyjnego. Ta powinno zagwarantować decyzję Marszałka Województwa o przyznaniu dotacji i podpisaniu umowy, a tym samym przyznaniu dotacji w wysokości 315.600 zł. Refundacja nastąpi dopiero po zakończeniu realizacji zadania i rozliczeniu finansowym.

Komisja wysłuchała wyjaśnienia kierownika referatu Ochrony środowiska J.Nowaka, który powiedział, że w tym roku trzeba wykonać jeszcze pewne opracowania, które są konieczne do przygotowania materiałów do wniosku o pozyskanie środków pomocowych, a więc przygotowanie wniosku aplikacyjnego. Kwota 1.000.000 zł pozwoli na ułożenie kolektora sanitarnego w ulicy Floriana i ul. Parkowej.

 Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej posiada środki zabezpieczone na wykonanie wodociągu, obecnie trwają prace projektowe, na zlecenie wydane przez PGK. W najbliższym czasie uprawomocni się pozwolenie na budowę kanalizacji sanitarnej. Według informacji pozyskanej ze Starostwa Powiatowego procedura powinna zakończyć się około połowy czerwca br. Aktualnie prowadzona jest procedura cesji dla pozwolenia na budowę dla zadania budowa wodociągu, ponieważ na Gmina Gierałtowice figuruje we wniosku jako inwestor, zaś inwestorem będzie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej. Na przełomie czerwca i lipca PGK powinno uzyskać pozwolenie na budowę.  Projekt techniczny wodociągu, według umowy, zostanie zakończony w lipcu br. Zadanie będzie realizowane w trybie zgłoszenia (a nie w trybie pozwolenia na budowę). Na dzień dzisiejszy jest realna szansa, że umowa na budowę wodociągu zostanie podpisana we wrześniu. Będą jeszcze musiały być podjęte uchwały o przekazaniu aportem wartości dokumentacji na rzecz PGK, jak również aportem na rzecz PGK kwoty 1.000.000 zł, na realizację kolektora. Jak będzie zakończony kosztorys kanalizacji sanitarnej, to w oparciu o ten kosztorys zostanie sporządzony wyciąg do przetargu. Wtedy zostanie dokładnie określony odcinek, jaki zostanie wykonany w roku bieżącym. Zadanie „Budowa kanalizacji sanitarnej” obejmuje położenie rurociągu kanalizacji sanitarnej, budowa wodociągu i odtworzenie nawierzchni drogi.

Drugim tematem było opiniowanie projektu uchwały Rady Gminy w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania, odraczania spłaty lub rozkładania na raty należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa. Projekt tej uchwały jest kontynuacją porządkowania przepisów wykonawczych, do czego zobowiązuje ustawa o finansach publicznych. W projekcie tym, w stosunku do obowiązującej uchwały wprowadza się zmiany polegające na upoważnieniu kierowników jednostek organizacyjnych gminy do umarzania pewnych kwot należności. Komisja zaopiniowała projekt uchwały pozytywnie.

Kolejnym tematem było opiniowanie projektu uchwały w sprawie dofinansowania z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej kosztów załadunku i składowania odpadów zawierających azbest.

Realizując „Gminny program ochrony środowiska” oraz „Plan gospodarki odpadami” przedstawiono kolejny punkt, a mianowicie program usuwania azbestu z terenu gminy. Została sporządzona inwentaryzacja azbestu, która informuje o skali występowania problemu na terenie gminy. Azbestu jest około 270 ton. Została też określona kategoria zagrożenia co do stanu tegoż azbestu, oraz plan działania w zakresie usuwania tegoż azbestu. Zgodnie z dokumentami akcesyjnymi Polska jest zobowiązana do usunięcia azbestu do roku 2032. W projekcie uchwały zaproponowano dotację w kwocie do 600 zł. W tej kwocie mieszczą się takie wydatki jak: rozbiórka, transport i składowanie azbestu z powierzchni około 150 m2. Dotację może otrzymać tylko osoba fizyczna.

 

Ad. 6

Rozpatrzenie i podjęcie uchwał.

Przed przystąpieniem do podejmowania uchwał Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że na sali jest obecnych 13 radnych.

ppkt. 6 a) Uchwała w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2006.

Projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany przez Komisję Budżetu i Planowania. Projekt uchwały i opinia komisji zostały przedstawione w pkt. 5 porządku obrad.

Uwag ani poprawek do projektu uchwały nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał treść uchwały po czym poddał ją pod głosowanie.

Wyniki głosowania:

głosów „za”

9

 

głosów „przeciw”

0

 

głosów „wstrzymujących się”

4

Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że uchwała w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2006 została podjęta większością głosów, w obecności 13 radnych. Uchwała została oznaczona numerem XLVII/294/06, stanowi załącznik do protokołu.

Ustawowy skład Rady Gminy wynosi 15 radnych

 

ppkt. 6 b) Uchwała w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania odraczania spłaty lub rozkładania na raty należności pieniężnych do których nie stosuje się przepisów ustawy Ordynacja podatkowa.

Projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany przez Komisję Budżetu i Planowania. Projekt uchwały i opinia komisji zostały przedstawione w pkt. 5 porządku obrad.

Uwag ani poprawek do projektu uchwały nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał treść uchwały po czym poddał ją pod głosowanie.

Wyniki głosowania:

głosów „za”

13

 

głosów „przeciw”

0

 

głosów „wstrzymujących się”

0

Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że uchwała w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania odraczania spłaty lub rozkładania na raty należności pieniężnych do których nie stosuje się przepisów ustawy Ordynacja podatkowa została podjęta jednogłośnie w obecności 13 radnych. Uchwała została oznaczona numerem XLVIII/295/06, stanowi załącznik do protokołu.

Ustawowy skład Rady Gminy wynosi 15 radnych.

 

ppkt. 6 c) Uchwała w sprawie podjęcia czynności mających na celu zaliczenie drogi powiatowej ul. Powstańców Śl. w Przyszowicach w Gminie Gierałtowice do kategorii dróg gminnych.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Planowania Przestrzennego i Ochrony Środowiska Marek Błaszczyk, przedstawił pozytywną opinie komisji w tej sprawie.

Uwag ani poprawek do projektu uchwały nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał treść uchwały po czym poddał ją pod głosowanie.

Wyniki głosowania:

głosów „za”

9

 

głosów „przeciw”

0

 

głosów „wstrzymujących się”

4

Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że uchwała w sprawie podjęcia czynności mających na celu zaliczenie drogi powiatowej ul. Powstańców Śl. w Przyszowicach w Gminie Gierałtowice do kategorii dróg gminnych została podjęta większością głosów w obecności 13 radnych. Uchwała została oznaczona numerem XLVIII/296/06, stanowi załącznik do protokołu.

Ustawowy skład Rady Gminy wynosi 15 radnych.

 

Ad. 7

Sprawy sołectw – informacje sołtysów.

Sołtys sołectwa Chudów Józef Posiłek - na jakim etapie jest sprawa naprawienia mostka?

Sołtys sołectwa Paniówki Małgorzata Domin - bardzo opornie postępuje asfaltowanie dziury.

 

Ad. 8

Informacja z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym

Informację przedstawił Wójt J.Bargiel.

26 maja odbyły się spotkania z okazji „Dnia Matki”. W okresie wizyty Papieża, wiele osób uczestniczyło w pielgrzymkach, był to dzień wolny od zajęć szkolnych, Urząd Gminy pracował. 29 maja odbyło się Walne Zgromadzenie Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej, na którym przyjęto sprawozdanie za rok 2005, sprawozdanie finansowe, opinię biegłego rewidenta. Walne Zgromadzenie zaproponowało Radzie Nadzorczej na następną kadencję Tadeusza Wranika na stanowisko Prezesa spółki. Rada Nadzorcza przyjęła kandydaturę jednogłośnie.

W analizie sprawozdań podkreślano, że gmina oczekuje minimalizacji kosztów związanych ze stratami wody, wskazano, że zbyt mało wzrasta sprawność w stosunku do nakładów ponoszonych na wodociągi. Wskazano też zamiar scedowania na spółkę realizacji nowych inwestycji w dziedzinie kanalizacji sanitarnej. Spółka ma możliwość wyegzekwowania podatku VAT.  31 maja odbyło się pożegnanie pułkownika Andrzeja Hajoka. W tym samym dniu odbyło się wręczenie grantów Amerykańsko-Polskiej Fundacji przyznanych w konkursie „Działaj Lokalnie” zorganizowanym przez Forum Młodzieży Samorządowej. Organizacje działające w gminie złożyły 12 wniosków, z czego 7 otrzymało dotacje. 31 maja odbyła się konferencja w Gliwicach nt. Nauka, innowacje, przyszłość śląskiego przemysłu i nie tylko”. Chodziło o śląski potencjał badawczo rozwojowy. Na Śląsku powstaje tzw. klaster czystego węgla, czyli współfinansowany przez Unię Europejską sposób na  wykorzystanie węgla poprzez zgazowanie go. 1 czerwca, z okazji Dnia Dziecka odwiedzono wszystkie przedszkola w gminie. Tego samego dnia odbyła się konferencja w Wiśle pt. „Klucz do decentralizacji technicznego zarządzania sieciowymi systemami energetycznymi”. W dniu 2 czerwca odbyło się Zgromadzenie Śląskiego Związku Gmin i Powiatów.

Z-ca Wójta J.Korus poinformował, że w dniu 2 czerwca br. odbyły się ćwiczenia straży pożarnych w Rudzińcu. Tematami ćwiczeń były: reakcja w wypadku zagrożenia ptasią grypą oraz gaszenie obiektu budowlanego. Pełnomocnik Starosty Powiatowego ocenił te ćwiczenia pozytywnie. Następne ćwiczenia odbędą się w październiku w gminie Sośnicowice.

Uwag do przedstawionej informacji nie zgłoszono.

 

Ad. 12

Odpowiedzi na interpelacje, wolne głosy i wnioski.

Przewodniczący Rady Gminy przekazała zaproszenie dla rady Gminy na festyn, organizowany przez Stowarzyszenie Rodzin i Przyjaciół Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną w dniu 4 czerwca br. od godz. 1600 na kręgu przy ul. 1 Maja w Knurowie

Następna sesja Rady Gminy odbędzie się w dniu 29 czerwca, tematem wiodącym będą sprawy oświaty w gminie.

Radny M.Błaszczyk: Zwrócić uwagę firmie NCC, która wykonuje remont ul. Gliwickiej, że zatoczka autobusowa w Przyszowicach koło komisu jest źle wykonana, po opadach deszczu stoi tam woda. Naprzeciwko mojej posesji również stoi woda na drodze.

M.Domin: Na usterki powstałe przy remoncie ul. Gliwickiej skarży się wielu mieszkańców. Właściciele posesji Nr 10 i 12 skarżą się, że obok sąsiedniej posesji wybudowano rów, ze skarpami umocnionymi płytami betonowymi, a obok jej posesji nie odtworzono rowu. Mieszkańcy wyrazili zgodę na przeróbkę wjazdów, a wjazdy nie zostały zrobione.

T.Nocoń – podtrzymuję uwagi dotyczące zatoczki na ul. Zabrskiej. Podczas deszczu podróżni oczekujący na autobus sa oblewani wodą stojącą w kałuży.

 

Ad. 13

Zamknięcie sesji.

Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że porządek obrad został wyczerpany i ogłosił zamknięcie obrad.

 

Protokołowała: Stefania Swoboda

Załączniki:

  1. Lista obecności radnych
  2. Lista obecności zaproszonych gości
  3. Porządek sesji
  4. Uchwały podjęte na sesji Nr XLVIII/294/06  - Nr XLVIII/296/06




informację wytworzył(a): Stefania Swoboda
za treść odpowiada: Stefania Swoboda
data wytworzenia: 29.11.06