Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:

Uchwała Nr XXXI/186/05 Rady Gminy Gierałtowice z dnia 24 lutego 2005r. w sprawie Przyjęcia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na rok 2005

UCHWAŁA Nr XXXI / 186/ 05

Rady Gminy Gierałtowice

z dnia 24 lutego 2005.

 

W sprawie:

Przyjęcia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na rok 2005

 

Działając na podstawie przepisów:

-       art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 2001r. Dz.U. Nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami),

-       art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( t.j. z 2002r. Dz.U. Nr 147 poz. 1231 z późniejszymi zmianami)

 Rada Gminy Gierałtowice

uchwala:

 § 1

Przyjąć gminny program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na rok 2005, który stanowi załącznik do uchwały.

 § 2

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

 § 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

Program

Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla Gminy Gierałtowice na 2005 rok.

 

Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (art. 41) nakłada na gminę obowiązek realizowania - jako zadania własnego Gminy - następujących przedsięwzięć:

1. Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu.

- zwiększanie dostępności niezbędnych oddziaływań terapeutycznych,

- wydłużanie czasu pracy placówek terapeutycznych (godz. popołudniowo/wieczorne + soboty, dni wolne od pracy),

- wspieranie działalności środowisk wzajemnej pomocy,

- utrzymanie punktów konsultacyjnych, informacji w miejscach publicznych.

 

2. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychologicznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.

-       zwiększanie skuteczności interwencji prawno-administracyjnych wobec przemocy i innych zaburzeń funkcjonowania rodziny, powodowanych przez picie alkoholu,

-       zwiększanie dostępności i skuteczności zorganizowanych form pomocy psychologicznej dla członków tych rodzin,

-       inicjowanie i wspieranie stowarzyszeń samoobrony i środowiskowych grup społecznej obrony przed przemocą,

-       budowanie lokalnej koalicji osób, służb, instytucji i organizacji w sprawie przeciwdziałania przemocy w rodzinie,

-       organizowanie lokalnych kampanii edukacyjnych angażujących znaczące postacie w gminie + lokalne media - na rzecz zatrzymania przemocy w rodzinie.

 

3. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych.

-       wdrażanie profesjonalnych programów profilaktycznych w szkołach, uczenie umiejętności służących zdrowemu i trzeźwemu życiu,

-       ograniczenie możliwości zakupu i spożycia alkoholu przez niepełnoletnich - kampanie edukacyjne,

-       ograniczanie działań promujących picie alkoholu przez młodzież (reklama),

-       interwencje profilaktyczne wobec grup podwyższonego ryzyka (dzieci z rodzin alkoholowych),

-       edukacja rodziców i wychowanków w zakresie pomagania młodzieży w utrzymywaniu abstynencji,

-       uczenie wczesnego rozpoznawania sygnałów wskazujących na "picie szkodliwe", a także na rozwijanie się procesu uzależniania się,

-       uczenie osobistych umiejętności kontrolowania rozmiarów i wzorów picia,

 

4. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.

-       tworzenie Lokalnych Koalicji Trzeźwościowych,

-       wspieranie organizacji pozarządowych zaangażowanych w działalność na rzecz społeczności lokalnej,

-       wspieranie działalności Klubu Abstynentów

 

5. Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.

-       wdrożenie specjalnych procedur wydawania i cofania zezwoleń tworzących  podstawy lokalnej polityki wobec alkoholu, np. określenie warunków sprzedaży itp.

-       monitorowanie interwencji policji oraz służb porządkowych wobec nielegalnego handlu i łamania przepisów ustawy,

-       monitorowanie spraw sądowych związanych z nielegalną reklamą.

 

6. Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie Centrów Integracji Społecznej:

-       leczenie i rehabilitacja osób uzależnionych od alkoholu i członków ich rodzin

-       przeciwdziałanie przemocy domowej

-       działania na rzecz pomocy dzieciom alkoholików

-       rozwijanie świetlic środowiskowych i stowarzyszeń klubów abstynenckich

 

Diagnoza stanu problemów alkoholowych i zasobów umożliwiających prowadzenie działalności profilaktycznej i naprawczej w Gminie Gierałtowice

 

1. Charakterystyka Gminy Gierałtowice:

W Gminie Gierałtowice mieszka ogółem 10 541 osób z czego:

-       2 053 jest w wieku przedprodukcyjnym do 18 lat

-       3 141 kobiet w wieku produkcyjnym  od 18 do 59 lat

-       3 492  mężczyzn w wieku produkcyjnym od 18 do 64 lat

-       1 855 kobiet i mężczyzn w wieku poprodukcyjnym

 

2. Stan problemów alkoholowych

a) Uchwała RG nr.  XL/215/2001 z dnia 27 grudnia 2001 r. w sprawie ustalenia limitu 30 punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% alkoholu z wyjątkiem piwa przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży,

b) Uchwała RG nr.  XL/215/2001 z dnia 27 grudnia 2001 r. w sprawie ustalenia limitu 20 punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% alkoholu z wyjątkiem piwa przeznaczonych do spożycia w miejscu  sprzedaży,

c) Ośrodek Pomocy Społecznej udzielił pomocy materialnej rodzinom z problemem alkoholowym w formie: zasiłków celowych, pomocy doraźnej, dożywiania dzieci w szkołach podstawowych i gimnazjach.

Celem rozeznania skali problemów alkoholowych w naszej gminie, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dokonała monitoringu problemów alkoholowych w Gminie Gierałtowice.

Uzyskano następujące informacje:

-       Wiek inicjacji alkoholowej przypada na 7 – 12 rok życia -18% ankietowanych, na 13 – 16 rok życia – 39% ankietowanych gimnazjalistów.

-       Najczęstszym napojem alkoholowym spożywanym przez młodzież jest piwo (17% w wieku do 12 lat,  49% w wieku do 15 lat).

-       3% młodzieży w wieku 15 lat spożywa wódkę.

-       Około 8% młodzieży w wieku 12-13 lat przynajmniej jeden raz upiło się alkoholem.

-       Około 53% badanej młodzieży w wieku 11 – 12 nie piło alkoholu w ogóle, w gimnazjum - 31%.

-       W 28% badanych rodzin pije się alkohol przynajmniej jeden raz w tygodniu.

-       W 19,8% badanych kontakt z alkoholem odbył się w obecności rodziców.

-       W 3,7% badanych w wieku 14 – 15 lat młodzieży miała kontakt z narkotykami.

-       Około 19,9% badanych było świadkiem przykrej sytuacji spowodowanej przez picie, o której trudno zapomnieć.

-       56% nauczycieli postrzega picie alkoholu przez młodzież jako problem wymagający działania.

 

3. Mapa problemów alkoholowych

-       W 2004 roku liczba punktów sprzedaży alkoholu wynosiła 46 na 10 541 mieszkańców Gminy, z czego 28 to placówki handlowe sprzedające alkohol przeznaczony do spożycia poza miejscem sprzedaży, a 18 to placówki gastronomiczne. Jeden punkt sprzedaży wódki przypada na 293 mieszkańców.

-       Na terenie Gminy nie odnotowano miejsc, w których występuje szczególne natężenie problemów alkoholowych.

-       Uszeregowanie problemów według ważności:

a) Niski stopień świadomości społecznej na temat problematyki alkoholowej i sposobów zapobiegania zagrożeniom alkoholowym.

b) Łatwość dostępu do alkoholu i spożywanie alkoholu przez młodzież.

c) Ograniczenie dostępności alkoholu poprzez przypomnienie właścicielom i sprzedawcom napojów alkoholowych o przepisach i obowiązkach z nich wynikających.

 

4. Bezrobocie

W dniu 31 grudnia 2004 roku w gminie mieszkało 332 osób bezrobotnych. Zasiłek pobierało 32 osoby.

 

5. Służba zdrowia

Na terenie Gminy funkcjonują cztery ośrodki zdrowia, w których jest zatrudnionych 6 lekarzy. Cztery gabinety stomatologiczne mają umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia.

 

6. Szkolnictwo

W czterech szkołach podstawowych uczyło się 743 uczniów.

-       w Chudowie                           89 uczniów

-       w Gierałtowicach                     269 uczniów

-       w Paniówkach                         204 uczniów

-       w Przyszowicach                     181 uczniów

W trzech gimnazjach uczyło się     465 uczniów

-       w Gierałtowicach                     141 uczniów

-       w Paniówkach                         188 uczniów

-       w Przyszowicach                     136 uczniów

Razem w gminie uczyło się            1208 uczniów.

 

7. Przestępczość a alkohol (dane uzyskane z policji)

Stwierdzono:

-       usiłowanie zabójstwa      1

-       kradzieże mienia            61      podejrzanych           10

w tym samochodów           16

-       kradzież z włamaniem      34      podejrzany    1

-       prowadzenie pojazdów w stanie nietrzeźwości  8

-       doprowadzenie osób nietrzeźwych do izby wytrzeźwień 9

-       doprowadzenie osób nietrzeźwych do miejsca zamieszkania   14

-       doprowadzenie osób do jednostek policji 39

-       doprowadzenie osób do placówek służby zdrowia  5

-       wypadki drogowe: 29,     ranni   37,     zabici  2       

-       interwencje domowe policji 66 (46 w związku z alkoholem)

-       interwencje policji: w miejscach publicznych 61, w innych miejscach  52

-       samobójstwa i próby samobójstw         2

-       rozboje i wymuszenia rozbójnicze         6

-       bójki i pobicia                                   2

Wnioski o ukaranie skierowane przez policję do Sądu Grodzkiego:

-       za wykroczenia przeciwko porządkowi i spokojowi publicznemu 7

-       za wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi ruchu na drogach  8

-       za kradzież mienia 8

-       za zniszczenie mienia  3

-       za wykonywanie czynności zawodowych przez osoby nietrzeźwe 2

-       za spożywanie napojów alkoholowych w miejscach niedozwolonych 6

-       za prowadzenie pojazdów  po spożyciu alkoholu  1

 

8. Pomoc społeczna

Ośrodek Pomocy Społecznej w Gierałtowicach udzielił pomocy finansowej dla 22 rodzin z tytułu występujących tam problemów alkoholowych. W rodzinach tych żyje 79 osób. Świadczenie przyznano 41 osobom, którym przeznaczono kwotę 24 002 złotych,

 

9. Edukacja i profilaktyka

W szkołach przeprowadzono programy profilaktyczne:

„II ELEMENTARZ” czyli program siedmiu kroków, którym objęto sześć oddziałów szkolnych. Razem około 160 uczniów.

„ODLOT”, którym objęto sześć oddziałów szkolnych. Razem około 150 uczniów.

 

Prowadzono w każdym sołectwie świetlice środowiskowe.

W Chudowie w Domu Parafialnym, czynna 36 godz/tydz., zatrudnionych 2 etaty wychowawców

W Gierałtowicach w budynku przy ul. Korfantego, czynna 39 godz/tydz., zatrudnionych 2 etatów wychowawców

W Paniówkach w Domu Parafialnym, czynna 38,5 godz/tydz., zatrudnionych 2 etaty wychowawców.

W Przyszowicach w Domu Parafialnym, czynna 34 godz/tydz., zatrudnionych 2 etaty wychowawców.

 

Do szkolenia wychowawców oraz nadzoru pedagogicznego zatrudniony jest supervisor w wymiarze etatu.

 

CELE PROGRAMU

 

1. Cele strategiczne programu

1) Zapobieganie powstawaniu nowych problemów alkoholowych;

2) Zmniejszanie rozmiarów problemów, które aktualnie występują;

3) Zwiększenie zasobów niezbędnych do radzenia sobie z już istniejącymi problemami.

 

2. Cele operacyjne programu

1) Ograniczanie i zmiana struktury spożycia napojów alkoholowych;

2) Zmiana zachowań i postaw mieszkańców i instytucji Gierałtowic w sytuacjach związanych z alkoholem;

3) Wdrożenie nowoczesnych form profilaktyki kierowanej w szczególności do dzieci i młodzieży;

4) Budowanie skutecznych form kontroli prawnej i społecznej nad szkodliwymi formami postępowania osób nadużywających alkohol (w szczególności przeciwdziałania przemocy w rodzinie);

5) Zwiększenie skuteczności i dostępności terapii w zakresie nowoczesnych strategii i metod rozwiązywania problemów alkoholowych.

6) Rozszerzanie działalności świetlic środowiskowych, tworzenie kół zainteresowań dla dzieci i młodzieży, zakup sprzętu muzycznego i nagłaśniającego.

7) Odnawianie pomieszczeń świetlic, renowacja sprzętu, prenumerata czasopism, zakup sprzętu i wyposażenia.

8) Wspomaganie organizacji trzeźwościowych, pomoc w organizacji imprez środowiskowych, wspomaganie Klubu Abstynentów.

 

3. Reguły ograniczania dostępności alkoholu, kontrola lokalnego rynku napojów alkoholowych i szczegółowe zasady wydawania i cofania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych

W gminie obowiązują następujące uchwały:

-       Uchwała RG nr. XXIX/170/93 z dnia 15 września 1993 r. w sprawie zasad usytuowania na terenie Gminy miejsc sprzedaży napojów alkoholowych

-       Uchwała RG nr. XLIV/241/98 z dnia 16 czerwca 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad wydawania i cofania zezwoleń na detaliczny obrót napojami alkoholowymi oraz reguł kontroli tych zasad

-       Uchwała RG nr. XXI/108/2000 z dnia 24 sierpnia 2000 r. w sprawie zakazu sprzedaży, podawania, spożywania i wnoszenia napojów alkoholowych w miejscach publicznych.

-       Uchwała RG nr. XL/215/2001 z dnia 27 grudnia 2001 r. w sprawie ustalenia limitu punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% alkoholu z wyjątkiem piwa przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży i w miejscu sprzedaży.

 

4. Źródła i zasady finansowania gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.

Finansowanie gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych realizowane jest w ramach środków własnych Gminy oraz środków dodatkowych pochodzących z opłat za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.

Koordynacją zadań wynikających z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych zajmuje się Gminna Komisja ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, a realizacją – Pełnomocnik Wójta Gminy Gierałtowice ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

 

Plan wydatków Gminnej Komisji do spraw Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Dział 851 Rozdział 85154

§ 2820

Dotacja dla Klubu Abstynentów w Gierałtowicach i Duszpasterstwa Młodzieży w Przyszowicach

6 000

§ 3020

Odzież robocza, pranie i środki czystości dla sprzątaczek

500

§ 3030

Wynagrodzenie dla członków Gminnej Komisji ds. Rozw. Probl. Alkohol.

6 000

§ 4010

Wynagrodzenia osobowe wychowawców świetlic oraz sprzątaczek

155 000

§ 4040

Dodatkowe wynagrodzenia roczne

12 800

§ 4110

Składki na ZUS od wynagrodzeń

28 900

§ 4120

Składki na FP od wynagrodzeń

4 120

§ 4210

Zakupy materiałów i wyposażenia:

w tym: zakup opału, środków czystości, materiałów do zajęć świetlicowych, materiałów eksploatacyjnych do urządzeń świetlicowych, środków spożywczych dla dożywiania dzieci, biletów wstępu dla dzieci na imprezy, zakup komputerów, instrumentu muzycznego oraz sprzętu nagłaśniającego.

22 000

§ 4260

Zakupy energii elektrycznej, gazu do celów grzewczych, wody

10 000

§ 4270

Usługi remontowe, naprawa sprzętu, renowacja sprzętu, malowanie

4 250

§ 4300

Zakup usług pozostałych: współfinansowanie Punktu Konsultacyjnego, utrzymanie świetlicy środowiskowej w Przyszowicach, organizacja wycieczek dla dzieci ze świetlic, przewozy dzieci na imprezy, szkolenia pracowników, programy profilaktyczne w szkołach, współfinansowanie działalności Trzeźwościowego Stowarzyszenia Kulturalno-Turystycznego, współfinansowanie serwisu internetowego „Na Zdrowie” prezentującego osiągnięcia naszej Gminy w zakresie profilaktyki problemów społecznych, umowy zlecenia.

35 000

§ 4440

Świadczenia socjalne dla pracowników

7 320

§ 6050

Częściowy remont budynku gospodarczego przy świetlicy środowiskowej w Gierałtowicach, zakup i ułożenie kostki brukowej na placu przy świetlicy w Gierałtowicach.

50 000

 

W projekcie budżetu Gminy na przeciwdziałanie alkoholizmowi w 2005 r. przeznaczono kwotę 341 890 złotych co stanowi 1,03 % wydatków

 

Ustala się dla członków Gminnej Komisji d/s Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gminie Gierałtowice wynagrodzenie w wysokości 5% przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw włącznie z wypłatami z zysku za udział w:

a) posiedzeniach komisji

b) posiedzeniach innych organów, w których członek komisji uczestniczy z upoważnienia Przewodniczącego Komisji.

Ustala się dla Przewodniczącego Gminnej Komisji d/s Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gierałtowicach wynagrodzenie w wysokości 6% przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw włącznie z wypłatami z zysku za udział w:

a) posiedzeniach komisji

b) posiedzeniach innych organów, w których uczestniczy Przewodniczący.

Podstawą do wypłacenia wynagrodzenia jest podpis na liście obecności prowadzonej przez Sekretarza Komisji.

Członkom Komisji wykonującym czynności związane z zadaniami Gminnej Komisji d/s Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przysługuje zwrot kosztów podróży na zasadach obowiązujących dla pracowników samorządowych.

W jednym dniu przysługuje jedno wynagrodzenie niezależnie od ilości posiedzeń, w których członkowie brali udział.

Zmiana wysokości wynagrodzenia będzie następowała od pierwszego następnego miesiąca po kwartale, po ukazaniu się obwieszczenia Prezesa GUS w sprawie przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw włącznie z wypłatami z zysku.

Wysokość ustalonego wynagrodzenia zaokrągla się do pełnych złotych.

 

Skutki nadużywania alkoholu powodują znaczne szkody społeczne i ekonomiczne, obciążające całe społeczeństwo. Wpływają na zdrowie i bezpieczeństwo ludzi. Gminny Program adresowany jest do ogółu społeczeństwa Gminy Gierałtowice. Program ma służyć edukacji społeczeństwa w zakresie nadużywania alkoholu i promowania życia w trzeźwości. Ma umożliwiać kulturalne, bezpieczne, bez alkoholu, narkotyków i papierosów spędzanie czasu wolnego dzieciom, młodzieży i dorosłym. Pozwala uczestniczyć w ciekawych zajęciach terapeutycznych.

Program został opracowany w oparciu o analizę sytuacji w Gminie, porównując ilość wykroczeń i przestępstw popełnionych pod wpływem alkoholu, ilość sprzedanych napojów alkoholowych oraz nadużywanie alkoholu wśród młodocianych.




informację wytworzył(a): Stefania Swoboda
za treść odpowiada: Henryk Kłosek
data wytworzenia: 2005-03-07