Protokół z sesji Rady Gminy Gierałtowice Nr XX/08 z dnia 24.04.2008r.
Strona archiwalna
Protokół Nr XX / 08
z sesji Rady Gminy Gierałtowice
która odbyła się w dniu 24 kwietnia 2008r.
Porządek sesji :
1. |
Otwarcie sesji i stwierdzenie kworum. |
|
2. |
Przyjęcie porządku obrad. |
|
3. |
Przyjęcie protokołu z sesji z dnia 27.03.2008r. |
|
4. |
Zgłaszanie interpelacji i wniosków radnych. |
|
5. |
Informacja z posiedzeń komisji RG w okresie międzysesyjnym. |
|
6. |
Informacja o działalności Ośrodka Pomocy Społecznej w 2007 roku. |
|
7. |
Rozpatrzenie i podjęcie uchwał: |
|
|
a) w sprawie zmiany uchwały Nr XVI/119/07 Rady Gminy Gierałtowice z dnia 27 grudnia 2007r. w sprawie budżetu Gminy Gierałtowice na 2008 rok |
XX/146/08 |
|
b) w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego oraz wartości punktu w złotych dla pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej w Gierałtowicach. |
XX/147/08 |
|
c) w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umowy z Powiatem Gliwickim na realizację zadania na drodze powiatowej w 2008 roku. |
XX/148/08 |
|
d) w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umowy z Miastem Gliwice o udzielenie pomocy finansowej w 2008 r. |
XX/149/08 |
8. |
Sprawozdanie z realizacji budżetu gminy za rok 2007 |
|
|
- wniosek Komisji Rewizyjnej |
|
|
- uchwała RIO w sprawie zaopiniowania wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Gierałtowice |
|
|
- uchwała RIO o przedłożonym przez Wójta Gminy Gierałtowice sprawozdaniu z wykonania budżetu za rok 2007 |
|
|
- rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu gminy |
|
|
- podjecie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Gierałtowice |
XX/150/08 |
9. |
Sprawy sołectw – informacje sołtysów. |
|
10. |
Informacja o działalności Wójta w okresie międzysesyjnym. |
|
11. |
Odpowiedzi na interpelacje, wolne głosy i wnioski. |
|
12. |
Zamknięcie sesji. |
|
Ad. 1 |
Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności. |
Sesja miała miejsce w sali w konferencyjnej Urzędu Gminy w Gierałtowicach, w godz. 1700- 2000. Sesję otworzył i jej przewodniczył Przewodniczący Rady Gminy Piotr Szołtysek.
Przewodniczący stwierdził, że sesja jest prawomocna, w chwili otwarcia sesji na sali obecnych było 15 radnych. Ustawowy skład Rady Gminy wynosi 15 radnych.
W sesji uczestniczyli: Wójt Gminy dr inż. Joachim Bargiel, z-ca Wójta Janusz Korus, skarbnik gminy Michał Kafanke, kierownicy referatów Urzędu Gminy, Prezes P
Listy obecności, radnych i zaproszonych gości stanowią załączniki nr 1 i 2 do protokołu.
Ad. 2 |
Przejęcie porządku obrad |
Porządek obrad, w brzmieniu jak na wstępie, został przyjęty w głosowaniu 15 głosów "za", 0 głosów "przeciwnych”, 0 głosów „wstrzymujących się” (w głosowaniu brało udział 15 radnych).
Ad. 3 |
Przyjęcie protokołu z sesji z dnia 28.02.2008r. |
Do protokołu z sesji z dnia 28.02.2008r. Radny
Protokół, z uwzględnieniem poprawki, został przyjęty. Wynik głosowania: 14 głosów "za", 0 głosów "przeciwnych”, 1 głos „wstrzymujący się”.
Ad. 4 |
Zgłaszanie interpelacji, wniosków i zapytań radnych. |
Radny Paweł Hirsz:
Na ulicy Zamkowej, w rejonie ul. Podzamcze coraz częściej nocami zbieraj się podejrzane samochody. Mieszkańcy czują się zagrożeni, wnioskują, żeby w to miejsce częściej kierować patrole policji. Na końcu ul. Zamkowej nie ma oświetlenia. Wniosek – zamontować lampę na samym końcu ul. Zamkowej.
Radny Eugeniusz
Jeżeli ktoś dzwoni do Urzędu Gminy z telefonu komórkowego zgłasza się sekretarka, co znacznie wydłuża czas połączenia i generuje koszty. W ubiegłym roku po mojej interwencji system przyjmowania został zmieniony, ale teraz znowu zgłasza się sekretarka.
W połowie 2006 roku otrzymałem odpowiedź na interpelację, w której poinformowano mnie, że będą powołane zespoły do spraw odbierania dokumentacji. Proszę o informację czy zespół taki został powołany.
Do której pracują pracownicy UG w czwartki ? Dzisiaj dzwoniłem do UG o 16.55 i nikt nie odebrał telefonu.
Kto może przyjść na spotkanie organizowane przez Wójta Gminy, wszyscy czy tylko wyznaczone przez Wójta osoby? Niedawno zostałem zaproszony przez właściciela posesji do uczestniczenia w spotkaniu organizowanym przez UG, a dotyczącym sprawy osoby, która mnie zaprosiła, jednakże zostałem z tego spotkania wyproszony przez sołtysa.
Radny
Na ostatniej sesji złożyłem interpelację dot. drogi dojazdowej do restauracji w Paniówkach. Otrzymałem odpowiedź, ale nie zawierała ona odpowiedzi na moje pytanie. Ponawiam tą interpelację po raz trzeci.
Radny Andrzej Biskup:
Na terenie byłej bocznicy kolejowej dworca PKP w Gierałtowicach tworzy się dzikie wysypisko śmieci. Proszę o przeprowadzenie wizji w tym miejscu i stwierdzenie, czyją własnością jest ten teren.
Ad. 5 |
Informacja z posiedzeń komisji RG w okresie międzysesyjnym. |
Przewodnicząca Komisji Kultury, Oświaty i Zdrowia Grażyna Malec:
Komisja miała posiedzenie w dniu 17 kwietnia 2008r.
W pierwszym punkcie porządku obrad Komisja wysłuchała sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Gierałtowice za 2007 rok. Komisja nie wniosła żadnych uwag do sprawozdania i zaopiniowała je pozytywnie.
W kolejnym punkcie obrad Komisja zapoznała się ze sprawozdaniem z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej za rok 2007.
Po wysłuchaniu sprawozdania wywiązała się dyskusja. Pytano m.in. czy widoczny jest spadek bezrobocia w gminie. Czy obserwujemy wzrost liczby korzystających z opieki społecznej?
Jak realizowane są zadnia dot. kierunków wyznaczonych w „Strategii problemów społecznych”? Jak przedstawia się problem ściągalności zaliczek alimentacyjnych? Czy OPS współpracuje z Biurem Porad Obywatelskich?
Trzeci punkt posiedzenia również był związany z działalnością Ośrodka pomocy Społecznej. Komisja debatowała nad posiadanymi funduszami na pomoc oraz realizacją pomocy osobom niepełnosprawnym.
W trakcie dyskusji pojawił się nowy temat odżywianie dzieci, które powinny być objęte opieką pomocy społecznej oraz zdrowe żywienie dzieci w szkołach. Wskazywano na to, ze gminy mogą prowadzić programy zdrowego żywienia, mogą na ten cel pozyskiwać środki pozabudżetowe. Komisja wnioskuje by rozpoznać możliwości pozyskiwania środków ze źródeł pozabudżetowych w celu wdrożenia w gminie programu jakości żywienia w placówkach oświatowych gminy.
W kolejnym punkcie obrad Komisja zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały Rady Gminy w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego oraz wartości punktu w złotych dla pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej w Gierałtowicach. W projekcie uchwały przewidziano ustalić najniższe wynagrodzenie zasadnicze w wysokości 860 zł oraz wartość jednego punktu w wysokości 6 zł. W chwili obecnej obowiązuje uchwała RG z 2000r., ze zmianami w latach 2001 i 2003. Wartości po zmianach wynoszą: najniższe wynagrodzenie zasadnicze w wysokości 760 zł oraz wartość jednego punktu w wysokości 4,70 zł. Komisja podjęła dyskusję nad zagadnieniem wynagradzania pracowników. Na zapytanie członków Komisji kierownik OSP wyjaśniła, że w OPS zatrudnionych jest 5 osób, w tym 3 pracowników socjalnych. Według ustawy O pomocy społecznej zatrudnionych winno być 5 pracowników socjalnych tj. 1 pracownik na 2000 mieszkańców. Komisja wnioskuje o rozpoznanie możliwości zmiany w projekcie uchwały poprzez podniesienie stawki minimalnego wynagrodzenia zasadniczego.
Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Zagospodarowania Przestrzennego i Ochrony Środowiska Marek Błaszczyk:
Komisja odbyła posiedzenie w dniu 10 kwietnia 2008r. Komisja wysłuchała sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Gierałtowice za 2007 rok i zaopiniowała je pozytywnie.
Kolejnym tematem było opiniowanie pisma w sprawie nabycia prze Gminę Gierałtowice działek w rejonie ulicy Stawowej w Przyszowicach. Działki te są położone w sąsiedztwie parku. Komisja jednogłośnie przychyliła się do prośby właścicieli działek i wnioskuje o rozpoczęcie procedury zakupu.
W sprawie opiniowania wniosku o zakup gruntu w Paniówkach przy parku Joanny Komisja doszła do wniosku, że temat powinien być jeszcze raz przedstawiony na następnym posiedzeniu, z uwagi na konieczność wyjaśnienia kwestii wielkości działki.
Do wniosku o zniesienie udziału we współwłasności nieruchomości położonej w Przyszowicach komisja odniosła się negatywnie.
Po wysłuchaniu informacji na temat pisma RZGW dotyczącego pogłębienia rzeki Kłodnicy Komisja wnioskuje do Wójta Gminy o:
1) Podjęcie działań w kierunku zawarcia porozumienia w sprawie wydania zlecenia na opracowanie studium wykonalności oraz raportu oddziaływania na środowisko wraz z analizą ekonomiczną projektowanych rozwiązań.
W porozumieniu należy przyjąć założenie, że zasadniczą cześć kosztów pokryje górnictwo, jednakże Gmina Gierałtowice będzie partycypowała w kosztach. Gmina powinna przyjąć na siebie obowiązek zorganizowania przetargu na wybór wykonawcy i wydania zlecenia.
2) Wystąpienie do RZGW z pismem, w którym zostanie podniesiony zarzut, że w swoich opiniach bierze pod uwagę zachowanie prawidłowego spadku wód w rzece Kłodnicy jedynie na terenie miasta Gliwice. Spadek 0,5 ‰ występuje dopiero od miejsca na granicy gmin Gierałtowice i Gliwice. Na terenie Gminy Gierałtowice spadek wód rzeki Kłodnicy wynosi około 0,1‰.
Przewodniczący Komisji Budżetu i Planowania Marian Szołtysek:
Komisja miała swoje posiedzenie 23 kwietnia 2008r.
W pierwszym punkcie porządku obrad Komisja rozpatrzyła sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy Gierałtowice za rok 2007.
Dochody budżetu gminy zostały określone na 34 951 57, zł, a wydatki 39 542 595 zł. W toku zmian wprowadzonych w ciągu 2007 roku plan dochodów gminy osiągnął kwotę 39 512 325 zł, zaś plan wydatków ukształtował się na poziomie 39 531 034 zł. Zaplanowany deficyt budżetowy w całości znajdował pokrycie w nadwyżce z lat ubiegłych.
Na dzień 31 grudnia 2007 roku wykonanie dochodów ukształtowało się na poziomie 41 153 245 zł, a wykonanie wydatków wyniosło 33 509 300 zł. Wynik budżetu był dodatni, osiągnięto nadwyżkę budżetową w kwocie 7 643 943 zł.
Dochody budżetowe zostały zrealizowane w 104,15% wielkości planowanej, a wydatki w 84,77% wielkości planowanej. W strukturze planu wydatków 1/3 to wydatki majątkowe i 2/3 to wydatki bieżące, 96% to wydatki na realizację zadań własnych gminy, a 4% to wydatki na zadania zlecone.
Wykonanie wydatków inwestycyjnych w 72% wynika z niewykonania 3 zasadniczych pozycji: budowa gminnej krytej pływalni w Paniówkach, przebudowa boiska LKS „Jedność” w Przyszowicach, przebudowa ulic Spółdzielczej i Pogrzeby w Przyszowicach. W strukturze rodzajowej poniesionych wydatków budżetowych 71% to wydatki bieżące, a 28% to wydatki majątkowe.
Komisja wysłuchała sprawozdania z działalności Gminnego Ośrodka Kultury w roku 2007. Przychody budżetu Gminnego Ośrodka Kultury wyniosły 710.178 zł, z tego 2 255 zł to przychody z działalności kulturalnej, 4 150 zł przychody z działalności statutowej, 8 874 zł przychody ze sprzedaży materiałów, 3 500 zł darowizny a 645 000 zł dotacje podmiotowe, 46 399 zł pozostałe dotacje. Poniesiono koszty związane z działalnością statutową w kwocie 662 997 zł. Połowa budżetu została wydatkowana na wynagrodzenia. W roku 2007 odbyło się blisko 50 imprez.
Komisja wysłuchała również sprawozdania z działalności Gminnej Biblioteki Publicznej w roku 2007. Biblioteka otrzymała dotację podmiotową z budżetu gminy w kwocie 288.400 zł oraz dotację Ministra Kultury w kwocie 9.120 zł, osiągnęła też przychody z własnej działalności. W roku 2007 biblioteka zakończyła działalność z zyskiem w kwocie 251 zł. W roku sprawozdawczym została przeprowadzona kontrola, w czasie której nie stwierdzono żadnych zastrzeżeń. Jedyną bolączką biblioteki są bardzo ciasne pomieszczenia w Gierałtowicach oraz niezbyt wysoki budżet.
Komisja nie wniosła uwag do powyższych sprawozdań. Zaopiniowała pozytywnie sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy Gierałtowice za 2007 rok.
Komisja zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XVI/119/07 Rady Gminy Gierałtowice z dnia 27 grudnia 2007 roku w sprawie budżetu Gminy Gierałtowice na 2008 rok .
W projekcie uchwały przewidziano następujące zmiany:
I. Zmiany w prognozie dochodów według źródeł i działów
Zwiększenia dochodów gminy w grupie „Dochody bieżące” o łączną kwotę 26.355 zł dokonuje się w związku ze zwiększeniem planowanych dochodów z tytułu opłat za wydawanie zezwoleń na sprzedaż alkoholu (21.355 zł) na podstawie wykonania tego źródła dochodu w roku 2007. Ponadto dokonuje się zwiększenia planowanych dochodów o kwotę 5.000 zł w związku z decyzją Wojewody Śląskiego z dnia 26 marca 2008 roku (Nr FB/I/3011/106/08) w sprawie ustalenia planu dotacji celowej przeznaczonej na remonty, konserwację i bieżące utrzymanie cmentarzy i mogił wojennych.
II. Zmiany w planie wydatków na realizację zadań własnych
1. Zwiększenia w dziale 600, rozdział 60016 o kwotę 25.000 zł dokonuje się w związku z uzupełnieniem środków finansowych na realizację zadania: „Przebudowa ul. Wodnej w Gierałtowicach”
2. Zwiększenia w dziale 851, rozdział 85153 o kwotę 1.600 zł oraz rozdział 85154 o kwotę 19.755 zł dokonuje się w związku z realizacją zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz w programie przeciwdziałania narkomanii. Środki finansowe pochodzą w całości z planowanych dochodów z tytułu opłat za wydawanie zezwoleń na sprzedaż alkoholu.
3. Zwiększenia w dziale 852, rozdział 85212 o kwotę 3.378 zł dokonuje się w związku z koniecznością rozliczenia dotacji celowych otrzymanych z budżetu państwa w roku 2007.
III. Zmiany w dochodach i wydatkach na zadania realizowane na podstawie porozumień z organami administracji rządowej.
Zwiększenia planowanych dochodów i wydatków w dziale 710, rozdział 71035 o kwotę 5.000 zł dokonuje się w celu realizacji zadania dotyczącego remontów, konserwacji i bieżącego utrzymania cmentarzy i mogił wojennych. Środki finansowe na realizację zadania pochodzą z dotacji celowej zaplanowanej na podstawie decyzji Wojewody Śląskiego z dnia 26 marca 2008 roku Nr FB/I/3011/106/08.
IV. Zmiany w dochodach i wydatkach związanych z realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego
1. Zwiększenia wydatków w dziale 600, rozdział 60014 o kwotę 20.000 zł dokonuje się w celu zabezpieczenia środków na udzielenie pomocy finansowej dla Powiatu Gliwickiego na realizację zadania „Remont nawierzchni drogi powiatowej Nr 2910S ul. Polna w Przyszowicach”.
2. Zwiększenia wydatków w dziale 754, rozdział 75411 o kwotę 16.700 zł dokonuje się w celu zabezpieczenia środków na udzielenie pomocy finansowej dla Miasta Gliwice na realizację zadania „zakup elementu wyposażenia ciężkiego zestawu hydraulicznego – nożyce („szczęki życia”)” z przeznaczeniem dla Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej w Knurowie.
V. Zmiany w wydatkach na wieloletnie programy inwestycyjne w latach 2008-2010
Zmiany w wydatkach na wieloletnie programy inwestycyjne w latach 2008-2010 dotyczą zadania pn. „Przebudowa ul. Wodnej w Gierałtowicach”. W związku z planowanym uzupełnieniem środków na realizację zadania, zwiększeniu ulegają planowane wydatki w roku 2008 o kwotę 25.000 zł
VI. Zmiany w źródłach pokrycia deficytu i przeznaczenia nadwyżki budżetu gminy
Wprowadzone powyżej zmiany skutkują zwiększeniem deficytu budżetowego do poziomu 9.852.208 zł. Na zmianę wysokości deficytu ma wpływ przede wszystkim zwiększenie planowanych wydatków budżetowych w zakresie zadań realizowanych na podstawie umów z innymi jednostkami samorządu terytorialnego.
W wyniku zmian wprowadzonych powyższą uchwałą plan dochodów wynosi 38.631.434 zł, plan wydatków 48.483.642 zł, natomiast deficyt budżetowy 9.852.208 zł do pokrycia nadwyżką z lat ubiegłych w kwocie 9.852.208 zł.
Komisja zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały Rady Gminy w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umowy z Powiatem Gliwickim na realizacje zadania na drodze powiatowej w 2008 roku. W uchwale tej Rada Gminy wyrazi zgodę na zawarcie porozumienia z Powiatem Gliwickim w sprawie udzielenie pomocy finansowej w 2008 roku na realizację zadania pn. „Remont nawierzchni drogi powiatowej nr 2910S ul. Polna w Przyszowicach o długości 360 mb tj. od km 2+340 do km 2+
Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej w Gliwicach zwróciła się z prośbą o dofinansowanie zakupu elementu wyposażenia ciężkiego zestawu hydraulicznego – nożyce hydrauliczne, o wartości 16.700 zł, dla Jednostki Ratowniczo – Gaśniczej Państwowej Straży Pożarnej w Knurowie, uczestniczącej w akcjach na terenie ościennych gmin. Sprzęt ten wykorzystywany będzie również w zakresie ratownictwa technicznego, drogowego oraz zabezpieczenia interwencji na odcinku budowanej autostrady A1. Rada Gminy musi wyrazić zgodę na zawarcie porozumienia z Miastem Gliwice o udzielenie pomocy finansowej na realizację zadania. Komisja zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały RG w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia z Miastem Gliwice w tej sprawie. Udział środków finansowych gminy w realizacji zadania wynosi 16.700 zł.
W sprawach bieżących Radny
Kierownik Referatu ISG przedstawiła informację na temat starań o pozyskanie środków z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska. Poinformowała, że Gmina podjęła starania o pozyskanie dotacji z WFOŚ na modernizację i przebudowa kotłowni w Paniówkach. WFUŚ przyjmuje zasadę, że udziela dotację w wysokości 30%, oraz udziela pożyczki w kwocie do 70% wartości kwalifikowanych kosztów zadania. Pożyczka jest przyznawana na korzystnych warunkach, oprocentowanie wynosi 3% w skali roku, obowiązuje okres karencji. Gmina nie może jednak wystąpić o pożyczkę, ponieważ taką możliwość blokuje kanalizacja sanitarna. Na dofinansowanie zadania budowy kanalizacji gmina złożyła wniosek do funduszu na szczeblu centralnym i całe możliwości zadłużenia gminy trzeba pozostawić dla tego zadania. Gmina może tylko zaryzykować i złożyć wniosek o dotację, w tym przypadku może jednak otrzymać propozycję przyznania dotacji łączonej z pożyczką. Do wystąpienia o dotację łączoną z pożyczką potrzebna jest uchwała Rady Gminy. Na dzień dzisiejszy Wójt nie może przełożyć Radzie takiego projektu uchwały, z tego względu, że najpierw musi wyjaśnić się sprawa kanalizacji sanitarnej.
Przewodniczący Komisji Górnictwa Eugeniusz Kurpas:
Komisja miała posiedzenie w dniu 3 kwietnia 2008r.
Komisja zaopiniowała pozytywnie dodatek nr 57 do planu ruchu kopalni „Knurów” dot. wcześniejszego zatrzymania ściany nr 17 w pokładzie 361 (o
Następnie Komisja wysłuchała informacji na temat dodatku Nr 28 do planu ruchu kopalni „Sośnica-Makoszowy” dot. przyspieszenia eksploatacji ściany Nr 4D7z w pokładzie 408/4 pod Gierałtowicami.
W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja wysłuchała informacji o realizacji wniosków z posiedzeń Komisji Górnictwa RG. Komisja wnioskuje aby przed każdym planem ruchu przedstawić Komisji informację o zadaniach, których kopalnia nie realizuje zgodnie z ustaleniami.
Komisja wysłuchała sprawozdania z wykonania budżetu gminy Gierałtowice za 2007 i zaopiniowała je pozytywnie.
W sprawach bieżących Komisja wysłuchała informacji na temat pisma dot. zajęcia działek przy ul. Gliwickiej o numerach 405/79 oraz 439/129. Inwestycja dotyczyła budowy obwałowań rowu melioracji szczegółowej A, była realizowana w 1988 roku. W decyzji tej Kopalnia była zobowiązana do wykupienia gruntów zajętych przez wały, rowy i pompownie w terminie 6 miesięcy od zakończenia robót.
Komisja wysłuchała też informacji na temat działań podejmowanych w sprawie starań o pogłębienie koryta rzeki Kłdodnicy.
Przewodniczący Komisji Samorządu, Przestrzegania Prawa i Utrzymania Porządku Alojzy
Komisja miała posiedzenie w dniu 9 kwietnia 2008r. Komisja wysłuchała sprawozdania z wykonania budżetu gminy Gierałtowice za 2007 rok i zaopiniowała je pozytywnie, nie wnosząc uwag.
W sprawach bieżących Komisja została zapoznana z działalnością Biura Porad Obywatelskich.
Biuro Porad Obywatelskich w Gierałtowicach z.s. w Przyszowicach prowadzi działalność od dnia 4 lutego 2008 roku, ma siedzibę w budynku przy ul. K.Miarki w Przyszowicach, należy do związku Biur Porad Obywatelskich, które działają pod egidą Rzecznika Praw Obywatelskich. Biuro otrzymało w użyczenie lokal od Urzędu Gminy, korzysta również z sali konferencyjnej Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej, otrzymało również od gminy meble i komputer. Personel biura to kierownik i 4 wolontariuszy, z tego: 2 prawników, 1 wolontariusz zajmujący się sprawami socjalnymi i 1 osoba prowadząca administrację. Dyżury pełnione są dwa razy w tygodniu w poniedziałki od 1300 do 1700 i w czwartki od 1300 do 1500. W czasie dyżuru przyjmowanych jest 3 – 2 klientów, udzielono w sumie ponad 20 porad bezpośrednich, udzielane są też porady telefoniczne. Biuro posiada stacjonarny telefon, adres e-mail oraz stronę www. W najbliższym czasie zostaną wydane ulotki informujące o działalności biura. Koszt prowadzenia biura wyniesie około 2.000 zł miesięcznie (bez kosztów wynagrodzeń). Działalność biura polega na udzielaniu porad. Dotychczas udzielone porady dotyczyły głównie spraw rodzinnych, alimentacyjnych, świadczeń z ubezpieczeń, świadczeń z ubezpieczenia społecznego, niepełnosprawności, spadków, dziedziczenia długów, własności. Podstawa finansową działalności biura jest jednorazowa dotacja na otwarcie biura, dotacje w ramach ogłaszanych przez samorząd programów ukierunkowanych na poradnictwo. Kierownik biura stara się o pozyskanie środków od grantodawców, zamierza wystąpić do Rady Gminy o przyznanie środków na prowadzenie biura. Obecny na posiedzeniu Skarbnik Gminy wyjaśnił, że przekazanie środków z budżetu gminy jest możliwe jedynie w zakresie w jakim działania biura będzie zbieżne z realizacja zadań własnych gminy, czyli praktycznie poprze udział w konkursach ogłaszanych na podstawie ustawy o pożytku publicznym i o wolontariacie. Niemożliwe jest finansowanie wynagrodzeń z pochodnymi. Działalność statutowa biura nie jest bezpośredni związana z zadaniami własnymi gminy. Gmina nie może przekazać dotacji dla podmiotu.
W drugim punkcie poruszono problem wałęsających się psów. Komisja doszła do wniosku, że problem będzie przedmiotem obrad następnego posiedzenia Komisji.
Ad. 6 |
Informacja o działalności Ośrodka Pomocy Społecznej w 2007 roku. |
Informację o działalności Ośrodka Pomocy Społecznej za rok 2007 przedstawiła kierownik OPS Henryka Górka.
Ośrodek Pomocy Społecznej działa na podstawie ustawy o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004r. która mówi, że pomoc społeczna jest instytucją polityki społeczne państwa, mająca na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości. Pomoc społeczna wspiera osoby i rodziny w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwia im życie w warunkach odpowiadających godności człowieka.
Pomocy społecznej udziela się osobom i rodzinom w szczególności z powodu: ubóstwa, sieroctwa, bezdomności, bezrobocia, niepełnosprawności, długotrwałej lub ciężkiej choroby, przemocy w rodzinie, potrzeby ochrony macierzyństwa lub wielodzietności, bezradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych, trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego, alkoholizmu lub narkomani, zdarzenia losowego i sytuacji kryzysowej. Klęski żywiołowej lub ekologicznej. Ośrodek realizuje również zadania związane z ustawą z dnia 28 listopada 2003 roku o świadczeniach rodzinnych.
Na świadczenia rodzinne, zaliczka alimentacyjna oraz składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego w 2007 roku wydatkowano kwotę 1.142 214 zł. W tym: świadczenia rodzinne na kwotę 966.856 zł, jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia dziecka na kwotę 116.000 zł, zaliczka alimentacyjna na kwotę 51.020 zł, składki na ubezpieczenie emerytalno-rentowe za osoby pobierające świadczenia pielęgnacyjne na kwotę 8.338 zł, świadczenia rodzinne wypłacono 377 rodzinom(10 638 świadczeń) w których wychowuje się 466 dzieci, zaliczka alimentacyjna 13 rodzin (246 świadczeń), jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia dziecka 116 dzieci, składki na ubezpieczenie emerytalno-rentowe za 5 osób pobierających świadczenie pielęgnacyjne.
Na zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe w 2007 roku wydatkowano kwotę 237.636 zł. W tym: zasiłki stałe wypłacono 17 osobom na kwotę 52.532 zł, zasiłki okresowe dla 38 rodzin (116 osób w rodzinie) na kwotę 34 111 zł, finansowane z dotacji z budżetu państwa kwota 31.378,00zł, finansowane ze środków własnych gminy kwota 2.733 zł, koszty schronienia dla 2 osób, na kwotę 14.941 zł, koszt zakupu opału na kwotę 13.973 zł, zasiłki celowe i w naturze dla 106 rodzin (321 osób w rodzinie) na kwotę 39.705 zł, zasiłki celowe na pokrycie wydatków powstałych na skutek zdarzenia losowego dla 2 rodzin na kwotę 3.620 zł, zasiłki celowe specjalne dla 32 rodzin na kwotę 15.240 zł, kolonie dla 10 dzieci na kwotę 3.500 zł, paczki świąteczne dla 90 dzieci na kwotę 4.701 zł, odpłatność za pobyt 4 mieszkańców w Domu Pomocy Społecznej na kwotę 55.095 zł, sprawienie pogrzebu dla 1 osoby (pokrycie kosztów utrzymania grobu) kwota 214 zł.
Na składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacane za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej oraz niektóre świadczenia rodzinne wydatkowano kwotę 4.297 zł. Składki opłacono za 10 osób pobierających zasiłek stały z pomocy społecznej na kwotę 3.390 zł. Za 2 osoby pobierające świadczenie pielęgnacyjne na kwotę 907 zł.
Na realizację rządowego programu „Pomoc państwa z w zakresie dożywiania” wydatkowano 83.694 zł. Z tego opłacono koszty posiłków dla 91 osób (w tym 90 dzieci) na kwotę 33.768 zł. Na zasiłki celowe na zakup żywności dla 241 osób na wydatkowano kwotę 46 935 zł. Na paczki świąteczne wydatkowano 2.991 zł. Otrzymano i wykorzystano dotację z budżetu państwa w wysokości 50.216 zł, pozostałe koszty w wysokości 34.477 zł. pokryto ze środków własnych gminy.
Wypłacono zasiłki celowe na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego dla rodziny zmarłego w wypadku na kopalni „Halemba” mieszkańca gminy w kwocie 17.618 zł. Środki na ten cel otrzymano z gmin: miasta Kraków w kwocie 5.000. zł, miasta Ruda Śląska w kwocie 7.618 zł, miasta Gdańsk w kwocie 5.000 zł.
Usługami opiekuńczymi objęte były 3 osoby, wydatkowano na ten cel kwotę 6.631 zł. Zorganizowano spotkanie wigilijne dla samotnych mieszkańców gminy. W spotkaniu uczestniczyły 44 osoby.
10 dzieci przebywało na koloniach we Władysławowie i Jeleśni zorganizowanych przez Polski Czerwony Krzyż w Knurowie, część kosztów pokryto ze środków własnych gminy. Dziewięcioro dzieci przebywało na koloniach w Łebie i Jaworzu zorganizowanych przez Kuratorium Oświaty w Katowicach. Koszt pobytu pokryło Kuratorium.
68 osobom wydano karty żywnościowe do Polskiego Czerwonego Krzyża w Knurowie w ramach europejskiego programu pomocy żywnościowej 2007. Wydawano takie produkty jak: makaron, mąka, kasza jęczmienna, płatki kukurydziane, cukier, mleko, ser.
Ośrodek Pomocy Społecznej współpracuje z kuratorami sądowymi, pedagogami szkolnymi, sądami, policją. W 2007roku udzielono pomocy 49 osobom gdzie występuje niepełnosprawność (122 )osoby w rodzinie.
W 2007 roku 152 osoby otrzymywały zasiłek pielęgnacyjny, w tym: przy znacznym stopniu niepełnosprawności 59 osób, przy umiarkowanym stopniu niepełnosprawności 33 osoby, po ukończeniu 75 lat 32 osoby, dzieci do 16 roku życia 28.
Dla porównania w 2006 roku 139 osób przy znacznym stopniu niepełnosprawności 47 osób, przy umiarkowanym stopniu niepełnosprawności 35 osób, po ukończeniu 75 lat 27 osoby, dzieci do 16 roku życia 30 osób.
5 osób otrzymuje świadczenie pielęgnacyjne. Świadczenie to przysługuje osobie rezygnującej z pracy celem wychowywania niepełnosprawnego dziecka, gdzie dochód na członka rodziny nie przekracza 583 zł.
Przy Ośrodku Matka Boża Uzdrowienia Chorych w Knurowie funkcjonują warsztaty terapii zajęciowej gdzie z terenu gminy uczęszczają 3 osoby, natomiast do Środowiskowego Domu Samopomocy 3 osoby.
Na terenie Knurowa działa Stowarzyszenie Rodzin i Przyjaciół Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną. W tym stowarzyszeniu zrzeszeni są rodzice wychowujący niepełnosprawne dzieci, są tam również zrzeszone osoby z terenu gminy Gierałtowice. Corocznie opiekunowie wraz z dziećmi wyjeżdżają na turnusy rehabilitacyjne, które w części finansowane są przez gminę.
Pracownicy OPS pomagają przy wypełnianiu wniosków do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przyznanie dofinansowania do zakupu sprzętu rehabilitacyjnego, likwidacji barier architektonicznych i komunikacyjnych. Kierujemy osoby do zespołu ds. orzekania o niepełnosprawności celem ustalenia niepełnosprawności i stopnia niepełnosprawności.
Ad. 7 |
Rozpatrzenie i podjęcie uchwał. |
Przewodniczący stwierdził, że Rada Gminy jest zdolna do podejmowania uchwał, na sali jest obecnych 15 radnych.
ppkt.
Przewodniczący stwierdził, że projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany przez Komisję Budżetu i Planowania. Projekt uchwały i opinia komisji zostały przedstawione w pkt. 5 porządku obrad.
Poprawek do projektu uchwały nie wniesiono. Przewodniczący odczytał treść uchwały po czym podał ją pod głosowanie.
Wyniki głosowania: |
głosów „za” |
15 |
|
głosów „przeciw” |
0 |
|
głosów „wstrzymujących się” |
0 |
W głosowaniu brało udział 15 radnych. |
|
Przewodniczący stwierdził, że uchwała w sprawie w sprawie zmiany uchwały Nr XVI/119/07 Rady Gminy Gierałtowice z dnia 27 grudnia 2007r. w sprawie budżetu Gminy Gierałtowice na 2008 rok została podjęta jednogłośnie.
Uchwała została oznaczona numerem XX/146/08, stanowi załącznik do protokołu.
ppkt. 7 b) Uchwała w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego oraz wartości punktu w złotych dla pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej w Gierałtowicach
Przewodniczący stwierdził, że projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany przez Komisję Kultury Oświaty i Zdrowia. Projekt uchwały i opinia komisji zostały przedstawione w pkt. 5 porządku obrad.
Poprawek do projektu uchwały nie wniesiono. Przewodniczący odczytał treść uchwały po czym podał ją pod głosowanie.
Wyniki głosowania: |
głosów „za” |
14 |
|
głosów „przeciw” |
0 |
|
głosów „wstrzymujących się” |
0 |
W głosowaniu brało udział 14 radnych. |
|
Przewodniczący stwierdził, że uchwała w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego oraz wartości punktu w złotych dla pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej w Gierałtowicach została podjęta jednogłośnie.
Uchwała została oznaczona numerem XX/147/08, stanowi załącznik do protokołu.
ppkt. 7 c) Uchwała w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umowy z Powiatem Gliwickim na realizację zadania na drodze powiatowej w 2008 roku.
Przewodniczący stwierdził, że projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany przez Komisję Budżetu i Planowania. Projekt uchwały i opinia komisji zostały przedstawione w pkt. 5 porządku obrad.
Poprawek do projektu uchwały nie wniesiono. Przewodniczący odczytał treść uchwały po czym podał ją pod głosowanie.
Wyniki głosowania: |
głosów „za” |
15 |
|
głosów „przeciw” |
0 |
|
głosów „wstrzymujących się” |
0 |
W głosowaniu brało udział 15 radnych. |
|
Przewodniczący stwierdził, że uchwała w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umowy z Powiatem Gliwickim na realizację zadania na drodze powiatowej w 2008 roku została podjęta jednogłośnie.
Uchwała została oznaczona numerem XX/148/08, stanowi załącznik do protokołu.
ppkt. 7 d) Uchwała w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umowy z Miastem Gliwice o udzielenie pomocy finansowej w 2008 r.
Przewodniczący stwierdził, że projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany przez Komisję Budżetu i Planowania. Projekt uchwały i opinia komisji zostały przedstawione w pkt. 5 porządku obrad.
Poprawek do projektu uchwały nie wniesiono. Przewodniczący odczytał treść uchwały po czym podał ją pod głosowanie.
Wyniki głosowania: |
głosów „za” |
15 |
|
głosów „przeciw” |
0 |
|
głosów „wstrzymujących się” |
0 |
W głosowaniu brało udział 15 radnych. |
|
Przewodniczący stwierdził, że uchwała w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umowy z Miastem Gliwice o udzielenie pomocy finansowej w 2008 r. została podjęta jednogłośnie.
Uchwała została oznaczona numerem XX/149/08, stanowi załącznik do protokołu.
Ad. 8 |
Sprawozdanie z realizacji budżetu gminy za rok 2007. |
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Wiesław Paszek przedstawił uchwałę Komisji z dnia 2 kwietnia 2008r. w sprawie: opinii o wykonaniu budżetu Gminy Gierałtowice za 2007 rok oraz wniosku do Rady Gminy Gierałtowice dotyczącego absolutorium dla Wójta Gminy Gierałtowice.
Komisja Rewizyjna w składzie: Wiesław
1. Opiniuje pozytywnie wykonanie budżetu gminy za 2007 rok zawarte w „Sprawozdaniu z wykonania budżetu Gminy Gierałtowice za 2007 rok” przedstawionym przez Wójta Gminy Gierałtowice.
2. Wnioskuje do Rady Gminy Gierałtowice o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy Gierałtowice.
UZASADNIENIE:
Po zapoznaniu się i przeprowadzeniu szczegółowej analizy „Sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Gierałtowice za 2007 rok” przedstawionego przez Wójta, Komisja dokonała syntetycznej, jak również wieloaspektowej oceny wykonania budżetu za 2007 rok, w wyniku której stwierdziła co następuje:
- wynik budżetu za 2007 rok stanowiący różnicę między wykonanymi dochodami i wykonanymi wydatkami jest dodatni (nadwyżka budżetu) i wynosi 7.643.945,71 zł. W roku 2007 zaplanowano zaangażowanie nadwyżki budżetowej z lat ubiegłych w wysokości 18.709,00 zł.
- dochody gminy określone uchwałą budżetową (uchwała Nr IV/32/06 Rady Gminy Gierałtowice z dnia 28 grudnia 2006 roku w sprawie budżetu Gminy Gierałtowice na 2007 rok) w kwocie 34.951.570,00 zł, w rezultacie dokonanych zmian w trakcie roku uchwałami Rady Gminy oraz Zarządzeniami Wójta Gminy zaplanowano w kwocie 39.512.325,58 zł, zostały tym samym zwiększone o kwotę 4.560.755,58 zł, tj. o 13,05 %.
Dochody zostały wykonane w kwocie 41.153.245,71 zł, tj. w 104,15% wielkości planowanej. Zrealizowane ponadplanowe dochody to kwota 1.640.920,13 zł. Złożyły się na to ponadplanowe dochody własne gminy w łącznej kwocie 1.711.881,61 zł, przy równoczesnym niezrealizowaniu:
- dotacji z budżetu państwa na zadania własne w kwocie 19.824,60 zł,
- dotacji z budżetu państwa na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej w kwocie 889,45 zł,
- dotacji z budżetu państwa na zadania realizowane na podstawie porozumień z organami administracji rządowej w kwocie 80,11 zł,
- dotacji na zadania realizowane na podstawie porozumień (umów) między jednostkami samorządu terytorialnego w kwocie 167,32 zł,
- dotacji otrzymanych z funduszy celowych w kwocie 50.000,00 zł.
Realizacja głównych pozycji dochodów gminy przedstawiała się następująco:
1. Największą pozycję w dochodach własnych stanowiła opłata eksploatacyjna od przedsiębiorstw górniczych węgla kamiennego – 12.324.158,47 zł (29,95% w strukturze dochodów ogółem), która w odniesieniu do wielkości planowanej była wyższa o kwotę 124.158,47 zł.
Drugą pozycją, co do wielkości, była kwota 7.145.115,00 zł (17,36% w strukturze dochodów ogółem) stanowiąca udział gminy we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, wyższa od planowanej o kwotę 536.502,00 zł.
Kolejnym źródłem dochodów własnych były wpływy z tytułu odsetek od nieterminowych wpłat z tytułu podatków i opłat w kwocie 4.346.658,92 zł (10,56% w strukturze dochodów ogółem), wyższe od planowanych o kwotę 496.658,92 zł.
Czwartą pozycją, co do wielkości, była kwota 2.917.250,92 zł (7,09% w strukturze dochodów ogółem) stanowiąca wpływy z tytułu podatku od nieruchomości, wyższa od planowanej o kwotę 167.250,92 zł.
2. Bez zastrzeżeń wpływała do gminy subwencja ogólna (część oświatowa) stanowiąca trzecią, co do wielkości, pozycję dochodów (zaplanowana kwota 6.231.784,00 zł wykonana została w 100,00%).
3. Dotacje celowe z budżetu państwa, z funduszy celowych oraz dotacje celowe na zadania realizowane na podstawie porozumień (umów) między jednostkami samorządu terytorialnego zrealizowano do wysokości potrzeb oraz zgodnie z przepisami prawa i umowami określającymi cele, na jakie zostały przeznaczone.
Oceniając realizację dochodów budżetu gminy, należy stwierdzić, że ukształtowały się bardzo korzystnie zarówno w swej wielkości bezwzględnej jak i w odniesieniu do planu. Miały na to wpływ czynniki obiektywne (m. in. ogólna sytuacja społeczno-gospodarcza) jak również działania podjęte w celu ich osiągnięcia.
Ponadplanowe dochody z tytułu udziałów w podatkach stanowiących dochody budżetu państwa, określonych ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, to wynik kwoty tego źródła dochodu osiągniętego w skali całego kraju.
Działania podejmowane ze strony gminy polegały na pozyskiwaniu środków na wydatki inwestycyjne i bieżące ze źródeł zewnętrznych takich jak: Europejski Fundusz Społeczny, Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Fundusz Ochrony Gruntów Rolnych.
Stabilna sytuacja finansowa gminy z lat ubiegłych oraz wysoki poziom wykonania dochodów w roku 2007 pozwoliły zachować płynność finansową całego budżetu.
Do części sprawozdania dotyczącego dochodów Komisja Rewizyjna nie wnosi zastrzeżeń
i ocenia działania w tym zakresie jak i ich rezultaty za prawidłowe i korzystne dla gminy.
- wydatki budżetowe gminy określone uchwałą budżetową (uchwała Nr IV/32/06 Rady Gminy Gierałtowice z dnia 28 grudnia 2006 roku w sprawie budżetu Gminy Gierałtowice na 2007 rok) w kwocie 39.542.595,00 zł, w wyniku zmian dokonanych w trakcie roku uchwałami Rady Gminy i Zarządzeniami Wójta Gminy, zaplanowano na kwotę 39.531.034,58 zł, czyli zostały zmniejszone o kwotę 11.560,42 zł, tj. o 0,03 %. Wydatki wykonano w kwocie 33.509.300,00 zł, tj. w 84,77 % wielkości planowanej.
Zasadnicze przyczyny braku realizacji wydatków w kwocie 6.021.734,58 zł były następujące:
- z powodu braku uregulowań własności jednej z działek, termin realizacji zadania „Przebudowa ul. Wodnej w Gierałtowicach” został przesunięty na rok 2008, w roku 2007 zawarto umowę na realizację zadania, z zaplanowanych środków na zadanie pozostało 136.392,46 zł,
- zgodnie z planem wykonano „Przebudowę ul. Parkowej w Przyszowicach”, z zaplanowanych środków na zadanie pozostało 96.947,93 zł,
- w związku z otrzymanym w miesiącu grudniu 2007 roku pozwoleniem na budowę, rozpoczęcie realizacji „Przebudowy ul. Spółdzielczej i Pogrzeby w Przyszowicach” nie było możliwe – zaplanowane środki 677.600,80 zł,
- zgodnie z planem wykonano „Budowę chodnika przy ul. Stachury, parkingu wzdłuż boisk w Gierałtowicach oraz budowę kanalizacji deszczowej”, z zaplanowanych środków na zadanie pozostało 121.933,48 zł,
- w związku z odtworzeniem nawierzchni wykonanym przez PGK Sp. z o.o., w ramach zadania „Przebudowa ul. Floriana w Przyszowicach” wykonany został projekt budowlano-wykonawczy, z zaplanowanych środków pozostało 98.044,00 zł,
- w ramach zadania „Nabycie gruntów, regulacje po wykonanych inwestycjach” prowadzono głównie wykup gruntu pod budowę drogi będącej przedłużeniem ul. Granicznej w Przyszowicach – z zaplanowanych środków na zadanie pozostało 94.612,26 zł,
- w związku ze zgłoszeniem części zadania „Budowa szkolnych boisk sportowych w Gierałtowicach” do konkursu na dofinansowanie z programu „Budowa boisk wielofunkcyjnych” przesunięte zostało rozpoczęcie realizacji zadania na III kwartał 2007 roku, z zaplanowanych środków na zadanie pozostało 259.129,33 zł,
- z uwagi na przedłużające się uzgodnienia w sprawie warunków górniczo-geologicznych działki, dokumentacja projektowa dotycząca zadania „PBW Ośrodka Zdrowia, Ośrodka Pomocy Społecznej oraz Gminnego Ośrodka Kultury w Gierałtowicach” nie została opracowana w pełnym zakresie, z zaplanowanych środków pozostało 176.930,00 zł,
- rozpoczęcie realizacji zadania „Przebudowa boiska LKS Jedność w Przyszowicach” uzależnione jest od wcześniejszego wykonania przez KWK „Sośnica-Makoszowy” odwodnienia centrum Przyszowic, planowana realizacja w 2008 roku, zaplanowane środki finansowe – 300.000,00 zł,
- w związku z dofinansowaniem zadania „Budowa Gminnej krytej pływalni w Paniówkach” ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej (podpisanie umowy o dofinansowanie w miesiącu wrześniu 2007 roku) w IV kwartale 2007 roku przeprowadzona została procedura przetargowa, zasadnicza realizacja zadania rozpocznie się w 2008 roku, z zaplanowanych środków na zadanie pozostało 1.225.763,54 zł,
- niższe od planowanych wydatki bieżące Urzędu Gminy – kwota 291.855,04 zł,
- w związku z przesunięciem terminu realizacji projektu „Nowe kwalifikacje szansą na nowy zawód” finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa, nie zostały zrealizowane wydatki w kwocie 785.592,82 zł,
- z uwagi na niższe niż planowano wydatki na bieżące utrzymanie dróg, w szczególności ich zimowe utrzymanie, z zaplanowanych środków na realizację zadania pozostało 180.411,73 zł,
- niższe od planowanych wydatki na finansowanie zadań własnych realizowanych przez jednostki oświaty i wychowania – kwota 475.270,05 zł,
- niewykorzystane dotacje na realizację zadań z zakresu administracji rządowej zlecone gminie w kwocie 889,45 zł,
- niewykorzystane dotacje na zadania realizowane na podstawie porozumień z organami administracji rządowej w kwocie 80,11 zł.
Szczegółowa analiza wydatków budżetowych w 2007 roku wskazuje, że w strukturze wydatków zadania inwestycyjne stanowiły 28,35%. Wydatki majątkowe ukształtowały się na poziomie 9.500.946,48 zł i zostały wykonane w 72,45% wielkości planowanej.
W ramach wydatków bieżących, ze środków gminy sfinansowano roboty konserwacyjne rowów melioracyjnych, utrzymanie komunikacji autobusowej w gminie (dotacje na rzecz KZK GOP), bieżące wydatki związane z funkcjonowaniem jednostek OSP, bieżące remonty chodników i dróg gminnych oraz remonty w obiektach szkolnych. Znaczącą pozycję w grupie wydatków bieżących stanowi również zakup energii do oświetlenia ulicznego oraz wydatki związane z bieżącym utrzymaniem obiektów sportowych.
W ramach wydatków majątkowych realizowano budowę wodociągów, dróg i chodników wraz z kanalizacją deszczową i sanitarną. Kontynuowana jest budowa gminnej krytej pływalni w Paniówkach wraz z infrastrukturą towarzyszącą: parkingami i chodnikami (dofinansowanie zadania ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej). Wniesione zostały wkłady do spółki prawa handlowego PGK Sp. z o.o., której jedynym udziałowcem jest Gmina, o łącznej wartości 3.500.000,00 zł. Zgodnie z planem realizowana jest rozbudowa budynku OSP w Chudowie. Zakończona została przebudowa „starej szkoły” na ośrodek zdrowia w Paniówkach.
Są to najważniejsze kierunki wydatków majątkowych 2007 roku.
Przyczyny niezrealizowania wydatków mają charakter obiektywny i związane są głównie z brakiem możliwości ich poniesienia, celowości, rzeczywistych potrzeb bądź podstaw prawnych. Wydatki w priorytetowych i znaczących dla gminy zadaniach zostały wykonane w planowanej wysokości.
Do części sprawozdania dotyczącego wydatków Komisja Rewizyjna nie wnosi zastrzeżeń
i ocenia działania w tym zakresie jak i ich rezultaty za prawidłowe i korzystne dla gminy.
Reasumując, po dokonaniu szczegółowej analizy przebiegu wykonania dochodów
i wydatków budżetu za 2007 rok, a także wyniku działalności gminy, Komisja Rewizyjna ocenia gospodarkę finansową gminy za prawidłową.
Gospodarne i oszczędne dokonywanie wydatków bieżących na najbardziej istotne i ważne dla gminy cele, a także poziom realizacji inwestycji, jak również plany inwestycyjne na najbliższe lata pozwalają stwierdzić, że gmina realizuje nie tylko bieżące zadania, ale także następuje dynamiczny rozwój i poprawa bazy materialnej. Stworzenie mieszkańcom gminy jak najlepszych warunków w zakresie kształcenia młodzieży, opieki społecznej, zdrowotnej, obsługi administracyjnej oraz znacząca poprawa stanu infrastruktury wodociągowej, sanitarnej i drogowej to główne zadania realizowane w 2007r. Komisja pozytywnie ocenia fakt utrzymania stabilnej sytuacji finansowej gminy, gwarantującej zachowanie ciągłości finansowania zadań w kolejnych latach.
Komisja Rewizyjna powyższą opinię opiera również o przeprowadzone analizy działalności jednostek organizacyjnych gminy oraz komórek organizacyjnych Urzędu Gminy.
Komisja Rewizyjna opiniuje pozytywnie wykonanie budżetu za 2007 rok. Równocześnie powyższa opinia jest podstawą wystąpienia Komisji Rewizyjnej do Rady Gminy Gierałtowice o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy Gierałtowice.
IV Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach w uchwale Nr 4100/IV/53/2008 z dnia 11 kwietnia 2008r. zaopiniował pozytywnie wniosek Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Gierałtowice w sprawie udzielenia Wójtowi Gminy absolutorium za 2007 rok.
Skarbnik Gminy Michał Kafanke przedstawił uchwałę IV Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach Nr 4100/4/58/2008 z dnia 14 kwietnia 2008r. w sprawie opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy Gierałtowice sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za rok 2007. Opinia jest pozytywna.
W uzasadnieniu wskazano między innymi, że do wydania opinii wykorzystano dane liczbowe zawarte w sprawozdaniach statystycznych z wykonania planu dochodów budżetowych i planu wydatków budżetowych, o deficycie jednostki samorządu terytorialnego, o stanie zobowiązań i należności, z wykonania dochodów podatkowych, z wykonania planów finansowych funduszy celowych nieposiadających osobowości prawnej oraz dochodów własnych jednostek budżetowych i wydatków nimi finansowanych, a także w sprawozdaniach Rb-27ZZ i Rb-50. Przedłożone przez Wójta Gminy Gierałtowice sprawozdanie opisowe spełnia dyspozycję art. 199 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych co do swojej szczegółowości. Nie stwierdzono rozbieżności danych liczbowych wskazanych w poszczególnych sprawozdaniach statystycznych i w sprawozdaniu opisowym.
Wójt Gminy Joachim Bargiel podziękował za wnikliwa analizę sprawozdania. Powiedział, że w 2007 roku plan budżetu po stronie dochodów został wykonany dobrze, bo aż w 104 %, z tego dochody własne ponad 80%. Wzrosły dochody z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych. Cieszy wzrost dochodów z tytułu podatku od nieruchomości, gdyż świadczy to o tym, że prowadzona od paru lat polityka inwestycyjna, skierowana w szczególności na pozyskanie inwestorów, przynosi rezultaty. Cieszy również wzrost dochodów ze środków Unii Europejskiej. Pozytywną cechą budżetu jest ściągalność zaległości w opłacie eksploatacyjnej.
Plan wydatków nie został wykonany tylko w 85%, generalnie przyczyna leży w niewykonaniu zadań inwestycyjnych. Główną przyczyną było to, że czyniono starania o pozyskanie środków zewnętrznych, co spowodowało opóźnienie montaży finansowych. Przyczyną niewykonania planu były też trudności w załatwianiu spraw własnościowych, uzyskaniu pozwoleń
Żaden radny nie zabrał głosu w dyskusji.
Przewodniczący, sprawdził qworum, stwierdził, że na sali obecnych jest 15 radnych. Ustawowy skład Rady Gminy wynosi 15 radnych.
Przewodniczący odczytał treść uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Gierałtowice z wykonania budżetu za 2007 rok i podał ją pod głosowanie.
Wyniki głosowania: |
głosów „za” |
15 |
|
głosów „przeciw” |
0 |
|
głosów „wstrzymujących się” |
0 |
W głosowaniu brało udział 15 radnych. |
|
Przewodniczący stwierdził, że uchwała w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Gierałtowice z wykonania budżetu za 2007 rok została podjęta jednogłośnie.
Uchwała została oznaczona numerem XX/150/08, stanowi załącznik do protokołu.
Ad. 8 |
Sprawy sołectw – informacje sołtysów. |
Sołtys sołectwa
Przy ul. Leśnej jest nielegalne wysypisko śmieci. Proszę o stwierdzenie, kto jest właścicielem tej działki i podjęcie działań w kierunku likwidacji wysypiska.
Na chodniku przy ul.Korfantego, koło posesji p. Walach, w dwóch miejscach utworzyły się załamania. Proszę o naprawienie uszkodzeń.
Proszę o odnowienie tablicy z nazwa gminy na skrzyżowaniu ulic Ks.Roboty i Korfantego. W tej chwili trawa dorasta już do tablicy.
W imieniu swoim i mieszkańców dziękuję za remont ul. Wodnej.
Sołtys sołectwa Paniówki Małgorzata Domin:
Proszę o podjęcie interwencji w sprawie naprawy nawierzchni na ul. Zabrskiej w Paniówkach. Podczas remontu pozostawiono nie naprawiony odcinek o długości
Kiedy będą naprawiane dziury na drogach gminnych?
Sołtys sołectwa Przyszowice Zygmunt Szołtysek:
W imieniu mieszkańców i własnym dziękuję za prace pielęgnacyjne na terenie parku i zamku w Przyszowicach oraz za podjecie naprawy dziur na drogach gminnych.
Proszę o zakupienie nowych ławek do parku. Ławki w parku stale są demolowane, pozostały tylko dwie, dlatego należało by zwrócić szczególną uwagę aby ławki były trwałe.
W Przyszowicach, przy torach kolejowych ktoś gromadzi odpady z tworzyw sztucznych sprowadzane do Polski z zagranicy. Teren jest własnością kolei, ale zanieczyszczenia dotykają mieszkańców. Proszę o interwencję.
Sołtys sołectwa Chudów Józef Posiłek:
Proszę o naprawienie dziur i pomalowanie pasów na drogach.
W czasie wizji w terenie stwierdzono, że na drodze Na Rusek przepust jest za wysoko względem spustów z pól. Wyloty są niżej niż mostek.
W grudniu złożyłem wniosek o dokonanie przycinki drzewa rosnącego na rowie przy mojej posesji. Proszę o wyjaśnienie dlaczego dotychczas przycinka ta nie została wykonana.
Ad. 9 |
Informacja o działalności Wójta w okresie międzysesyjnym. |
Informację o działalności w okresie międzysesyjnym przedstawił Wójt Gminy Joachim Bargiel.
28 marca odbyło się spotkanie dotyczące arkuszy organizacyjnych na rok szkolny 2008/2009. Tego samego dnia odbyło się Walne Zgromadzenie Kółka Rolniczego w Gierałtowicach. 31 marca odbyło się zebranie sprawozdawczo-wyborcze Gminnej Spółki Wodnej, prezesem został ponownie wybrany Pan Stanisław Papkala. 1 kwietnia został rozstrzygnięty konkurs dot. bezpieczeństwa pracy w rolnictwie. 3 kwietnia odbyły się obrady V Platformy Innowacyjnej Gmin Wiejskich. 7 kwietnia z-ca Wójta uczestniczył w spotkaniu w Jastrzębskiej Spółce Węglowej. 10 kwietnia Wójt Gminy uczestniczył w szkoleniu ekspertów którzy będą oceniać wnioski zgłaszane do Unii Europejskiej w dziedzinach energetycznych. 12 kwietnia obchodzono rocznicę 450-lecia Poczty Polskiej. 15 kwietnia sekcja Emerytów i Rencistów Związku Nauczycielstwa Polskiego obchodziła jubileusz pięćdziesięciolecia istnienia. 16 kwietnia odbyły się zebrania sprawozdawczo-wyborcze w Stowarzyszeniu na Rzecz Rozwoju Gmin Powiatu Gliwickiego oraz LKS „35” Gierałtowice. W dniach 17 i 24 marca firma BBS złożyła dokumentację studium wykonalności dla zadania „Budowa kanalizacji sanitarnej i oczyszczalni ścieków”. 20 kwietnia odbył się koncert chórów im. księdza Ignacego Gorczyckiego. 23 kwietnia oddany został do użytku budynek remizy OSP Chudów po zakończonym remoncie. W dniu 24 kwietnia odbyło się walne zebranie Orzesko–Knurowskiego Banku Spółdzielczego w Knurowie.
Ad.10 |
Odpowiedzi na interpelacje, wolne głosy i wnioski. |
Kierownik Referatu Ochrony Środowiska Józef Nowak, w odpowiedzi na zarzut sołtysa sołectwa Chudów wyjaśnił, że zostało wydane zlecenie na przycinkę drzewa. Zadanie będzie wykonane w terminie późniejszym, gdy nastąpią odpowiednie warunki terenowe. Drzewo rośnie na terenie trudno dostępnym, grząskim, a konieczne jest użycie ciężkiego sprzętu. Dotychczas warunki terenowe nie pozwalały na wykonanie roboty z zachowaniem bezpieczeństwa ludzi i sprzętu. W dniach 5 i 12 kwietnia odbywały się Gminne i Powiatowe Zawody Pożarnicze.
Radny Artur Tomiczek: Potok Gierałtowicki został oczyszczony i wyremontowany na odcinku od ul. Wodnej do ul. Korfantego. Proszę aby rów był na bieżąco konserwowany.
Radny Marek Błaszczyk: Proszę o przedstawienie na posiedzeniu Komisji Górnictwa informacji o tym jaki jest postęp w sprawie remontu szkoły w Przyszowicach?
Radny Wiesław
Na jakim etapie jest sprawa likwidacji miejsca składowania odpadów na posesji p.Neumana (teren po tuczarni) w Chudowie?
Kierownik referatu OŚ J.Nowak: Nowi właściciele działek zostali poinformowani o obowiązkach, każdy razem z nakazem płatniczym otrzymał Eko Informator w którym były opisane wszystkie sprawy dot. porządku i utrzymania czystości. Obowiązki utrzymania czystości na budowie należą do kierownika budowy. Służby gminne musiały by zidentyfikować kierowników budów.
Inspektor Ochrony Środowiska dokonał wizji na posesji p. Neumana, właściciel został ukarany kilkoma mandatami za nieprzestrzeganie przepisów ochrony środowiska i otrzymał decyzję natychmiastowego usunięcia odpadów.
Radny A.Biskup poprał wniosek sołtysa z Przyszowic o zakupienie nowych ławek do parku. Zwrócił uwagę że musza to być wyjątkowo mocne ławki. Trzeba też zakonserwować ławki które są w parku.
Prezes P
Przewodniczący Rady Gminy przekazał ogłoszenia:
- następna sesja odbędzie się w dniu 20 maja 2008r.
- w dniu 19 maja o godz. 1815 odbędzie się wspólne posiedzenie Komisji Budżetu i Planowania i Komisji Rolnictwa, Zagospodarowania Przestrzennego i Ochrony Środowiska. Na posiedzeniu tym zostanie przedstawiona prezentacja studium wykonalności dla realizacji przedsięwzięcia kanalizacja sanitarna wraz z oczyszczalnią ścieków w Gminie Gierałtowice. Będą też przedłożone do zaopiniowania projekty uchwał dotyczące złożenia wniosku aplikacyjnego oraz poręczenia kredytu/pożyczki.
Ad. 11 |
Zamknięcie sesji. |
Przewodniczący stwierdził, że porządek obrad został wyczerpany i ogłosił zamknięcie obrad.
Protokołowała: Stefania Swoboda
Załączniki:
1. Lista obecności radnych.
2. Lista obecności zaproszonych gości.
3. Porządek sesji.
4. Uchwały podjęte na sesji – nr XX/146/08 – XX/150/08.
Podmiot udostępniający: | Stefania Swoboda |
Informację wytworzył(a) lub za treść odpowiada: | Stefania Swoboda |
Data wytworzenia: | 2008-01-21 |